پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 78032 19:14 1396/11/22
صنایع کشور جز بخش معدن و صنایع معدنی در حالت اشباع قرار گرفته است

صنایع کشور جز بخش معدن و صنایع معدنی در حالت اشباع قرار گرفته است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صنایع کشور جز بخش معدن و صنایع معدنی در حالت اشباع قرار گرفته است

صنایع کشور جز بخش معدن و صنایع معدنی در حالت اشباع قرار گرفته است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در یازدهمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران مطرح شد

گروه تولید-در یازدهمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران عنوان شد که بازار داخلی نانو که رشدی فزاینده را تجربه می‌کند، تا سال ۱۴۰۴ به حجم ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد. مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست‌جمهوری، مهمان نمایندگان بخش خصوصی در یازدهمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران بود تا فرصت‌های بهره‌برداری از فناوری نانو در صنعت و محصولات صنعتی را تشریح کند. او البته فهرستی از محصولات با فناوری نانو جهت استفاده در صنایع را نیز برای بهره‌برداری فعالان اقتصادی ارائه کرد. به گزارش جهان اقتصاد به نقل از اتاق تهران،در ابتدای این نشست، محمد اتابک با اشاره به کاهش تقاضای محصولات فولادی تحت تاثیرکاهش ساخت‌وساز در کشور، گفت: کاهش تقاضا در مورد محصولاتی نظیر فولاد، سیمان و سرامیک به حدی رسیده است که فعالیت واحدهای تولیدی این بخش به کمتر از نقطه سربه‌سر کاهش یافته است. ضمن آنکه اکنون در مورد محصولی مانند سیمان، به میزان پنج ماه مصرف، سیمان در انبارها موجود است. این عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در خصوص وضعیت شرکت‌های فولادی نیز گفت: شرکت‌های فولادی که کنار دریا استقرار یافته‌اند تا ۸۰ درصد محصولات خود را صادر ‌می‌کنند که البته صادرات محصولات توسعه‌ای، چندان هم نشانه خوبی نیست. اتابک افزود: شواهد حاکی از آن است که بحران عدم فعالیت صنعت ساختمان در سال ۱۳۹۷ حادتر ‌می‌شود. احتمالا به همین دلیل است که دولت نوسازی بافت‌های فرسوده را در دستور کار قرار داده است. محمدرضا زهره‌وندی نیز با اشاره به ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشور‌های چین، هند، کره‌جنوبی و ترکیه در دستورالعمل جدید معاون اول رییس‌جمهوری چرایی این تصمیم را مورد سوال قرار داد که سیدحسین سلیمی، دیگر عضو کمیسیون این اقدام دولت را تصمیمی برای مدیریت تقاضای ارز خواند.

لزوم تغییر ترکیب سبد مدیریت اقتصادی

در ادامه رضا پدیدار، با اشاره به آنچه در مورد واگذاری امور اقتصادی به بخش خصوصی مطرح شده است، گفت: یکی از مطالبات جدی کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران باید تغییر ترکیب سبد مدیریت اقتصادی کشور باشد و در این زمینه موضع‌گیری کند. چرا اکنون حدود ۴۰ درصد از اقتصاد در اختیار دولت و ۲۳ درصد در اختیار صندوق‌های بازنشستگی است. سهم خصولتی‌ها نیز به حدود ۲۱ درصد ‌می‌رسد. در این میان سهم بخش خصوصی از اقتصاد از ۱۶ درصد فراتر ‌نمی‌رود. بنابراین لازم است، این مطالبه‌ای جدی مبنی بر تغییر ترکیب سبد مدیریت اقتصاد کشور از سوی بخش خصوصی مطرح شود. محمدرضا بهرامن نیز با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید از فرصت پیش آمده بهره ببرد، ادامه داد: صنایع کشور جز بخش معدن و صنایع معدنی عمدتا در حالت اشباع قرار گرفته است و افتتاح‌های اخیر توسط مقامات دولتی نیز موید همین مساله است. بنابراین باید به مزیت‌های بخش معدن توجه ویژه مبذول شود. مرتضی لطفی، نایب‌رییس کمیسیون صنعت ومعدن اتاق تهران که در غیاب مهدی پورقاضی، ریاست این کمیسیون را برعهده داشت، با بیان اینکه دولت واگذاری بنگاه‌ها را در دستور کار قرار داده است، ادامه داد: شستا ۲۰۰ شرکت خود را آماده واگذاری کرده است اما تقاضایی برای خرید وجود ندارد. به نظر ‌می‌رسد بهتر است اتاق بازرگانی در زمینه خصوصی‌سازی بنگاه‌ها به طور جدی ورود پیدا کند.

**تحلیل جایگاه فناوری نانو در صنعت

در ادامه این نشست، بررسی و تحلیل وضعیت نانو در صنایع کشور در دستور کار قرار گرفت. رضا اسدی‌فرد، که مدیریت کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو را برعهده دارد در ابتدای سخنانش به نحوه شکل‌گیری این ستاد در دهه ۱۳۸۰ پرداخت و در تعریف فناوری نانو گفت: وقتی سه اتم در کنار هم قرار گیرند، خواصی در ماده ظهور ‌می‌کند که در توده مواد نبوده است. در حال حاضر هیچ صنعتی وجود ندارد که متاثر از نانو نباشد و پیش‌بینی روندهای آینده نشان ‌می‌دهد که ۸۰ تا ۹۰ درصد تکنولوژی‌های آینده بر محور نانو خواهد بود. اسدی سپس به حوزه‌های ملی اولویت‌دار فناوری نانو اشاره کرد و حوزه‌های آب و محیط زیست، سلامت، انرژی، تجهیزات صنعتی، نانو مواد و ساخت‌وساز را جزو این حوزه‌ها برشمرد. مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری تعداد شرکت‌های مجهز به فناوری نانو را ۱۵۴ شرکت عنوان کرد و گفت: تعداد محصولات و تجهیزات مبتنی بر فناوری نانو نیز به ۳۷۶ محصول ‌می‌رسد و این محصولات به ۴۷ کشور صادر ‌می‌شود.

** اتاق بازرگانی برای تجاری سازی فناوری های نانو کمک کند

در ادامه این جلسه، مسعود شنتیایی، عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، با بیان اینکه نانو بخشی از آینده نیست؛ بلکه همه آینده است، ادامه داد: اگر صاحبان صنعت به تجهیز محصول خود به فناوری نانو فکر نکنند، از چرخه تولید خارج خواهند شد. او سپس با اشاره به تجربه خود در استفاده از فناوری نانو در تولید محصول عنوان کرد که اقدامات او به رغم ‌سرمایه‌گذاری بالا، با اقبال در بازار مواجه نشده و در عین حال از حمایت‌های متولیان دولتی توسعه فناوری نانو نیز محروم مانده است. او گفت: انتقاد بسیاری نسبت به متولیان دولتی حوزه نانو دارم به این دلیل که چنان بروکراتیک عمل ‌می‌کنند که فعالان اقتصادی ‌نمی‌توانند از امکانات پیش‌بینی شده بهره بگیرند. شنتیایی ادامه داد: لازم است، نهادهای دولتی ارتباط خود را با بخش صنعت و خدمات افزایش دهند، اگرنه، این بخش‌ها در ایران از روندهای جهانی عقب ‌می‌مانند. ضمن آنکه ضرورت دارد، دولت رویکرد خود را در این بخش تغییر داده و بنگاه‌های بزرگ را مورد توجه قرار دهد. محمدرضا بهرامن نیز با بیان اینکه حرکت به سوی فناوری نانو یک الزام است، ادامه داد: در صنعت کاشی و سرامیک واحدهایی توانسته‌اند، به حیات خود ادامه دهند که فناوری نانو را در تولیدات خود به کار بردند. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که بدون اتکا به فناوری نانو، آیند‌ه‌ای نخواهیم داشت؛ به ویژه از منظر قیمت تمام شده. اتابک هم با اشاره به اندازه ۲ هزار میلیارد تومانی بازار داخل فناوری‌های نانو که اسدی به آن اشاره کرد گفت که به نظر ‌می‌رسد، اقبال عمومی به این فناوری اندک است. او همچنین این پرسش را مطرح کرد که آیا ستاد سازوکاری برای نظارت بر واحدها و تولیدات آنها در اختیار دارد؟ رضا قنبری به عنوان کارشناس این کمیسیون نیز دو پیشنهاد را مطرح کرد؛ نخست اینکه ارتباط مستمری میان کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به منظور تجاری‌سازی فناوری ها و محصولات مبتنی بر نانو برقرار شود و دیگر اینکه انجمن‌ها بازدیدی از ستاد و نمایشگاه‌های محصولات نانو داشته باشند.

**بازار داخلی ۱۰ میلیارد دلاری نانو تا ۱۴۰۴

پس از طرح این پرسش‌ها از سوی اعضای کمیسیون صنعت و معدن اتاق، اسدی در پاسخ به این سوالات گفت: نتایج بررسی‌های ما نشان ‌می‌دهد که ۴۰ کشور از جمله آمریکا، ژاپن، آلمان، چک و آفریقای جنوبی، برنامه ملی توسعه نانو طرح‌ریزی کرده‌اند. او ادامه داد: ستاد توسعه فناوری نانو بر تولیدات شرکت‌هایی که در لیست خود قرار داده نظارت دارد. در عین حال وزارت بهداشت نیز روی محصولات مرتبط با سلامت نظارت ‌می‌کند. اندازه بازار محصولات نانو، در ۵ سال گذشته، هر سال ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده و برآوردها این است که تا سال ۱۴۰۴ اندازه بازار این محصولات به ۱۰ میلیارد دلار برسد.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |