پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 74196 13:53 1396/09/18
صباح زنگنه تشریح کرد: اهداف ترامپ از اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی

صباح زنگنه تشریح کرد: اهداف ترامپ از اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صباح زنگنه تشریح کرد: اهداف ترامپ از اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی

صباح زنگنه تشریح کرد: اهداف ترامپ از اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی موجی از خشم و نفرت را در جهان اسلام برانگیخت. در کنار این مسئله، دولت‌های اسلامی و غیر اسلامی و از جمله متحدان غربی آمریکا نیز با این اقدام مخالفت کرده و آن را اقدامی نامطلوب و تحریک‌کننده تلقی کردند.

البته ترامپ سعی کرد با بیان اینکه قانون سال ۱۹۹۵ کنگره آمریکا را اعلام رسمی کرده کمی از بار این فشارها و واکنش‌ها بکاهد اما همین اعلام رسمی سرآغازی برای یک فرآیند حدودا دو ساله در جهت اجرایی شدن این دستور است.

از طرفی این اقدام نیز نشان داد که مذاکرات صلح نه تنها دستاوردی نداشته بلکه دستور ترامپ به نوعی بی‌اعتبار کردن و بی‌خاصیت‌سازی همه این مذاکرات به اصطلاح صلح بوده و فلسطینیان را به این نتیجه می‌رساند که حل مسئله فلسطین جز با مقاومت و انتفاضه سراسری از کرانه باختری تا نوار غزه امکان‌پذیر نیست.

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل جهان اسلام، در گفت‌وگو با ایکنا به تحلیل ابعاد اقدام ترامپ و واکنش‌های مردمی و دولتی در جهان اسلام پرداخته است که در ادامه می‌آید:

دونالد ترامپ با چه هدف یا اهدافی قدس شریف را به پایتختی اسرائیل اعلام کرد؟ اساسا اقدام ترامپ به لحاظ حقوقی دارای توجیه است؟

ـ درباره این اقدام باید گفت که ترامپ چیزی را که مالکش نیست به تشکیلاتی که مستحق آن نیست داده است. ترامپ نه حق تصرف قدس را داشته و نه حق واگذاری آن را به موجودیتی مانند رژیم صهیونیستی. لذا این دستور به لحاظ حقوقی و قوانین بین‌المللی اقدام لغو و خلافی بوده است. در حقیقت اساسا ترامپ در جایگاهی نبوده که بتواند دست به چنین اقدامی بزند و سایر دولت‌ها نیز آن را به رسمیت بشناسند.

ثانیا آقای ترامپ برخلاف شعارهایی که در دوران رقابت‌های انتخاباتی، مبنی بر اینکه منافع آمریکا در درجه اول است، می‌داد، عملا منافع امریکا را فدای رژیم صهیونیستی کرده و به جای امریکا، به رژیم صهیونیستی اولویت داده است.

ثالثا با توجه به اینکه منطقه در حال گذار به ثبات و آرامش بود و تمام توطئه‌های آمریکا و اسرائیل در عراق، سوریه، لبنان و یمن شکست خورده بود، حال ترامپ با این اقدام تلاش می‌کند آشوب و بحران دیگری را در منطقه به راه بیندازد. در واقع آمریکا و شخص آقای ترامپ به بی‌ثبات‌کننده منطقه و جهان تبدیل شده‌اند. با این اقدام، آمریکایی‌ها عملا منطقه و جهان را وارد یک دوره آشوب، تنش، آشفتگی و درگیری خواهند کرد و مسئولیت همه این اقدامات هم بر عهده آمریکا و مسئولان آمریکایی است که نتوانستند ترامپ را از این اقدام جنایتکارانه و بحران‌آفرین بازدارند.

البته علت‌های زیادی را می‌توان برای این اقدام برشمرد اما یکی از علل مهم برای فهم اقدام ترامپ، تلاش برای امتیاز گرفتن در درگیری‌های داخلی جهت انتخابات آینده و فرار از خلافکاری‌های صورت گرفته در مسئله ارتباط با روسیه به دلیل تأیید شدن ارتباط فرزند و داماد ترامپ در انتخابات گذشته با روسیه و تخلفات زیاد سایر منصوبان وی است، لذا ترامپ به دنبال ایجاد یک فضای جدیدی است تا از همه این تخلفات فرار کرده و سرپوشی بر آنها بگذارد.

تحلیل شما از واکنش‌های مردمی و دولتی در جهان اسلام نسبت به این اقدام چیست؟

ـ این واکنش‌های گسترده در سطح مردمی نشان داد که قدس شریف و فلسطین همچنان مسئله مهمی است و از طرفی واکنش‌ دولت‌های اسلامی نیز نشان داد این مسئله اهمیت فوق‌العاده‌ای نیز برای آنان دارد.

گرچه برخی دولت‌های اسلامی وارد یک فاز انحرافی شده بودند و گسترش و بهبود روابط با رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کردند اما امیدواریم متوجه شده باشند که وارد چه بازی خطرناکی شده بودند و از این شرایط جدید بتوانند فرصتی برای بازگشت به سمت ملت‌های مسلمان و همراهی با آنها علیه این اقدامات که موجودیت همه این دولت‌ها را هم تهدید می‌کند، بسازند.

به نظر می‌رسد عکس‌العمل‌های مردم و حتی دولت‌های اسلامی بسیار مثبت باشد و می‌تواند جدی‌تر شده و وارد فازهای عملی و اقدامات جدی حقوقی، سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک شود.

با این اتفاق چقدر زمینه برای انتفاضه سراسری و پیوستن کرانه باختری به نوار غزه فراهم شده است؟

ـ به عقیده من امروز شرایط برای انتفاضه سراسری فراهم است و اگر دولت خودگردان ممانعتی به عمل نیاورد و به مردم اجازه تحرک دهد خواهیم دید که کرانه غربی و غزه و حتی مناطق فلسطینی ۱‌۹۴۸ به این انتفاضه خواهند پیوست؛ چرا که مرکزیت قدس برای همه فلسطینیان یک امر حیاتی و نماد موجودیت همه آنها است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |