جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 7361 15:27 1393/09/04
صالحی نیا: نصف ظرفیت صنعت کشور غیرفعال است

صالحی نیا: نصف ظرفیت صنعت کشور غیرفعال است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صالحی نیا: نصف ظرفیت صنعت کشور غیرفعال است

صالحی نیا: نصف ظرفیت صنعت کشور غیرفعال است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جزئیات دستورالعمل تولید خودروهای برقی و هیبریدی رونمایی شد

گروه تولید: معاون امور صنایع وزارت صنعت با بیان این که صنایع کشور با کمتر از50 درصد از ظرفیت خود فعالیت می کنند گفت: در این میان صنعت خودرو از 60 درصد،‌ صنعت سیمان از 94 درصد، و صنایع غذایی از 60 درصد ظرفیت خود استفاده می کنند.

محسن صالحی نیا در جلسه دوره آشنایی با مفاهیم صنعت معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که چرا با برگزاری جلسات مختلف شورای سیاستگذاری خودرو تصمیمات کارآمدی را از این شورا نمی‌بینیم، اظهار داشت: شورای سیاست‌گذاری خودرو هر یک هفته درمیان برگزار می‌شود و سخنگو نیز بلافاصله بعد از اتمام جلسه نتایج را اعلام می‌کند. بیان صحبت‌هایی مبنی براینکه تصمیمات مناسبی در این شورا گرفته نمی‌شود مناسب نیست چرا که به عنوان نمونه افزایش تولید خودرو یکی از تصمیمات کارآمدی بود که در طول جلسه سیاست‌گذاری خودرو انجام شد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت در رابطه با این موضوع که در حال حاضر صنایع ما با کمتر از 50 درصد از ظرفیت خود فعالیت می کنند نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و عنوان کرد: در بخش خودرو هم اکنون ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه خودرو را داریم. در سال 90 توانستیم یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید کنیم و امسال نیز درصددیم یک میلیون و 200 هزار دستگاه تولید نماییم که در مجموع از ظرفیت خودرو به میزان 60 درصد استفاده شده است.

جزئیات دستورالعمل تولید خودروهای برقی و هیبریدی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تشریح جزئیات دستورالعمل تولید خودروهای برقی و هیبریدی، گفت: با وجود تمدید مذاکرات هسته‌ای، خودروسازان مطرح دنیا هفته آینده به ایران خواهند آمد و مقدمات همکاری خودروسازان داخلی و خارجی فراهم خواهد شد.

صالحی‌نیا در خصوص جزئیات دستورالعمل حمایتی وزارت صنعت برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی، گفت: کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، ژاپن و آلمان در رابطه با تولید خودروهای برقی و هیبریدی مورد بررسی قرار گرفتند. بر این اساس، برخی از آنها با پرداخت یارانه مستقیم به مصرف‌کننده که برای گران بودن خودرو، حذف مالیات و عوارض سالانه، تخفیف در سود بازرگانی و تعرفه واردات از تولیدکنندگان خود حمایت می‌کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دولت با طرح های تشویقی مانند: ورود به محدوده طرح ترافیک به صورت رایگان، استفاده از پارکینگ‌های عمومی، دایر ساختن سیستم‌های برق‌رسانی به نرخ خانگی و در ساعات غیر از پیک بار مصرف برق از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خودروهای برقی و هیبریدی حمایت می‌کنند.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی کشورها سیستم‌های باطری این خودروها را به صورت رایگان تعویض کرده و خدمات مناسبی را نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

به گفته صالحی‌نیا، ایران نبه منظور حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خودروهای برقی و هیبریدی، سود بازرگانی آنها را از ابتدای امسال حذف کرده است و امیدواریم بتوانیم در قالب مصوبه دولت در رابطه با این دستورالعمل، انگیزه‌های لازم برای تولید و مصرف این خودروها فراهم نماییم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در دستورالعملی که به دولت ارائه شده، روش‌های ترکیبی از مجموعه این حمایت‌ها پیشنهاد شده است و تخفیف در حق بیمه و معافیت مالیاتی نیز در آن لحاظ شده است.

وی گفت: هفته قبل این دستورالعمل برای دولت ارسال شده و در کمیسیون‌های تخصصی بررسی خواهد شد اما پیشنهاد ما این است که بتوانیم با روش‌های مختلف، توسعه زیرساختی و مکانیزم‌های انگیزشی را برای هر دو گروه تولید و مصرف فراهم آوریم.

صالحی‌نیا اظهار داشت: زیرساخت‌های استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی به مرور با تولید باتری‌های مرتبط با آن فراهم خواهد شد، چرا که تولید باتری مهم‌ترین مساله‌ای است که باید در این رابطه مورد توجه قرار گیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |