جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 53793 15:13 1395/11/19
شورای شهر تهران از مردم عذرخواهی می کند/ پلاسکو در آتش بی تدبیری سوخت: گفت وگو با ۵ عضو شورا

شورای شهر تهران از مردم عذرخواهی می کند/ پلاسکو در آتش بی تدبیری سوخت: گفت وگو با ۵ عضو شورا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شورای شهر تهران از مردم عذرخواهی می کند/ پلاسکو در آتش بی تدبیری سوخت: گفت وگو با ۵ عضو شورا

شورای شهر تهران از مردم عذرخواهی می کند/ پلاسکو در آتش بی تدبیری سوخت: گفت وگو با ۵ عضو شورا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شفقنا نوشت: قامت بلند مرتبه ساختمان ۵۴ ساله تهران، ۱۹ روز است که خم و با خاک یکسان شده؛ در این مدت تمرکزها بر آوار برداری و مسایل دیگر بود و به علل و عوامل رخداد حادثه پلاسکو پرداخته نشد تا بالاخره این مساله صحن علنی سیصد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر تهران را به خود اختصاص داد. در این جلسه شهردار تهران برای ارایه توضیحاتی حضور داشت که به جای پرداختن به دلایل حادثه پلاسکو، بیشتر به توضیحات قانونی در زمینه های مختلف و البته تعریف از خود پرداخت و گفت: «در بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون دو موضوع سیل و حریق را آورده‌اند که شهرداری باید اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق را داشته باشد که در دهه اخیر شهرداری تهران اقدامات خوبی در این بخش انجام داده است.»پس از بحث های بسیار و حتی جدل هایی بین شهردار و اعضای شورای شهر تهران، این نتیجه حاصل شد که کمیته هایی برای بررسی این حادثه تشکیل شود و پس از تکمیل بررسی ها، دستگاه های مقصر به مردم معرفی شوند.

مانند بسیاری از عرصه های دیگر، صحن شورای شهر تهران هم به دو گروه تقسیم شد، عده ای از شهردار حمایت کردند و گفتند که ایشان مقصر نیستند و باید بررسی ها تکمیل شود و عده ای هم نوک پیکان را مستقیم به سمت شهردار گرفتند و او را مقصر حادثه پلاسکو و حوادث این چنینی احتمالی در آینده دانستند.

و اما عذرخواهی… بحث پر رنگی که در شورای شهر تهران بیشتر توجه ها را به خود جلب کرد، عده ای خواستار عذرخواهی شهردار از مردم بودند ولی شهردار به عذرخواهی تلویحی تن داد و گفت به این دلیل که جانم را فدای مردم تهران نکردم، عذرخواهی می کنم!

همه این بحث ها، موجب شد که به سراغ تعدادی از اعضای شورای شهر که در جلسه علنی حضور داشتند برویم و ابعاد این مساله را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

متن گفت وگوهای شفقنا با ۵ عضو شورای شهر تهران را می خوانید:

حکیمی پور: شهردار مصوبات شورای شهر را پیگیر نبوده/ شورای شهر از مردم عذرخواهی می کند

دکتر احمد حکیمی پور رئیس فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر تهران در گفت و گو با شفقنا زندگی اظهار کرد: شورای شهر براساس وظیفه و مسوولیتی که برای مدیریت شهر دارد، شهردار را انتخاب می کند که در موارد مختلف پاسخگوی او باشد لذا از نظر قانونی مدیر یا دستگاه هایی که باید پاسخگوی شورای شهر باشد، شهرداری است، در جلسه شورای شهر تهران از شهردار سوال کردیم و پیگیر ابعاد حادثه پلاسکو بودیم؛ بخش قابل توجی از شورا معتقدند که در این حادثه تلاش و فعالیت های بسیاری شده، ولی کوتاهی و تعلل هم از طرف شهرداری بوده است، استناد شورای شهر هم برمی گردد به مصوباتی که شورا در مورد آتش نشانی و پیشگیری و مدیریت بحران داشته که این مصوبات پیگیری نشده و به نتیجه نرسیده است، ضمن اینکه شورای شهر و هیات رییس و رییس شورا نیز در عدم رسیدگی مصوبات به نوعی مقصر هستند.

او افزود: شورای شهر از مردم عذرخواهی می کند که مصوباتش را به درستی پیگیری نمی کند و در واقع سیستم پیگیری ندارد، شورای شهر باید توجه داشته باشد که با تصویب مصوب و ابلاغ آن به شهرداری، کار تمام نمی شود بلکه باید رسیدگی کند که این مصوبات در شهرداری اجرا می شود یا نمی شود.

او در مورد تأکید شورای شهر به عذرخواهی شهردار بابت حادثه پلاسکو، گفت: به هر ترتیب شورای شهر با شهرداری طرف است، شورای شهر می تواند به صورت تعاملی با دستگاه های دیگر هم پیشنهادها و توصیه هایی داشته باشد، ولی آنها قانوناً الزامی ندارند که از شورا تبعیت کنند و پاسخگوی شورا باشند. این در چارچوب، وظایف و اختیارات ماست که شهرداری را کنترل و نظارت کنیم و ببینیم که در این رابطه چه مشکلات، کاستی ها و کمبودهایی بوده است؛ به همین دلیل خواستیم شهرداری به سهم خود کوتاهی هایش را بپذیرد و به مردم قول دهد که جبران کند.

او درباره رویکرد شهردار تهران در شورای شهر در مورد مساله پلاسکو، اظهار کرد: آقای قالیباف همه حرف ها را زدند، ما هم ایشان را مجبور به عذرخواهی نکردیم بلکه به ایشان توصیه اخلاقی و انسانی کردیم، معمولا در حوادثی مانند پلاسکو یک مسوول مستقیم، اگر قصور و تعللی داشته به هر صورت از مردم و آسیب دیدگان عذرخواهی می کند، در این حادثه هم آقای قالیباف از دو حیث پاسخگو هستند یکی به عنوان شهردار تهران که سازمان آتش نشانی به عنوان زیر مجموعه شهرداری، زیر نظر اوست و دوم به عنوان رییس پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که در این مورد دستگاه های بین بخشی که با بحران ها و مشکلات شهری سر و کار دارند، هم تحت نظر آقای قالیباف هستند؛ ما به آقای قالیباف گفتیم که بعد از اینکه این آتش سوزی از حیطه آتش نشانی خارج شد و در حیطه مدیریت بحران قرار گرفت، شما به عنوان رییس این مجموعه چطور ورود کردید و چه کارهایی انجام دادید!؟

او در پاسخ به اینکه مدیریت بحران شهر تهران دارای چه نقاط قوت و ضعفی است؟ گفت: من در سال ۹۴ بازدیدی از سازمان مدیریت بحران شهر تهران داشتم و پس از بازدید، گزارش خود را در اختیار شورا قرار دادم، در همان تاریخ به شهرداری در ارتباط با کاستی های پیشگیری مدیریت بحران تذکر دادم؛ اما متاسفانه دیروز آقای صادقی هیچ توضیحی در جلسه ندادند؛ از رییس آتش نشانی هیچ توضیحی نشنیدیم، در واقع مسوولان دو مجموعه کاملا مرتبط با حادثه پلاسکو، هیچ گزارشی به شورا ندادند، حال یا خودشان نخواستند یا اجازه نداشتند که توضیحی بدهند!

او ادامه داد: سازمان پیشگیری مدیریت بحران ساختمان خوب و مجهزی است و قرار بر این شده که همه دستگاه های ذی ربط در شهرداری تهران نماینده تام الاختیار داشته باشند تا در زمان بحران بتوانیم از ساعات طلایی استفاده کنیم و به سرعت تصمیم گیری کنیم، در بازدیدی که داشتم، همه دستگاه ها صندلی داشتند و اسم نمایندگان هم بود، اما هیچ نماینده ای در سازمان نبود و اتاق ها خالی بودند! از طرف دیگر سوله های بحران که شهرداری پس از حادثه بم در تهران ساخته بود، برای موارد دیگری استفاده می شود، برخی سالن ورزشی شده و برخی دیگر تبدیل به سالن بازی کودکان شده است!

او در پاسخ به اینکه برای جلوگیری از حادثه های احتمالی در آینده چه باید کرد؟ گفت: هیچ راهکاری به جز تابعیت از قانون وجود ندارد، قانون آمده برای اینکه ما پاسخگو باشیم نه اینکه از پاسخ فرار کنیم، استناد به قانون کنیم و تقصیر را گردن دیگران بیندازیم و خود را تبرئه کنیم، قانون می گوید هر زمان که شهردار تهران قصد دارد حوزه مسوولیت خود را به هر دلیلی ترک کنند، باید از شورا اجازه بگیرد و جانشین خود را معرفی کند؛ اما سوال اینجاست که چرا شهردار در روز حادثه پلاسکو در جاده قم بودند و شورا هم از ترک مسوولیت ایشان بی خبر بوده است؟! این مسایل یعنی زیرپا گذاشتن قانون.

حکیمی پور اظهار کرد: از نظر من هیچ خلا قانونی نداریم لذا مشکلات خود را مدام گردن قانون نیندازیم، اگر همه بندهای قانون را پیاده کنیم بسیاری از مشکلات کشور حل می شود، مشکل ما عدم اجرای قانون است نه کمبود و خلاء قانون. من معتقدم که تمکین قانون و اینکه مرز ما در تعملاتمان قانون باشد بسیاری از مسایل و مشکلاتمان حل می شود. اشکال این است که با برخی از فضاسازی ها و رو در بایستی ها و…. متاسفانه قانون مظلوم واقع می شود و حقوق مردم پایمال می گردد.

شاکری: عده ای با چه منطقی خواستار عذرخواهی یا استعفا شهردار هستند؟!/ سازمان نظام مهندسی، آیین نامه های خود را اصلاح کند

مجتبی شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران، درباره جلسه شورای شهر تهران درخصوص حادثه پلاسکو، گفت: در جلسه دیروز شورای شهر به بخشی از پازل دستگاهها و مرتبطین با حادثه پلاسکو پرداخته شد بدین معنا که شورای شهر بتواند اطلاعاتی را که در خصوص حادثه پلاسکو به آن نیاز دارد، دریافت کند؛ شورای شهر برای اینکه بتواند به یک جمع بندی برسد، کمیته حقوقی و فنی و کمیته ایمنی را مسئول کرد تا با دستگاه های دست اندرکار این حادثه اعم از دادستانی، سازمان مهندسی، وزارت کار، مالک ساختمان، هیات مدیره ساختمان، آتش نشانی و مجلس شورای اسلامی جلساتی بگذارند و در نهایت جمع بندی را به شورا ارائه دهند. در جلسه روز گذشته شهردار و رییس آتش نشانی توضیحاتی را مطرح کردند، اما برای به نتیجه رسیدن نیازمندیم که گزارش بخش های دیگر نیز آماده شود، سپس نتیجه نهایی را اعلام و قدر و سهم قصور و یا تقصیر هر کدام از دستگاه ها را مشخص می کنیم.

عضو شورای شهر تهران در مورد مساله عذرخواهی شهردار تهران از مردم درخصوص حادثه پلاسکو، اظهار کرد: روالی که برخی از اعضای شورای شهر پیش گرفتند، خیلی منطقی نیست، ما برای مشخص شدن ابعاد مساله، کمیته مشخص می کنیم، اما هنوز کمیته ها گزارشی ندادند و جمع بندی صورت نگرفته، عده ای با چه منطقی خواستار عذرخواهی یا استعفا شهردار هستند؟! مخاطبان افراد عاقل هستند و آگاهی دارند که چرا بدون دریافت گزارش و جمع بندی حکم استعفا را صادر می کنند ؛ به نظر من، این حرکت، منطقی و حقوقی نبود و بیشتر یک مانور سیاسی بود و رسانه ای شد.

او افزود: به نظر من اکنون و پیش از گزارش نهایی بحث استعفا نباید در ادبیات ما به کار برود چرا که هنوز ابعاد قضیه روشن نشده است؛ لفظ استعفا را باید به جا و در زمان خود به کار برد وگرنه منطقی نیست و تأثیر رسانه ای هم نخواهد داشت.

او به نقاط قوت و ضعف مدیریت بحران شهر تهران اشاره و اظهار کرد: وقتی به حادثه ای بحران گفته می شود که از نقطه ای محدود فراتر برود و تهدیداتش شهر را تحت تأثیر قرار دهد، ما روزانه بیش از ۱۰۰ حریق داریم و همین تعداد هم حوادث دیگر داریم که آتش نشانی به آنها می پردازد، همان روزی که ساختمان پلاسکو در آتش می سوخت، ۱۱۴ حریق دیگر در شهر به وجود آمد لذا نمی توان گفت همه اتفاقاتی که می افتد در حد بحران است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در جلسه شورای شهر حادثه پلاسکو مورد بحث و بررسی قرار گرفت، به نظر من دوستان و همکاران به نکات درستی اشاره کردند، برخی نکات هم به لحاظ کارشناسی اشکال داشت مثلا فرمانده عملیات آتش نشانی وقتی توضیح می داد، مشخص شد که برخی از مطالبی که همکاران شورا مطرح کردند، فنی نبوده است لذا نیاز است که بتوانیم ادبیات مشترکی با یکدیگر پیدا کنیم، به نظرم می رسد که باید در آینده برخی از ابعاد حادثه از جمله موضوع مدیریت بحران و امکانات آتش نشانی را از لحاظ حقوقی تبدیل به طرح و لایحه جدید کنیم.

شاکری برای جلوگیری از حوادث احتمالی در آینده راهکارهایی را ارایه داد و گفت: لازم است که سازمان نظام مهندسی، شاخص ها و آیین نامه های خود را اصلاح کند. همانطور که آقای قالیباف هم گفتند چند هزار ساختمان بلند مرتبه در شهر تهران داریم که حدود ۸۰۰ ساختمان به هیچ سیستم اطفاء حریق هوشمند مجهز نیستند؛ باید سازمان نظام مهندسی ساخت و سازها و بلندمرتبه ها را نسبت به سیستم اطفاء حریق هوشمند، موظف کند. یکی از آسیب های دیگر این بوده که ساختمان پلاسکو باید امکان و نوعی لوله کشی برای حریق می گذاشت تا آتش نشان ها بتوانند از پایین ساختمان آب فشار قوی را وصل کنند و در هر طبقه ای سرویس دهند که این بخش در ساختمان خراب بوده است و متأسفانه مالک، این بخش را اصلاح و تعمیر نکرده، هیات مدیره ساختمان هم به مسئولیت های خود در این رابطه عمل نکرده لذا ضروری است که بحث نظام مهندسی جدی گرفته شود و برای ساخت و سازها، امر و نهی جدی صورت بگیرد. نکته بعدی اینکه در رابطه با ساختمان های موجود باید به نوعی مردم را نسبت به هشدارهای ایمنی که جان انسان ها را تهدید می کند و کیان خانواده ها را به خطر می اندازد، آگاه کنیم. ابزار رسانه بویژه رسانه ملی و گنجاندن هشدارها در فیلم و سریال ها می تواند به طور گسترده تاثیر گذار باشد. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان می گویند که اگر در پاساژ علاء الدین یک آتش سوزی اتفاق بیفتد، صدها نفر کشته می شوند، لذا باید ساختمان های این چنینی به امکانات ایمنی هوشمند و مدرن تجهیز شوند و به سادگی از کنار این مسایل نگذریم. نکته سوم اینکه قدر و سهم مسوولیت ها را مشخص کنیم، در حال حاضر در این مورد گنگ هستیم و نمی دانیم در حوادثی مانند پلاسکو چه کسی باید مانع این اتفاق می شد تا اکنون بخواهیم که پاسخگو باشد. به عنوان مثال اکنون گفته می شود که کپسول های آتش نشانی که از خارج وارد شدند، استاندارد نیستند و آتش نشانی آنها را ایمن نمی داند، این مساله به سازمان واردات مربوط می شود و دولت باید به این بخش رسیدگی کند و مسئول استانداردسازی در این زمینه است؛ به طور کلی مردم نباید برای پاسخ به سوال خود در گنگی به سر ببرند؛ گنگ بودن این مساله که مسوولیت برعهده کدام سازمان یا نهاد مشخص هست، یک ضعف است؛ برای اینکه پاسخگوی مشخصی داشته باشیم حتما باید یک وحدت رویه وجود داشته باشد و مسوول ویژه مشخص شود.

تندگویان: مشکل در ضمانت اجرایی قوانین موجود است/ اگر کسی مدیر بحران کلانشهری مثل تهران می شود، حتما باید دوره های تخصصی ببیند

محمدمهدی تندگویان سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر گفت: در شورای شهر تهران هیچ کسی نگفت که آقای قالیباف باید عذرخواهی کند یا استعفا بدهد، هر کسی خودش باید براساس اخلاق انسانی رفتار صحیح را تشخیص بدهد؛ خود من وقتی در جلسه شورای شهر این موضوع را مطرح کردم، به ایشان گفتم که نظرتان را محکم به مردم بگویید و دلایل خود را بیان کنید.

او در مورد نقاط قوت و ضعف مدیریت بحران اظهار کرد: اگر بحث ها را شخصی نکنیم، بسیاری از موضوعات ما حل می شود، ای کاش در این قصه، آقای قالیباف مدیر بحران نبود و خارج از موضوعات سیاسی و حزبی بحث می کردیم. بحث من در جلسه شورای شهر کاملا علمی و تخصصی بود و منظورم این بود که اگر کسی مدیر بحران کلانشهری مثل تهران می شود، حتما باید دوره های تخصصی در این رابطه دیده باشد، حتما باید مانور بحران شهر را برگزار کرده باشد که اگر اتفاقی افتاد، نقاط ضعف و قوت خود را بداند، سازمان هایی که همراه نبودند را اعلام کرده باشد، از تجارب و تخصص افراد متخصص استفاده کند تا بتواند شهر را در مواقع بحرانی ساماندهی کند.

او ادامه داد: مدیریت بحران شاکله ای دارد و مصوبه ای کاملا مشخص است و بحثی در آن نیست، ولی در یکی از همین سرفصل های شاکله که ابلاغ شده و مصوبه قانونی دارد، نوشته شده که باید براساس بحرانی که اتفاق می افتد، از متخصصین آن رشته استفاده کرد، یعنی اگر حادثه زلزله است، یکسری متخصص دارد، اگر سیل، حریق و تخریب است یکسری متخصص دیگر؛ این مساله که مطرح می کنم خارج از قانون نیست، ما در این مورد مصوبه قانونی داریم؛ در جلسه شورای شهر هم سوال من همین بود که لیست متخصصینی که در این حادثه حضور پیدا کردند را بدهند، می خواهیم بدانیم نحوه حضور این افراد چگونه بوده، مدل تعاملشان در ستاد بحران چطو بوده و چه مقدار در صحنه حضور داشته و در نهایت خروجی چه بوده است؛ ما دنبال این نیستیم که کسی یا چیزی را زیر سوال ببریم، این یک رفتار کاملا تخصصی، قانونی و حقوقی است.

او افزود: با نکاتی که بیان می کنیم نه می خواهیم در حال حاضر جمع بندی کنیم و نه می خواهیم مقصر پیدا کنیم، این را برای روزهای آتی این شهر می گوییم، ولی متاسفانه مدت زیادی است که با همه موضوعات تخصصی و علمی ما، به صورت سیاسی برخورد می شود و ناراحتی های شخصی و جبهه گیری مقابله با یک موضوع علمی، ظاهرا وضعیت فعلی این شهر، مردم و اتفاقات را به همراه دارد.

او در پاسخ به اینکه برای جلوگیری از حادثه های احتمالی چه باید کرد؟ گفت: باید تکلیف افراد مسوولیت پذیر شهر را روشن کنیم، ما به قدر کافی قانون، مصوبه، نهاد، سیستم و ارگان داریم، اصلا نیاز به تدوین هیچ چیز نداریم، مشکل در ضمانت اجرایی قوانین موجود است، وقتی هم می خواهیم دقت کنیم که چرا اجرا نشده کسی پاسخگو نیست، پس از آن همین مسایل تبدیل به یک معضل اجتماعی و سیاسی می شود و نهایتا همه موضوعات شهروندان و کشور به صورت یک پرونده مفتوح باقی می ماند و هیچ جمع بندی صورت نمی گیرد.

او اظهار کرد: تا وقتی که اوضاع این شهر و کشور به این صورت اداره می شود، وضعیت به همین صورتی که هست، باقی خواهد ماند، در تهران زلزله می آید و موضوع اینطور نیست که بگوییم شاید روزی زلزله بیاید، اگر در تهران زلزله رخ دهد واقعا هیچ نوع مدیریتی برای بحران آن نداریم، ما در یک مقیاس بسیار کوچک دچار مشکلات بسیار خاص بودیم، چه برسد به یک مقیاس بزرگ بحران.

سروری: بحران زمانی به شکل مطلوب اداره خواهد شد که مدیریت یکپارچه شهری شکل بگیرد

پرویز سروری عضو شورای شهر تهران گفت: در جلسه شورای شهر مباحث حقوقی بسیار ریز و دقیقی مطرح گردید و تدوین شد که هر دستگاهی مبتنی بر وظایف قانونی خود چه وظایفی داشته و باید در آن راستا عمل می کرده است؛ در رابطه با شایعات و ابهام آفرینی هایی که انجام شده بود، توضیحات بسیار خوبی داده شد و به نظرم تا مقداری به فضایی که متاسفانه عده ای ناجوانمردانه ایجاد کردند، پاسخ داده شد. من معتقدم که کسی باید عذرخواهی کند که مقصر است، حال سوالم این است که آیا در حال حاضر مشخص شده که مقصر چه کسی است؟! ما نباید روی فضای عواطف مردم حرکت کنیم و مساله ای ایجاد کنیم که فارغ از واقعیت های جامعه باشد، من می گویم شهرداری که ۹ شب خانه نرفته، کنار آتش نشان ها شب و روز دویده، در همه مراحل خطر، خطر کرده، قابل ستایش است، چنین شهرداری چرا باید عذرخواهی کند، گناهش چیست؟

سروری ادامه داد: کسی باید عذرخواهی کند که مقصر است و قانون مشخص کرده که چه کسی مقصر هست و کوتاهی کرده است. از اول حرف ما این بود که طبق صحبت های رهبری، ابتدا آواربرداری انجام شود، بعد سراغ علل و عوامل برویم، پس از آن هر کسی قصوری داشته باید از ملت عذرخواهی کند، الان هم می گوییم که کمیته فنی در شورا تشکیل شده، کمیته هماهنگی مطالبات برای کسانی که کارگاه هایشان دچار حریق شده و سرمایه شان از دست رفته و خسارت دیده هستند، تشکیل شده و از طرف دیگر دو کمیته در مجلس تشکیل شده، یک کمیته در دولت و یک کمیته هم در دستگاه قضا ایجاد شده و همه اینها قرار است موضوع را بررسی و رسیدگی کنند و نتیجه کارشان را اعلام کنند لذا باید اجازه دهیم که موضوع بررسی شود سپس نتیجه گیری کنیم.

او تصریح کرد: نمی شود به این راحتی از این موضوع گذشت و با یک عذرخواهی ساده مساله را جمع کرد، خون و مال انسان ها مطرح است و کسانی که دست دارند باید پاسخگو باشند، قوه قضاییه باید به این موضوع رسیدگی قاطع کند و هر کسی که مقصر است باید تاوان تقصیر خود را پرداخت کند.

سروری در مورد نقاط قوت و ضعف مدیریت بحران شهر تهران، گفت: ما یک وضعیت مطلوب و یک وضعیت حرکت از وضعیت گذشته به موجود داریم، وقتی که به گذشته نگاه می کنیم یا به وضعیت بحران در کشور نگاه می کنیم، احساس ما این است که در این راه یک هماهنگی حداکثری بین تمام دستگاه ها انجام شده است. تا زمانی حادثه در حدی بوده که توسط آتش نشانی قابل کنترل بوده و از زمانی که از حد توانمندی های آتش نشانی خارج شد، همه دستگاه هایی که می توانستند سهم تاثیرگذار داشته باشند، وارد صحنه شدند، از جمله نیروهای انتظامی، امدادی، هلال احمر، سیستم مخابراتی، مهندسی، تجهیزات و امکانات و… نکته ای که باید به طور اصولی مطرح کرد این است که بحران زمانی به شکل مطلوب اداره خواهد شد که مدیریت یکپارچه شهری شکل بگیرد یعنی دستگاه ها براساس یک تعهد سازمانی و شخصی به صحنه بیایند و بتوانند با ظرفیت های قانونی همه را با قدرت، قاطعیت و دستور پای کار بیاورند؛ ما از این نظر نمره خوبی را به مدیریت بحران می دهیم و نسبت به گذشته به نظر من راه خوبی را طی کردیم، اما به نسبت مطلوب، تا مدیریت یکپارچه شهری را شکل ندهیم و همه دستگاه های موثر در مدیریت شهری یکپارچه تحت یک فرماندهی منضبط قرار نگیرند، نمی توانیم به شاخص های قابل قبولی در بحران دست پیدا کنیم.

حقانی: مدیریت شهری باید جدای از مسایل سیاسی، جناحی و حزبی باشد/ پلاسکو در آتش بی خردی و بی تدبیری سوخت

محمد حقانی عضو شورای شهر تهران گفت: در جلسه شورای شهر بیشتر به حاشیه پرداخته شد تا به اصل مطلب، مساله ریشه یابی نشد، بالاخره کسی باید مسوول و پاسخگو باشد اینکه وزیر و وکیل را مقصر کنیم، فایده ای ندارد. غالب مقررات و ضوابطی که داریم باید رسیدگی می شد که مقصر چه کسی بوده است چرا این اتفاق افتاده چرا ۱۶ نفر باید در آتش بسوزند جرا باید تعدادی از شهروندان از بین بروند.

او افزود: کمیته هایی در دولت و مجلس تشکیل شده تا این مساله را ریشه یابی کنند، ولی اینکه جلسه دیروز برای تفهیم مدیریت شهری بوده را قبول ندارم.

او نسبت به صدا و سیما انتقاد کرد و گفت: ۳۱ نفر از اعضای شورای شهر تهران اظهار نظر کردند، صدا و سیما یک مورد را پخش نکرد، صدا و سیما ملی و برای مردم است و باید حرف نمایندگان مردم را به گوش مردم برسانند، صدا و سیمای مسوولین که نیست.

او با بیان اینکه می توانستیم اتفاقی چون حادثه پلاسکو را نداشته باشیم، اظهار کرد: بعد از اینکه حادثه پلاسکو اتفاق افتاد، گفتم که پلاسکو در آتش بی خردی و بی تدبیری سوخت.

حقانی به نقاط قوت و ضعف مدیریت بحران شهر تهران اشاره و تصریح کرد: تهران شهر ایمنی نیست، ما هیچ کدام از زیرساخت های لازم را برای شهر تهران نداریم، ۲۵ سال پیش جمع آوری آب های سطح کلید خورده، هنوز می گویند ۱۸ ساله دیگر طول خواهد کشید، تهران در مقابله زلزله چندان مقاوم نیست، ما ساخت و سازها و توسعه مان پایدار و ایمنی نیست در صورتی که این ساخت و سازها باید براساس قانون و ضوابط باشد.

او افزود: در شهر نا ایمنی مانند تهران، حق نداریم بلند مرتبه سازی کنیم، حق نداریم بر روی گسل ها و حتی در حریم گسل ها ساخت و ساز کنیم، حق نداریم رود دره ها را رها کنیم، این رود دره ها به طور طبیعی در گذشته جریان داشته و آب های دامنه جنوبی البرز در آنها جاری شده و به سمت جنوب شهر رهسار شده و برای زراعت استفاده می شده است. تا زمانی که قانون وسیله اجرا نباشد، راهی پیش نخواهیم برد، شهرمان کاملا بی دفاع شده، نه ایمن است، نه محیط زیست و نه مدیریت یکپارچه دارد.

حقانی با بیان اینکه مدیریت شهری باید جدای از مسایل سیاسی، جناحی و حزبی باشد، گفت: افراد مختصص باید در جایگاه های خودشان باشند، چه در شورای شهر و چه در مدیریت شهری باید از افراد متخصص استفاده کنند در غیر این صورت ره به جایی نخواهیم برد. تهران هنوز هم می تواند شهر شادابی و سر سبز باشد و هنوز هم پتانسیل های زیست محیطی در آن نهفته است، با اینکه از سال ۷۶ به بعد این ظرفیت ها را از دست دادیم ولی باز هم می توانیم تهران را احیا کنیم و نیازمند مدیریت درست و یکپارچه هستیم.

شفقنا



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |