جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 72431 13:44 1396/08/15
صباح زنگنه عنوان کرد: سعد حریری، گرفتار در پروژه‌ جدید سعودی - صهیونیستی

صباح زنگنه عنوان کرد: سعد حریری، گرفتار در پروژه‌ جدید سعودی - صهیونیستی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صباح زنگنه عنوان کرد: سعد حریری، گرفتار در پروژه‌ جدید سعودی - صهیونیستی

صباح زنگنه عنوان کرد: سعد حریری، گرفتار در پروژه‌ جدید سعودی - صهیونیستی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) نوشت: با اعلام خبر استعفای سعد حریری از ریاض، مقامات لبنانی و کشورهای منطقه همچون ایران را متعجب ساخت. حریری بعد از دیداری که با علی‌اکبر ولایتی داشت به طور عجیبی در ریاض علیه ایران سخنان بیهوده و بی‌پایه و اساسی را مطرح کرد که کاملاً بر خلاف سخنان وی در دیدار آخرین دیدارش با مقامات ایرانی بود. استعفای حریری بدین صورت می‌تواند یک پروژه جدید از سوی کشورهای متعارض با لبنان و ایران باشد که در زمان‌های مختلف و به هر نحوی برای کاهش قدرت حزب‌الله در لبنان تلاش کرده‌اند. «صباح زنگنه» کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در گفتگو با ایکنا درباره دلایل استعفای سعد حریری گفت: این استعفای عجیب که در نوع خود کم سابقه بوده است و حداقل از سعد حریری انتظار داشتیم که با رعایت عرف سیاسی و قوانین در داخل کشور لبنان این استعفا را تقدیم رئیس‌جمهوری این کشور کند، به لحاظ محتوا، شکلی، زمانی و موقعیت جغرافیایی آن، اعلام این استعفا به صورت شفاهی ناشی از ترس سعد حریری از ترور بود که این ترور ممکن بود از جانب سعودی‌ها اتفاق افتاد که همان‌گونه پدرش رفیق حریری را به دلیل نزدیک شدن به حزب‌الله و تلاش برای ایجاد یک فضای سیاسی آرام در لبنان ترور کرده بودند. وی درباره عوامل تأثیرگذار در تصمیم حریری تأکید کرد: در استعفای سعد حریری و آن هم به این شکل عوامل مهمی تأثیرگذار بوده‌اند و همچنین باید به این موضوع اشاره کنم که در این استعفا ما دستان پنهان سعودی‌ها به خصوص رژیم صهیونیستی را شاهد هستیم که هرگز نخواسته‌اند لبنان در مسیر آرامش و حاکمیت قانون پیش رود. زنگنه ادامه داد: وقتی که سعد حریری در عربستان بود سازمان‌های امنیتی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی با همکاری یکدیگر این تهدید را متوجه او کردند. به طور کلی زمانی‌ که از حریری دعوت شد به ریاض سفر کند این مطلب به او گفته شد تا توانایی هرگونه زمینه‌‌سازی برای مذاکره با اعضای حزب ۱۴ مارس را نداشته باشد و یا با رئیس جمهور و پارلمان لبنان نتواند مشورت کند. کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این نکته که سعد حریری در ریاض تحت فشار قرار گرفته، افزود: این اقدام بسیار مشکوک و هم‌زمان شده با دستگیری تعداد زیادی از وزرای سعودی و شاهزادگان آن کشور که در عربستان در حال انجام است. همچنین من فکر می‌کنم علاوه بر وجود شک و شبهه‌ در نحوه استعفا سعد حریری، احتمال بازداشت او با توجه به اینکه ملیت و تابعیت سعودی را هم پذیرفته، از سوی نیروهای امنیتی سعودی وجود داشته باشد.

تناقض در سخنان حریری مشهود است

صباح رنگنه با اشاره به این نکته که صحبت‌های حریری علیه ایران خارج از عرف دیپلماتیک بوده، گفت: قبل از استعفای حریری، وی با علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در لبنان دیدار داشته و این اتهاماتی که در ریاض علیه کشورمان زده کاملاً بر خلاف صحبت‌های دوستانه‌ای بود که اخیراً با یکدیگر داشته‌اند. چون در دیدار اخیر، این مطالب را مطرح کرده بوند که ایران از همکاری مثبت میان جناح‌های سیاسی لبنان اظهار خشنودی کرده است. این کارشناس مسائل بین‌الملل، استعفا و مواضع عجیب حریری را علیه امنیت لبنان دانست و افزود: من فکر می‌کنم که با امن‌تر شدن لبنان و همچنین امن شدن تدریجی سوریه، عربستان سعودی‌ در حال نگارش یک نمایشنامه چند فصلی است که قصد دارد لبنان و منطقه را دوباره ناامن سازد و یک حلقه منتسب به سعودی‌ها و رژیم‌صهیونیستی از سعد حریری خواسته‌اند که استعفا دهد و هم‌زمان سخنانی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کند تا بدین وسیله فضای لبنان را مجدداً دچار تنش کنند و زمینه هرگونه اقدام منفی علیه مردم لبنان و ایران برای صهیونیست‌ها فراهم شود که این هدف با مخدوش شدن فضای سیاسی لبنان فراهم خواهد شد. به طور قطع اگر لبنان وارد جنگ داخلی دیگر شود که سال‌ها لبنان را درگیر خود ساخته بود، مسئولیت پیامدهای منفی این اقدام به عهده عربستان سعودی خواهد بود.

حزب‌الله دارای یک استراتژی قوی در مقابل بازی سعودی‌های است

زنگنه، تضعیف حزب‌الله را هدف سعودی‌ها از اعمال فشار بر حریری دانسته و گفت: یکی دیگر از اهداف عربستان سعودی برای اجبار سعد حریری به استعفا، تضعیف جایگاه حزب‌الله بود اما واقعیت این است که حزب‌الله سیاست و برنامه‌‌ریزی استراتژیک خاص خود را دارد و با وقوع چنین تلاطم‌های سیاسی در لبنان و تبلیغات و جنگ روانی دچار ضعف نخواهد شد، چون اول اینکه جامعه لبنان خود به اندازه کافی طی سال‌های مدید به اندازه کافی تجربه کسب کرده‌اند و از این مسئله هم با موفقیت عبور خواهند کرد. دوم اینکه تا حدود زیادی موفقیت حزب‌الله در سرکوب، توقف روند نیروهای تکفیری و تروریستی به مراحل خوبی رسیده و تاکنون موفق عمل کرده و به همین دلیل عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و پشت سر آن‌ها ایالات متحده آمریکا از امن شدن لبنان و منطقه ناراضی هستند و تمایل دارند که منطقه همچنان در حالت بی‌ثباتی به سر برد اما حزب‌الله لبنان تاکنون با استراتژی موفق خود توانسته در مصاف با اقدامات ایذایی در منطقه موفق عمل کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |