پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 84910 09:43 1397/04/25
شورش‌ها در عراق، مشکوک است

شورش‌ها در عراق، مشکوک است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شورش‌ها در عراق، مشکوک است

شورش‌ها در عراق، مشکوک است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرآنلاین نوشت: احزاب عراقی بعد از انتخابات پارلمانی مشغول چانه زنی برای انتخاب نخست وزیر و تقسیم پستهای کلیدی در دولت آینده بودند که تحسن و تظاهرات در چند شهر جنوبی عراق، توجهات را به خود جلب کرد. برخی نارضایتی ها و مسائل معیشتی را دلیل این موضوع می دانند، و برخی دیگر بر این باورند که این تحرکات، ریشه خارجی دارد. چه متغیرهایی عراق را در آستانۀ تشکیل دولت به ناآرامی کشاند و آیا آشوب‌ها در کوتاه مدت فروکش خواهد کرد؟ در این باره با محمد هادی انصاری کارشناس مسایل عراق گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید.

جناب انصاری در عراق چه خبر است؟ تنها موضوع معیشتی و نارضایتی است یا ورود گروههای معارض و تروریستی مشهود است؟

متاسفانه به علت ضعف دولت و عدم خدمات رسانى و قطع چندین ساعت برق در گرماى پنجاه درجه و بىکارى، چند روزى است که در برخى از استانهاى عراق از جمله نجف وبصره مردم دست به تظاهرات خیابانى زده اند و دو روز پیش نیز نماینده آیت الله سیستانى و سخنگوى رسمى ایشان، به نقل از آیه الله، از تظاهرات کنندگان و مردم عراق پشتیبانى کرده و خواسته آنان را امرى حق و شرعى بشمار آورده اند. این رخدادها که بخشى به علت نارضایتى مردم از خدمات دولت است و بخش دیگر آن در این راستا، بهره بردارى احزاب مخالف حزب الدعوه که از ابتداى سقوط، قدرت ونخست وزیرى را از آن خویش بشمار آورده و تاکنون در اختیار دارند، بشمار مى آید. طبق آخرین اخبار پیرامون وضعیت پست نخسا وزیری، صدریان، جریان حکمت و فتح اصرار بر گرفتن قدرت از حزب الدعوه را دارند که از این پس، با پرونده ضعیف خدماتى نماینده و نخست وزیر دیگرى را از میان خود ویا شخصیت مستقل معرفی کنند.

قصد بر این است که نورى المالکى و نخست وزیر کنونى عراق ( عبادى) که از حزب الدعوه بشمار مى آیند، به ضعف کشانیده شده و از فشار سیاسى آنان بر گروهها کاهش دهند.

این وضعیت در رابطه با شکل و سازماندهی احزاب و و کارکرد آنها بوجود آمده است یا مسائل عمیق تری وجود دارد؟

دو شب گذشته به بسیاری از دفاتر حزب الدعوه و برخى دیگر از دفاتر احزاب در عراق از جمله در استان نجف و استان میسان ومدینه الصدر و منطقه شعله در بغداد حمله شده و مردم خشمگین، یورش بردند. تا پاسى از نیمه شب گذشته نگرانى شدید در شهرهاى شیعه نشین وجنوبى عراق از بغداد ونجف حاکم گردیده بود.

آخرین رویدادهاى نجف اشرف به چه صورت است؟ چرا وضعیت نجف به این جا رسید؟

دو شب گذشته تا پاسى از نیمه شب، جوانان بى نام و نشان که بدون تردید در پس آنان دستهاى مرموز و بعثى وجود دارد، به پیروى از تظاهرات مردم در بصره که خواستار حقوق خود و رسیدگى به قطع برق در گرماى بالاى ۵٠ درجه بودند، دست به تظاهرات زدند. البته تظاهرات سه روزه مردم بصره ، تنها به بستن راهها و به تعطیلى کشیدن حرکت سوخت از پالایشگاه منجر شد و با زدن چادر در مرز و خیابانها و بدون هرگونه تعرض و خرابکارى وحمله به ادارات، صورت گرفت و همچنان ادامه دارد.

لیکن متاسفانه دو روز قبل با حرکتى ناگهانى در نجف، جوانان رو به سوى فرودگاه و مراکز دولتى و دفتر حزب الدعوه و دفتر جریان حکمت و تعدادى دیگر از دفاتر احزاب و خانه برخى از نمایندگان پیشین مجلس در نجف کردند و آنچه نباید می کردند. تمامى اموال فرودگاه را تخریب کرده و به غارت بردند. هواپیماى تابان را قصد داشتند که آسیب برسانند که خلبان با مهارت، بدون مسافر و با چمدانهاى مسافرین، باند را ترک کرده و به تهران باز گردید.

وضعیت در حال حاضر آرام شده است؟ ترتیبات امنیتی در شرایط کنونى چگونه است؟

هم اکنون از دو شب پیش شرایط حکومت نظامى به دستور مقامات امنیتى بغداد در نجف حاکم شده و نیروهاى ضد شورش به نجف رسیدند. نیروهاى امنیتى حرم امیر المومنین (ع) به همراه نیروهاى کمکى، پیرامون شهر قدیم نجف وحرم و صحن را به شدت تحت کنترل خویش در آورده و نیروها هر حرکتى و تجمعى را مانع مى گردند.

متاسفانه یک کارمند زن دو شب پیش در دفتر ریاست حفاظت فرودگاه به قتل رسید. شرایط حساس و نگران کننده اى را به ویژه نجف پشت سر مى گذارد. آگاهان این تحریکات را درونى ندیده و دستهاى آلوده بعثیان که هزاران نفر هنوز در جاى جاى عراق وجود دارند، دیده مى شود. دو شب گذشته دختر صدام ملعون هم به تظاهرات کنندگان پیام رسانیده و ادامه آن را خواستار گردید!!

واکنش مقتدی صدر و جریانات اصلی سیاسی چگونه بوده است؟ روندی برای آرامش از سوی این گروهها شکل نگرفته است؟ مقتدى صدر و سید عمار حکیم، ضمن محکوم کردن این جریانات متعاقب حمله به اموال عمومى، خواستار خدمت رسانى به مردم از سوی دولت شدند!!! احتمال بسیار ضعیفى مى دهم که جریانات و احزاب مخالف دولت و یا به بیانى مخالف ادامه وجود حزب الدعوه در ریاست دولت، دست به چنین اقدامى زده باشند لیکن در این میان، اداره آن از دستانشان خارج شده و شرایط بسیار خطرناکى را بوجود آورد. تا دو شب پیش در کربلا هیچگونه تحرکى وجود نداشت لیکن از اخبار ویژه چنین بدست آمد که مردم را به تجمع ودست زدن به تظاهرات در بعدازظهر فرا خوانده اند ؟؟ نگرانى در نجف بیشتر است و افراد مسلح که در میان تظاهر کنندگان دیده شده بودند، بیم از نفوذ به شهر قدیم نجف رفته وخداى ناکرده دست به اقدامات خطرناکى بزنند. هم اکنون حکومت نظامى در استان نجف برقرار بوده ورفت وآمد و ورود به بافت پیرامونى حرم مطهر وخیابانهاى اطراف آن با شدت، صورت مى پذیرد.

به نظرتان چه چیزی پشت پرده وجود دارد؟ همه مسائل ناشی از وضعیت بد معیشتی است؟

چنین اطلاع دادند که نیروهاى امنیتى و ارتش، کنترل شهر را بدست گرفته و تمامى حرکات را زیر نظر دارند. اخبارى تایید نشده بدست مى رسد که برنامه و دسیسه اى از سوى دشمنان شیعه و دولت در درون و بیرون عراق، براى جنوب عراق تهیه شده که حمله به اعتاب مقدسه و رموز شیعه در دستور کار آنها مى باشد. گفتنى است که پس از سقوط صدام، این گونه تظاهرات تخریبى براى نخستین بار صورت مى پذیرد. لازم به تذکر است که تمامى نیروهاى نظامى و امنیتى فرات میانه به حالت آماده باش در آمده و تمام سربازان به محل ماموریت خود بصورت دوفوریتى، حاضر گردیده اند. رفت وآمد زائران در پیرامون حرم و صحن عادى بوده ونیروها، خیابانها وکوچه هاى مهم نجف و ..... تحت کنترل و حفاظت شدید خود قرار داده اند.

به نظرتان دشمنان عراق و داعش و اجزای وابسته به گروههای افراطی به تحرکات خود ادامه خواهند داد؟

آنچه مسلم است که دشمنان شامل بعثیان و دیگر گروههاى افراطى سیاسى عراق، از این شرایط بهره بردارى کرده و براى ایجاد آشوب و ناامنى وارد تظاهرات کنندگان شدند که نتیجه آن یورش به مراکز دولتى و خانه برخى از سران دولت و آتش زدن و غارت اموال عمومى گردیدند که بدون تردید این افراد خود فروخته و مزدوران دشمن دست به چنین اعمال ناشایستى مى زنند. در این راستا بسیارى از سرشناسان دولتى و غیر دولتى، مردم را از دست زدن به تخریب اموال عمومى برحذر داشته اند. خوشبختانه هم اکنون با گزارشاتى که لحظه به لحظه در اختیار قرار داده مى شود، شرایط آرام بوده ورو به عادى شدن می رود.

محمد اکبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |