شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 10132 15:24 1393/11/20
صندوق ملی توسعه از نیروگاه‌های زباله‌سوز حمایت کند

صندوق ملی توسعه از نیروگاه‌های زباله‌سوز حمایت کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صندوق ملی توسعه از نیروگاه‌های زباله‌سوز حمایت کند

صندوق ملی توسعه از نیروگاه‌های زباله‌سوز حمایت کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ابتکار در مراسم افتتاح اولین کارخانه زباله‌سوز کشور:

گروه جامعه: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت مدیریت پسماند در مدیریت شهری گفت: براساس تکالیف قانون بودجه سال 93 از محل صندوق ملی توسعه برای حمایت از سرمایه گذاران در بخش احداث نیروگاه زباله‌سوز استفاده خواهیم کرد.
معصومه ابتکار در در مراسم افتتاح اولین کارخانه زباله‌سوز کشور با بیان اینکه کارآمدی یکی از آرزوهای نظام و از اهداف جدی انقلاب 57 بوده است، اظهارکرد: فعالیت شهرداری تهران و بخش خصوصی امروز نتیجه داده است و حاصل آن بهبود محیط زیست و ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی خواهد بود که امیدواریم نمونه ایجاد نیروگاه‌های زباله‌سوز را در شهرهای گوناگون مشاهده کنیم.
وی از احداث نیروگاه زباله‌سوز در شهرک صنعتی ساری خبر داد و گفت: امیدوارم احداث این نیروگاه‌ها بتواند بخشی از مشکلات این شهرک صنعتی را حل کند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مدیریت پسماند در کلانشهرها از مباحث اصلی مدیریت شهری است، ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی دقیق و منطبق با فعالیت‌های روز نداشته باشیم، با مشکلات زیادی در حوزه محیط زیست روبه‌رو خواهیم شد که آلودگی‌هایی را در سطح شهر و مناطق اطراف ایجاد خواهد کرد و ضمن آلوده کردن آب و خاک، بخشی از سرمایه اقتصادی را از بین می‌برد، چراکه بازیافت می‌تواند ارزش اقتصادی را احیا کند.
ابتکار با اشاره به برنامه مدیریت پسماند که در دوره سوم شورای شهر مطرح شده بود، گفت: برای انواع پسماندها برنامه مشخص داریم. حتی در دولت نیز تصویب شده است تا تمام شهرداری‌ها و شوراها برنامه مدیریت پسماند را به دولت ارائه دهند و برای اجرا و تامین اعتبارات لازم، اقدام کنند که سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت کشور این برنامه را پیگیری می‌کند.
وی با بیان اینکه موضوع پسماند یکی از مشکلاتی است که در برخی کلانشهرها و استان‌های شمالی با آن درگیر هستیم، گفت: تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، کرمانشاه، برنامه موفقی در حوزه مدیریت پسماند دارند که این موضوع در ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی تاثیرگذار است.
وی درخصوص کاهش آلودگی‌ها با استفاده از فعالیت‌های زباله‌سوزی گفت: این نیروگاه‌ها خروجی آلوده‌ای دارد که در مجاورت شهرها باید استانداردهای بالایی را رعایت کنند تا با حل موضوع دفع پسماند معضل آلودگی تشدید پیدا نکند. بنابراین در این نیروگاه‌ها به اتاق کنترل پایش آنلاین براساس قوانین تصویب شده نیازمندیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درخصوص پسماندهای بیمارستانی عنوان کرد: ما اعتقاد داریم که در انتهای خط باید از سازوکارهای مشابهی برای امحای پسماندهای خطرناک بیمارستانی استفاده شود که امیدوارم در این راستا وزارت بهداشت، شهرداری تهران برای تهران و سایر شهرها معضل را حل کنند تا از جانب پسماندهای پزشکی نگران نباشیم. البته سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌هایی را برای حمایت و نظارت دقیق در نظر دارد.
مشکل محیط زیست مشکل مدیریتی است
محمدباقر قالیباف در همین مراسم خطاب به معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شاید بگویید ما مشکل بودجه و یا قانونی داریم اما از نظر من این مشکلات اولیه است و ما حتی نتوانستیم از ظرفیت قانون و پولی که وجود دارد استفاده کنیم این به آن مفهوم است که شکر نعمت نکردیم و طبعا نعمت افزون نمی شود.
شهردار تهران با اشاره به این‌که بسیاری از قانون ها اجرا نمی شود، گفت: درآمد کشور ما در یک بازه زمانی 5_6 ساله پنج برابر شده است اما اتفاق خاصی در مملکت رخ نداده حتی مشکلات بیشتر شده است.
قالیباف در ادامه خطاب به معصومه ابتکار گفت: بیایید بپذیریم که مشکل اصلی مدیریتی است چراکه هر کس میخواهد چرخه را خود آغار کند و کار دیگران را کنار می گذارد. باید بپذیریم که خطر بسیار جدی است.
قالیباف با اشاره به بروز گرد و غبار در دزفول و اهواز ادامه داد: ممکن است بگوییم این گرد و غبار منشا خارجی دارد و نمی‌توان کار جدی کرد اما برای شهرهایی مانند تبریز، اصفهان و تهران که گرد و غبار منشاء داخلی صنعتی قابل کنترل دارد چه کاری انجام داده ایم؟.
وی افزود: هر موتورسیکلت در شهر هشت برابر پیکان آلودگی تولید می‌کند و برخورد با آن نه پول لازم دارد و نه مساله قانونی دارد، اما چرا جلوی کسانی که به صورت غیر قانونی جان مردم را به خطر می اندازند نمی‌گیرید؟
شهردار تهران با بیان اینکه برای برخی اقدامات پول و قانون نیاز نیست، گفت: این اقدامات اراده می‌خواهد که وجود ندارد چرا که جان مردم گویا برایشان اهمیتی ندارد. این اقدامات کاری نیست که شهرداری به تنهایی، دولت به تنهایی و مردم به تنهایی بتوانند انجام دهند بلکه وظیفه هر انسان آزاده ای است.
وی با بیان اینکه 70 درصد از آلودگی هوا به دلیل منابع متحرک است، گفت: وقتی می‌توانیم به سرعت کنترل کنیم، ولی این کار را نمی‌کنیم چگونه می‌خواهیم در پیشگاه خدا پاسخگو باشیم؟ ممکن است الان مصاحبه کنیم و رنگ بزنیم اما فردا چه جوابی در قیامت خواهیم داشت؟
قالیباف در ادامه با بیان اینکه با همکاری شهرداری و دولت و بخش خصوصی می‌توان در کمتر از چهار سال کل زباله‌های شهر تهران را به انرژی پاک تبدیل کنیم، گفت: تولید پسماند، معضل جدی در شهر است. ما نمی‌خواهیم بگوییم که شهروندان کم مصرف کنند. فقط می‌خواهیم اسراف نکنند؛ چراکه اسراف گناه نابخشودنی در دین ماست و در حوزه اقتصادی نیز ظرفیتی را از بین می‌برد.
محمدباقر قالیباف در حاشیه افتتاح نیروگاه زباله‌سوز آرادکوه نیز در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه مشکلات کلانشهرها امروز موضوع آلودگی هوا، زمین و آب است، گفت: روزانه 8 هزار تن زباله در تهران تولید می‌شود و روزی سه مرتبه جمع‌آوری زباله انجام می‌شود که این در کل دنیا بی‌سابقه است. اگر همکاری خوبی صورت بگیرد تا 4 سال آینده کل زباله‌های شهر تهران به انرژی پاک تبدیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه 50 میلیارد تومان برای راه‌اندازی اولین نیروگاه زباله‌سوز کشور هزینه شده است، اظهار کرد: از صندوق ذخیره درخواست می‌کنیم تا اعتبار موردنیاز بخش خصوصی را برای راه‌اندازی چنین مراکزی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد و وام‌های این حوزه را در اولویت قرار بدهند.
شهردار تهران در پایان تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا در راه‌اندازی زباله‌سوزهای جدید 100درصد اعتبار از سوی بخش خصوصی باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |