پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 7997 15:45 1393/09/23
صالحی: قصد راه اندازی 9 هزار سانتریفیوژ را نداریم

صالحی: قصد راه اندازی 9 هزار سانتریفیوژ را نداریم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صالحی: قصد راه اندازی 9 هزار سانتریفیوژ را نداریم

صالحی: قصد راه اندازی 9 هزار سانتریفیوژ را نداریم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آخرین نسل سانتریفیوژIR8 را در اختیار داریم ولی هنوز به آن گاز تزریق نشده است،

گفت: تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، قصد راه اندازی 9 هزار دستگاه سانتریفیوژ را نداریم.
معاون رییس جمهوری افزود: ما اکنون سانتریفیوژهای نسل دوم خودمان را داریم که حدود هزار عدد آنها نصب شده است، و حدود یک زنجیره 164 تایی آنها به صورت آزمایشی کار می کند.
وی تاکید کرد: ما سانتریفیوژهای 'IR4' و 'IR6' و 'IR8'را هم داریم که این 'IR8' آخرین نسل سانتریفیوژ است که قریب به '24 سو' قدرت غنی سازی آن است.
وی تصریح کرد: ما به این سانتریفیوژ گاز تزریق نکرده ایم و این کار هم داوطلبانه است و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد ، قرار نیست که به 'IR8' گاز تزریق کنیم.
صالحی ادامه داد: ما این را به عنوان حسن نیت خودمان به طرف مقابل نشان می دهیم البته تست های مکانیکی درحال انجام است و تست های متنوعی باید انجام گیرد و از جمله تست های مکانیکی درحال انجام است ولی به سانتریفیوژ 'IR8' فعلا تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد ما قصد تزریق گاز اکتیو یعنی 'یو اف 6' نداریم.
تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، قصد راه اندازی 9 هزار دستگاه بعدی را نداریم
صالحی که در برنامه من طهران شبکه خبری العالم سخن می گفت، تاکید کرد: ما اکنون قریب به 20 هزار سانتریفیوژ نصب شده داریم که قریب به 9 هزار و اندی از اینها کار می کند و تقریبا 9 هزار تا از آنها فعلا درحال نصب است ولی کار نمی کند. تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، ما قصد راه اندازی آن 9 هزار دستگاه بعدی را نداریم. این یک نوع تفاهمی است که با هم انجام داده ایم؛ هرچند نانوشته اما ما مقید به این هستیم. این حتی از دولت گذشته هم اینطور بوده است؛ فقط برای اینکه ما حسن نیت خودمان را نشان دهیم که بدنبال حل موضوع هستیم نه بدنبال تحریک مسأله یا پیچیده تر کردن آن. بنابراین ما با همین 9 هزار دستگاه فعلا کار می کنیم، تا ببینم که سرانجام این مذاکرات چه خواهد بود.
به حصول توافق خوشبین هستم
به گزارش ایرنا، صالحی تأکید کرد: راه دیگری جز تعامل و تفاهم باقی نمانده است، و هر دو طرف باید به توافق برسند از این رو من به حصول توافق خوشبین هستم، چون اگر اتفاق دیگری بیفتد به نفع هیچ کس نیست.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این مدت حکمت سیاسی و عقلانیت خود را نشان داده است، بر خلاف تصویری که آنها از ما در جهان ارائه کرده اند که لجاجت می کنیم، و اهل مذاکره نیستیم.
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تا آنجا که جا داشته از خود انعطاف نشان داده ایم، اظهار داشت: افکار عمومی جهان نسبت به اقدامات ما روشن شده و اگر قرار باشد که خدای نکرده به تفاهم نرسیم همه می دانند مقصر کیست و حداقل استفاده و بهره ای که از این مذاکرات بردیم این است که با افکار عمومی جهان اتمام حجت کردیم، که ما تمام مسیرهای ممکن را برای رسیدن به تفاهم طی کردیم اما طرف مقابل اهل تفاهم نبوده است.
وی تاکید کرد: بنابراین من فکر می کنم که برای طرف مقابل هم راهی جز تفاهم باقی نمانده البته ما هم همانطور که آقای رئیس جمهور گفتند به دنبال تفاهم برد - برد هستیم یعنی اینطور نیست که بخواهیم همه امتیازات را بگیریم و آنها هم برای افکار عمومی خودشان حرفی برای گفتن نداشته باشند.
صالحی خاطرنشان کرد: بنده با اطلاعاتی که دارم فکر می کنم در مجموع امکان رسیدن به تفاهم بسیار بالا است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |