جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 71951 14:31 1396/08/06
شیخ‌الاسلام عنوان کرد: درک عقب‌افتاده آمریکایی‌ها از تحولات منطقه/ روابط ایران و عراق راهبردی و برادرانه است

شیخ‌الاسلام عنوان کرد: درک عقب‌افتاده آمریکایی‌ها از تحولات منطقه/ روابط ایران و عراق راهبردی و برادرانه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شیخ‌الاسلام عنوان کرد: درک عقب‌افتاده آمریکایی‌ها از تحولات منطقه/ روابط ایران و عراق راهبردی و برادرانه است

شیخ‌الاسلام عنوان کرد: درک عقب‌افتاده آمریکایی‌ها از تحولات منطقه/ روابط ایران و عراق راهبردی و برادرانه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: سفر «حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق به ایران و دیدار رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور به ویژه پس از سفر منطقه‌ای «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان و عراق و تلاش‌های وی برای ایجاد فاصله میان عراق و ایران و نزدیک ساختن بغداد به ریاض در راستای کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران، نشان داد که پیوندهای دینی، سیاسی و تاریخی دو کشور طولانی‌تر و عمیق‌تر از آن است که آمریکایی‌ها بتوانند به راحتی بر آن خدشه وارد کرده و از این طریق به مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران بپردازند و همانطور که خود وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، این سفر نتوانست اهداف آمریکا در منطقه را محقق کند.

نفوذ منطقه‌ای ایران از انقلاب آغاز شد نه برجام

«حسین شیخ‌الاسلام» مشاور وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با ایکنا، درباره سفر حیدرالعبادی به ایران به ویژه پس از سفر تیلرسون به عراق و سیاست‌های اخیر آمریکا در راستای مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند اینگونه القا کنند که نفوذ منطقه‌ای ایران با برجام شروع شده است، در حالی که نفوذ منطقه‌ای ایران اساسا با انقلاب اسلامی، شکست صدام، ایجاد حزب‌الله و روابط راهبردی با سوریه و عراق شروع شده و ادامه یافته و با سیاست‌های اشتباه آمریکا در منطقه تقویت شده است. وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در عراق اشتباه کردند و هزاران کشته و مجروح برجای گذاشتند در حالی که میلیاردها دلار خرج کردند اما این ایران بود که برنده نهایی حضور آمریکا در منطقه بود. این سیاست‌های اشتباه همچنان ادامه دارد و نمونه اخیر آن هم سفر تیلرسون به عراق و عربستان و تلاش برای دوری بغداد از تهران و نزدیک ساختن آن به ریاض بود. شیخ‌الاسلام اظهار کرد: عراق کشور همسایه ماست که در طول سال چند میلیون ایران و عراقی به کشورهای هم سفر می‌کنند و این روابط براساس اخوت اسلامی شکل گرفته و تقویت شده است.

دولتمردان آمریکایی در قرن گذشته زندگی می‌کنند/ روابط ایران و عراق راهبردی است

مشاور وزیر امور خارجه عنوان کرد: متأسفانه سیاستمداران آمریکایی‌ همچنان در قرن گذشته زندگی می‌کنند و فکر می‌کنند تا دستور بدهند همه کشورها از آنها اطاعت می‌کنند و آنچه مطابق میل آنهاست با یک دستور انجام می‌شود. آقای تیلرسون کم تجربه است و کار سیاسی نکرده و تصور می‌کند تا آمریکا اراده کند خواست آنها برآورده می‌شود. البته وی پس از بازگشت از این سفر، اعتراف به شکست کرد و گفت خود دولت عراق باید جلوی نفوذ ایران را بگیرد. این در حالی است که اقدامات ایران در عراق براساس روابط برادری، هم‌پیمانی و پیوند راهبردی است و داعش و تروریست‌های تکفیری همان‌قدر برای عراق خطرناک است که برای ایران خطرناک است. شیخ‌الاسلام یادآور شد: در واقع حضور ایران در عراق و نجات بغداد و اربیل از دست داعش در وهله اول برای امنیت خودمان است اما دولتمردان آمریکا این مسائل را نمی‌فهمند و آن هم به خاطر خوی استکباری آنهاست و خود را جای خدا می‌نشانند و براین تصورند تا بگویند بشود، می‌شود. مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه افکار دولتمردان آمریکایی عقب‌افتاده است، گفت: آنها از تحولات دنیای امروز جامانده‌اند و در قرن ۲۱ زندگی نمی‌کنند و به خاطر همین با تصورات گذشته نسبت به تحولات منطقه‌ای و جهانی برنامه می‌ریزند و تصمیم‌می‌گیرند و به همین دلیل است که ناکام مانده‌ و نتوانسته‌اند در مقابل نفوذ روزافزون ایران در منطقه کاری انجام دهند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |