جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 57393 15:09 1396/01/19
صباح زنگنه عنوان کرد: کسب اعتبار سیاسی؛ هدف دولت جدید آمریکا از حمله به سوریه

صباح زنگنه عنوان کرد: کسب اعتبار سیاسی؛ هدف دولت جدید آمریکا از حمله به سوریه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صباح زنگنه عنوان کرد: کسب اعتبار سیاسی؛ هدف دولت جدید آمریکا از حمله به سوریه

صباح زنگنه عنوان کرد: کسب اعتبار سیاسی؛ هدف دولت جدید آمریکا از حمله به سوریه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: پس از حمله شیمیایی به خان شیخون سوریه، دولت آمریکا به بهانه دست داشتن دولت سوریه در این اقدام، در آخرین روز هفته قبل با دو ناو جنگی به پایگاه هوایی «الشعیرات»، واقع در استان حمص، حمله کرد که تعدادی از تجهیزات نظامی ارتش سوریه در این حمله موشکی از بین رفت.

کارشناسان دلایل، اهداف و پیام‌های مختلفی از این تجاوز نظامی امریکا ارائه کرده‌اند که در گفت‌وگو با آنها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد:

حمله آمریکا به سوریه؛ اقدامی در جهت کسب اعتبار برای ترامپ

صباح زنگنه، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره دلایل حمله تجاوزکارانه آمریکا به سوریه و ادامه‌دار بودن این روند گفت: حمله آمریکا به پایگاه «الشعیرات» در سوریه جهت کسب اعتبار برای رئیس‌جمهور جدید است. ترامپ از زمان رسیدن به قدرت، در به ثمر رساندن چندین طرح و پیشنهاد خود شکست خورده و در داخل با مشکلات متعددی مواجه است.

وی ادامه داد: شکست وی در جایگزین کردن طرح جدیدی به جای «اوباما کر» در زمینه بیمه‌های سلامت و مخالفت با فرمان‌های مهاجرتی وی علیه برخی کشورها از سوی برخی قضات و دادگاه‌های ایالتی نمونه این شکست‌هاست. همچنین ترامپ مورد حمله مخالفان در خصوص ارتباط برخی از مشاوران و وزرایش با روسیه است و برخی دروغ‌هایی که مطرح کرده سبب ورود FBI به برخی ادعاهای وی شده است.

زنگنه اظهار کرد: در سطح منطقه‌ای نیز ترامپ متوجه شده که از اعتبار چندانی در خاورمیانه برخوردار نیست و به لذا به منظور قدرت‌نمایی و کسب اعتبار سیاسی قبل از اینکه هیچ‌گونه تحقیق و بررسی درباره حمله شیمیایی به خان شیخون از شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته باشد و یا اینکه حتی کنگره را در جریان گذاشته و مجوز حمله را دریافت کند، این حمله را صورت داد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه به نظر می‌رسد حمله موشکی آمریکا یک اقدام انفرادی بوده که بیشتر به ویژگی‌های شخصیتی ترامپ مرتبط است، گفت: لذا نمی‌توان آن را اقدام منسجم و قابل دفاع تلقی کرد.

حمله آمریکا به سوریه یک روند ادامه‌دار نیست

زنگنه در پاسخ به این سؤال که این اقدام آمریکا را نمی‌توان به عنوان راهبرد دولت جدید آمریکا در قبال سوریه در نظر گرفت، گفت: حضور روسیه در سوریه و توافقات قبلی آمریکا و روسیه در مورد نحوه ورود نظامی آمریکا به سوریه، با این حمله موشکی آمریکا زیر پا گذاشته شد و موجب نارضایتی و برخورد شدید روسیه با این اقدام شده و خواهد شد، بنابراین نمی‌توان این اقدامات را دنباله‌دار دانست. با توجه به انتظار و توقعی که از ترامپ می‌رود این اقدام، به نوعی پیش‌پرداخته شده از سوی عربستان سعودی بوده است.

وی یادآور شد: اما این به معنای عدم وجود یک روند در میان جمهوریخواهان برای انجام اقدامات ماجراجویانه در منطقه نخواهد بود. در واقع ادامه این ماجراجویی‌ها توسط دولت آمریکا محتمل است اما در مناطق دیگری از جمله یمن.

زنگنه در مورد واکنش منطقی ایران به این مسئله گفت: ایران باید مطابق مقررات و قوانین بین‌المللی به نقش خودش ادامه دهد و طرفین را به پیگیری راه حل‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز دعوت کند.

وی در پایان اظهار کرد: بحران‌های امروز منطقه با آتش‌افروزی دو، سه کشور با آرزوهای بلندپروازانه شروع شده که باید متوقف شود و به سمت یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز و سیاسی حرکت کند و نقش ایران در این تغییر جهت بسیار حائز اهمیت است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |