پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 50120 23:33 1394/12/20
شیوه نوین در استفاده از کانال های قیمتی

شیوه نوین در استفاده از کانال های قیمتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شیوه نوین در استفاده از کانال های قیمتی

شیوه نوین در استفاده از کانال های قیمتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهندس امیررضا اعطاسی

کانال مهمترین، ساده ترین و بهترین ابزار تحلیل تکنیکال می باشد علت این امر علاقمندی قیمت ها برای حرکت در قالب کانال های قیمتی می باشد شناسایی و رسم درست کانال در شناسایی روند ها تاثیر به سزا و مهمی دارد. تحلیلگر می تواند با رسم کانال های مختلف در تایم های زمانی مختلف اقدام به شناسایی روندهای اولیه و ثانویه و ریز موج ها نماید و این ابزار اولین و بهترین وسیله برای شناسایی روندها و تعیین حمایت ها، مقاومت ها و هدف های قیمتی می باشد.

طریقه رسم کانال موازی (Parallel  Chanel):

در شیوه های سنتی ترسیم کانال، تحلیلگران علاقمند به رویت دو برخورد در کف و دو برخورد در سقف به صورت هارمونیک می باشد ولی در نگرش نوین استفاده از کانال، رسم کانال های قیمتی تنها با ۳ برخورد قابل شناسایی و رسم می باشد. در  شیوه ای که در اینجا بررسی خواهد شد مهمترین و اصلی ترین شیوه تحلیل بر اساس خط میانگین متوسط کانال خواهد بود. این خط متوسط از قیمت و زمان سه پیوت (نقطه برگشتی) خواهد بود. در اصل خط میانگین متوسط کانال بهترین خطی است که از این سه نقطه خواهد گذشت. پس این خط مهترین محدوده قیمتی بین سه پیوت قیمتی خواهد بود.

در این روش برای ترسیم کانال ابتدا دو نقطه A,B  مانند اصول رسم خطوط روند رسم شده و نقطه C بزرگترین پیوت ما بین دو نقطه A,B  انتخاب می شود (رجوع شود به نمودار شماره ۱) نکته قابل توجه و مهم در رسم کانال ها، هم ترازی بین پیوت های A,B,C می باشد در صورت عدم انتخاب پیوت های هم تراز از اعتبار کانال کاسته خواهد شد و در مواردی کانال رسم شده اشتباه خواهد بود.

طریقه رسم کانال های صعودی:

برای رسم کانال های صعودی مانند ترسیم خطوط روند صعودی عمل خواهد شد به این ترتیب که نقاط A,B به عنوان پیوت های ماژور یا مینور مینیموم در کف یک روند صعودی انتخاب می شوند و به یکدیگر وصل خواهند شد -بایستی توجه داشت که در کانال های صعودی مقدار قیمتی نقطه A از نقطه B باید کمتر باشد- سپس نقطه C یک پیوت ماکزیموم در حد فاصل بین دو پیوت انتخاب شده A,B خواهد بود. (رجوع شود به نمودار شماره ۱و ۲)

طریقه رسم کانال های نزولی:

برای رسم کانال های نزولی مانند ترسیم خط روند های نزولی عمل خواهد شد به این ترتیب که نقاط A,B به عنوان پیوت های ماژور یا مینور ماکزیموم در سقف یک روند نزولی انتخاب می شوند و به یکدیگر وصل خواهند شد -بایستی توجه داشت که مقدار نقطه A از نقطه B باید بیشتر باشد- سپس نقطه C یک پیوت مینیموم در حد فاصل بین دو پیوت انتخاب شده A,B خواهد بود. (رجوع شود به نمودار شماره ۲)

طریقه رسم کانال های خنثی:

طریقه رسم کانال های خنثی مانند رسم دو کانال گفته  شده  می باشد با این تفاوت که روش ترسیم متناسب به پیوت های موجود در کف ها و یا سقف ها خواهد بود. نکته قابل توجه در مورد کانال های خنثی برابری مقدار دو نقطه A,B خواهد بود.

¬     نکته : در صورتی که پیوت هم تراز با نقاط Aو B خارج از محدوده پاره خط AB باشد نقطه C میتواند خارج از محدوده نقاط A و B قرار گیرد ولی این برون زدگی نباید از فاصله بین دو نقطه AB بیشتر شود.

تحلیل و نحوه استفاده از کانال ها

هر کانال داری سه محدوده مهم میباشد: ۱- کف کانال ۲- سقف کانال ۳- میانگین متوسط کانال

۱-    کف کانال :

۱-۱-     محدوده حمایتی در کانال های صعودی:

محدوده حمایتی بسیار قوی در کانالهای صعودی کف کانال ها می باشد که حداقل دو برخورد را در (نقاط A و B) تجربه کرده است تا زمانی که قیمت ها از کانال صعودی خارج نشده باشند کف کانال به عنوان محدوده حمایتی قابل توجهی محسوب خواهند شد و میتوان تا زمان عدم شکست این محدوده به ادامه روند صعودی امید داشت برخورد و بازگشت از کف کانال ها جزء بهترین مناطق ورود در بازار می باشد ( نقطه ۱ از نمودار شماره ۱ و ۲) معمولا حرکت افزایشی قیمتها با توجه بزرگی کانال و اعتبار آن متفاوت می باشد ولی قیمت ها بسیار علاقه مند هستند که حرکتی مشابه با موج قبلی افزایشی خود را مجددا تجربه نمایند. به محض شکست کف کانال می توان از تغییر روند قیمتها نسبت به کانال رسم شده مطمئن بود.

۱-۲-     محدوده حمایتی در کانال های نزولی:

کف کانال نزولی حداقل یک برخورد را در (نقطه C) تجربه کرده است (نمودار شماره ۲) کف کانال های نزولی برخلاف کانال های صعودی رابطه مستقیمی با شیب کانال دارد هر چه شیب از ۴۵ درجه بیشتر باشد احتمال بازگشت قیمت از کف کانال کمتر خواهد بود. و احتمال شکست شده این محدوده حمایتی بیشتر خواهد شد. در صورت شکست کف کانال ادامه یک روند ریزشی بزرگ تر محتمل خواهد بود.

اگر  شیب کانال در محدوده ۰ تا ۴۵ درجه باشد محدوده حمایتی در کف کانال قوی تر خواهد بود و احتمال بازگشت از این منطقه بیشتر خواهد شد.

۱-۳-     محدوده مقاومتی کف کانال در کانال های صعودی و نزولی:

هنگامی که منطقه حمایتی کانال های صعودی یا نزولی در کف شکسته شود و قیمت ها از کف کانال خارج گردند در اکثر موارد قیمت ها علاقمند به بازگشت به روند سابق خود هستند در این زمان کف کانال به صورت منطقه مقاومتی عمل خواهد کرد تجربه نشان داده است که این منطقه مقاومتی، در حدفاصل شیب ˚ ۴۵> m > ˚۴۵- بسیار قدرتمند خواهد بود.

پس مشخصا زمانی که قیمت از کف کانال خارج شد برای ورود منطقه جذاب، بازگشت قیمت به داخل کانال می باشد. در اینجا و زمانی که قیمت مجددا به داخل کانال بازگشت نماید تحلیلگر میتواند کانال خود را اصلاح نماید.

۲-    میانگین متوسط کانال:

این محدوده در این روش تحلیل به عنوان یکی از مهمترین روش های تحلیل کانال قابل استفاده است این خط از آن رو که متوسطی از سه قیمت A,B,C می باشد بسیار حائز اهمیت است.

۲-۱-     محدوده مقاومتی

زمانی که قیمت ها در محدوده پایینی کانال و ما بین کف و میانگین متوسط کانال قرار بگیرد. خط میانگین متوسط به عنوان اولین هدف قیمتی و مقاومت داخلی کانال محسوب خواهد شد. قیمت ها دوست دارند در این منطقه استراحت کنند یا تشکیل پیوت بدهند هر چه تعداد بر خورد قیمت ها با میانگین متوسط کانال افزایش پیدا کند این محدوده از نظر مقاومتی قوی تر خواهد شد. معمولا در محدوده میانگین متوسط کانال، زمانی که قیمت در زیر این خط قرار دارد میتوان در موج های جنبشی اصلاح موج های ۱ به ۲ بسط داده شده و اصلاح ۳ به ۴ الیوتی را در روند های افزایشی مشاه کرد. (نمودار شماره ۱ )

۲-۲-     محدوده حمایتی

هر گاه قیمت ها بالای میانگین متوسط و سقف کانال قرار گیرد خط میانگین متوسط کانال به عنوان محدوده حمایتی عمل خواهد کرد قیمت ها دوست دارند در این منطقه استراحت کنند و یا پیوت تشکیل دهند. این منطقه زمانی که قیمت بعد از برخورد به سقف کانال در حال برگشت به سمت کف کانال باشد می تواند با توجه به حرکت موج قبلی خود موج A  یا C را در امواج اصلاحی ABC الیوتی در این محدوده تجربه نماید

  نکته: هر چه کانال ها بزرگتر شوند اعتبار و اهمیت میانگین متوسط بیشتر خواهد شد و قیمت ها تمایل بیشتری به واکنش به محدوده گفته شده خواهند داشت.

۳-    سقف کانال:

۳-۱-     محدوده مقاومتی کانال های صعودی:

محدوده مقاومتی بسیار قوی در کانالهای صعودی سقف کانال ها می باشد که حداقل یک برخورد را در (نقطه C) تجربه کرده است. در این روش تحلیلگر امکان شناسایی برخورد چهارم را قبل از برخورد داشته باشد و این مهم از مزایای این روش نسبت به روش های سنتی چهار برخوردی می باشد.

هر چه کانال ها بزرگتر و تعداد برخورد ها در سقف و کف بیشتر باشد اعتبار مقاومت بیشتر بوده و نقطه حساس تر خواهد بود

نکته قابل توجه در این مورد، آن است که اکثر معامله گران در این زمان علاقمند هستند که سقف ها توسط قیمت ها شکسته شده و با یک پولبک سودی بیشتری کسب نمایند ولی همانگونه که قبلا گفته شده است قیمت ها معمولا در کانالهای خیلی بزرگ علاقه ای به شکست سقف ها نخواهند داشت و برعکس قیمت ها در کانال ها علاقمندی زیادی به تشکیل پیوت دارند ولی  هرچه کانال ها کوچک تر و بازه زمانی کمتری را پوشش دهند یا برای ساخت کانال ها از پیوت های مینور استفاده شده باشد از این تمایل کاسته خواهد شد.و معمولا شکست ها در سقف کانال ها دیده خواهد شد

۳-۲-     محدوده مقاومتی کانال های نزولی:

محدوده مقاومتی بسیار قوی در کانالهای نزولی سقف کانال می باشد که حداقل دو برخورد را در (نقاط A,B) تجربه کرده است.  این سقف مانند سقف های گفته شده در روند صعودی بسیار مهم می باشد. هر چه کانال ها بزرگتر و تعداد برخورد ها در سقف و کف بیشتر باشد اعتبار مقاومت بیشتر بوده و نقطه برخورد حساس تر خواهد بود. سقف کانال ها در روند های نزولی بسیار مهم هستند این شکست می تواند بیانگر روندی تازه در زمان شکست باشد. این منطقه برای ورود بسیار جذاب می باشد

۳-۳-     محدوده حمایتی سقف کانال در کانال های صعودی و نزولی:

هنگامی که قیمت از سقف کانال نزولی و صعودی خارج شود بازگشت قیمتی به این سقف محتمل خواهد بود. این محدوده میتواند به عنوان محدوده حمایتی در نظر گرفته شود. مدامی که قیمت وارد سقف نشود سقف کانال محدوده حمایتی خواهد بود.

۴-    استراتژی خرید

حال میتوان با توجه به موارد گفته شده در مناطقه حمایتی و مقاومتی خرید و فروش انجام داد و به تعداد سهام اضافه نمود.

استراتژی خرید در کانال های صعودی به اینصورت خواهد بود که اولین خرید در کف کانال به عنوان پله اول (نقطه ۱)، دومین منطقه خرید بعد از شکست خط میانگین متوسط کانال به عنوان پله دوم(نقطه ۲)، و سقف کانال به عنوان هدف قیمتی و منطقه خروج (نقطه۳) انتخاب خواهد شد. (رجوع شود به نمودار شماره ۱)

استراتژی در کانال های نزولی به این صورت خواهد بود که سهامدار میتواند، اولین اقدام خرید را در کف کانال نزولی به عنوان پله اول)نقطه شماره ۱) ، دومین اقدام خرید، در منطقه شکست خط میانگین متوسط به عنوان پله دوم(نقطه شماره ۲) ، و در پله آخر  بعد از شکست سقف کانال نزولی (نقطه شماره ۳) ورود نماید در نمودار شماره ۲ به خوبی مشخص است که بعد از شکست سقف کانال نزولی کانال صعودی سبز رنگ رسم شده و نقطه ۴ به عنوان هدف قیمتی قابل شناسایی خواهد بود.

در این روش محدوده حمایتی در کف کانال به عنوان حد ضرر در پله اول و بعد از شکست خط میانگین متوسط کانال، حد ضرر در پله اول و دوم  بایستی به خط میانگین متوسط کانال تغییر نماید



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |