پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 72776 19:00 1396/08/21
شکستن دیوار بی‌اعتمادی میان صنعت و دانشگاه

شکستن دیوار بی‌اعتمادی میان صنعت و دانشگاه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شکستن دیوار بی‌اعتمادی میان صنعت و دانشگاه

شکستن دیوار بی‌اعتمادی میان صنعت و دانشگاه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون وزیر صنعت در پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی خواستار شد

گروه تولید-معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت چالش عمده کشور را بی‌اعتمادی بخش صنعت به بخش دانشگاه و بالعکس دانست و گفت: بر اساس اعلام صنعتگران یکی از استان‌ها تمام بخش‌های صنعتی این استان دچار مشکل فنی بوده‌اند، ولی تنها یک شرکت حاضر به رفع مشکل خود از طریق دانشگاه‌ها شده است. به گزارش جهان اقتصاد به نقل از وزارت صنعت، برات قبادیان در پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی با بیان اینکه در ایران بیش از کشور چین دانشگاه تاسیس شده است، افزود: ایران با دارا بودن ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارای پنج میلیون نفر دانشجو است که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند. وی با طرح این سوال که چرا با این میزان دانشجو ما دچار مشکلات اساسی درحوزه‌های اقتصادی و محیط‌زیست هستیم، اظهار کرد: مشکل آن است که دانشگاه و صنعت هر کدام راه خود را می‌روند و هر کدام از طرفین به طرف مقابل اعتماد ندارند. قبادیان خاطرنشان کرد: ما تا به این باور نرسیم که هیچ کشوری توسعه نمی‌یابد، مگر از طریق دانش و کاربردی کردن یافته‌های علمی و همچنین کاربرد فناوری در عرصه‌های مختلف کشور راه به جایی نخواهیم برد. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد دربخش‌های مختلف کشور، یادآور شد: ما تا باور نکنیم که باید راه‌هایی که رفته‌ایم، برگردیم و تفکر را در همه امور به کار بندیم، موفق نخواهیم بود. وی اضافه کرد: بر این اساس در دولت تلاش شده است تا رابطه صنعت و دانشگاه یک رابطه دوستانه باشد و درصدد بودیم تا دیوار بی‌اعتمادی میان دو طرف برداشته شود که در این راستا تفاهم‌نامه‌های زیادی برای حضور دانشجویان در بخش‌های صنعتی و حضور صنعت در دانشگاه‌ها به امضا رسیده است.

**صنعتی شدن را با واردات ماشین آلات اشتباه گرفتند

نماینده یونیدو در ایران هم دراین مراسم از تدوین برنامه‌ای برای توسعه پایدار ایران تا سال ۲۰۲۱ خبر داد و گفت: این برنامه بر اساس سند پنجم و ششم توسعه تدوین شده است. مریم جوان شهرکی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار نیازمند تغییر در ذهن‌ها است، افزود: تا چند دهه قبل تصور می‌شد صنعتی شدن به معنی وارد کردن ماشین‌آلات است. از این رو در بسیاری از صنایع کشورهای در حال توسعه اقدام به واردات ماشین‌آلات به منظور صنعتی‌سازی شد. وی اضافه کرد: اما از چند دهه قبل متوجه شدیم توسعه پایدار نیازمند تغییر نگرش حکمرانی و مشارکت همه ذی‌نفعان، دولت‌ها، گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و بین‌المللی است. شهرکی با بیان اینکه کشورها به میزان و سطح توسعه یکسان نرسیده‌اند و به تبع آن توان رفاهی متفاوتی دارند، ادامه داد: بر این اساس یونیدو در چارچوب اهداف پایدار برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه صنعتی کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند. وی با بیان اینکه این برنامه‌ها در راستای دستیابی کشورها به فناوری نوین و جسارت و تمایل آنها برای استفاده از روش‌های توسعه فناوری است، یادآور شد: بر این اساس یونیدو از سال ۲۰۱۶ در کنار جمهوری اسلامی ایران و بر اساس برنامه‌های توسعه پنجم و ششم برنامه‌هایی را در راستای توسعه پایدار تدوین کرده است. نماینده یونیدو در ایران با بیان اینکه این برنامه تا سال ۲۰۲۱ میلادی در ایران با همکاری دولت و بخش‌های خصوصی و جامعه مدنی اجرایی می‌شود، اضافه کرد: این برنامه‌ها شامل مولفه‌های مختلفی است که از آن جمله می‌توان به سیاست و خط مشی برای کمک به ایران در راستای گسترش توسعه صنعت پایدار، ایجاد شبکه به اشتراک‌گذاری دانش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، ترویج توسعه صنعتی پایدار از طریق توسعه صنعت سبز و ایجاد فرصت‌های اشتغال پایدار اشاره کرد.

**انتقاد ازادعای دچار شدن ایران به نفرین نفت

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری هم در این مراسم با اشاره به برخی از انتقادها درباره عدم تاثیر سرمایه‌های فیزیکی در پیشرفت کشور، گفت: کشوری مانند نروژ که از ثروت نفت برخوردار است، توانسته است از این ثروت در راستای توسعه کشور بهره‌مند شود. وحید احمدی با تاکید بر اینکه در دنیای فعلی تقویت علم و فناوری یکی از رویکردهای اساسی جهانی است، افزود: در بیشتر اقتصادهای دنیا ۸۵ درصد تکیه بر سرمایه‌های نامشهود است که سرمایه‌های نامشهود شامل ابتکار، نوآوری، خلاقیت و علم و فناوری می‌شود که منجر به تولید فناوری و عرضه آن به بازار خواهد شد. وی با اشاره به سرمایه‌های فیزیکی و سرمایه‌های نامشهود در کشور خاطرنشان کرد: در خصوص ظرفیت‌های سرمایه نامشهود کشور باید گفته شود که بر اساس آمارهای پایگاه بین‌المللی تایمز و لایدن در چهار سال گذشته تعداد دانشگاه‌های برتر کشور از یک تا دو دانشگاه به ۱۸ دانشگاه برتر افزایش یافته است. احمدی با تاکید بر اینکه از سال ۲۰۱۲ نام ۱۸ دانشگاه ایرانی در میان دانشگاه‌های برتر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: سهم ما در تولید مقالات برتر از حدود ۰٫۸ درصد در دنیا به حدود ۲ درصد رسیده است و در تولید مقالات برتر نیز به ۲٫۹ درصد رسیده‌ایم. دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این میزان در گذشته ۰٫۷ درصد بوده است، ادامه داد: رشد چهار برابری در تولید مقالات برتر از سوی محققان کشور نشان می‌دهد که ظرفیت‌های بالایی در حوزه سرمایه‌های نامشهود وجود دارد که باید هدایت شوند.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |