چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 36400 18:20 1395/04/26
شهرها جولانگاه یک سوداگری گسترده شده است

شهرها جولانگاه یک سوداگری گسترده شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شهرها جولانگاه یک سوداگری گسترده شده است

شهرها جولانگاه یک سوداگری گسترده شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در آئین افتتاح نوزدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی مطرح شد

گروه امورزیربنایی-وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نباید از آنچه در کلان شهرها رخ می دهد چشم پوشی کرد افزود : بخش زیادی از مدیریت شهری به دلیل محدودیت منابع به سمت شهر فروشی گرایش پیدا کرده که این موضوع فرسودگی و تخریب تدریجی محلات میانی شهرها و در واقع انباشت میراث فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را به دنبال داشته است؛ به طوریکه در حوزه توسعه شهری ، شهرها و کلان شهرها جولانگاه یک سوداگری گسترده شده است . عباس آخوندی روز شنبه در آئین افتتاح نوزدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه اجلاس این دوره باید طرح و سیاستی نو را در جامعه مهندسی و پیاده کند افزود: با بررسی نقاط قوت و ضعف باید افقی بهتر برای آینده ترسیم کرد. وی با بیان اینکه با جدیت هر چه تمام و بر اساس مسئولیت اجتماعی و حرفه ای باید بر کار مهندسان ارزیابی و کنترل دقیقی داشته باشیم افزود : می توان از این موضوع و نقاط قوت و ضعف آن درس گرفت.آخوندی تصریح کرد : امروز مهندسان تحت عنوان توسعه شهری در ایران دفاع چندانی از این موضوع و قدرت راهبری و عملی برای هدایت توسعه شهری ندارند و مجموع اتفاق های که رخ می دهد توسط یک نظام سوداگری هدایت می شود. آخوندی با بیان اینکه شهرفروشی به یک سیستم رایج در ایران تبدیل شده است افزود : امروز ساخت و سازها اصالت معماری و حقوق شهروندی را در ذهن ها تداعی نمی کند و واقعیت امر وجود همین سوداگری شهری است .وی گفت : باید بتوان مفهوم مهندسی و آنچه در محیط مصنوع ایجاد بهره وری بیشتری داشته باشد و نفع عمومی و خصوصی را مورد توجه قرار دهد. آخوندی با بیان اینکه نباید از آنچه در کلان شهرها رخ می دهد چشم پوشی کرد افزود : بخش زیادی از مدیریت شهری به دلیل محدودیت منابع به سمت شهر فروشی گرایش پیدا کرده اند و به سیستم رایجی تبدیل شده که این موضوع فرسودگی و تخریب تدریجی محلات میانی شهرها و در واقع انباشت میراث فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی را به دنبال داشته است .

ساختمان های بدقواره در گوشه و کنار شهر

وی گفت : ساختمان های بدقواره ای در گوشه و کنار شهر به ویژه کلان شهرها دیده می شود که اغلب فاقد حس اولیه ایرانی بودن، حقوق شهروندی و آفتاب و نور هستند که نشانگر یک مدیریت سوداگرانه و پیشتازانه در این زمینه دارد و افسوس می خوریم که مهندسان قدرت راهبردی و هدایت در توسعه شهری را ندارند .آخوندی ادامه دارد : در تهران هزاران ساختمان بلند ساخته شده و پایتخت در حسرت روزهایی با هوای سالم است در اغلب کلان شهرها این موضوع به چشم می خورد ، تحت عنوان نوسازی حرم مطهر حضرت رضا (ع) اقداماتی انجام شده است اما توسعه صورت گرفته در شان آن نیست . وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : در بحث اصلاح قانون همواره موضوع کوتاه کردن دست افراد بدون صلاحیت از فرآیند ساخت و ساز مطرح است و منطقی است که تمام فعالیت های مهندسی باید از مجرای قانون و سازمان نظام مهندسی عبور کند. اخوندی تصریح کرد : نظام فنی و اجرایی کشور باید تابع قانون نظام مهندسی باشد و اگر بناست که کار مهندسان توسط خود آنها انجام شود بنگاه های مهندسی هم باید از مجرای قانون و سازمان نظام مهندسی فعالیت کنند و یکپارچگی فعالیت مهندسی را فراموش کنند.

مقرارت گام به گام در حال کمرنگ شدن است

وی با تاکید بر اینکه سیستم های مهندسی بدون ارزیابی و کنترل پذیرفتنی نیست افزود : کنترل بخش مهم مهندسی است که این نظام در شهرداری های مورد داد و ستد قرار می گیرد و مقرارت گام به گام در حال کمرنگ شدن است.وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مهندسان نباید از قوانین و مقرارت تخطی کنند و همواره پایبند اخلاق باشند افزود : آنها باید مقید به قوانین و مقررات ملی ساختمان باشند و در این حوزه با اقتدار ، قدرت و جدیت عمل کنند . وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اخلاق حرفه ای و مهندسی پرداخت و گفت : اگر منزلت اجتماعی مهندسان که لازمه توسعه فعالیت های آنان است رعایت نشود توسعه کار امکان پذیر نخواهد بود از این رو جلب اعتماد جامعه به فعالیت این قشر از ضروریات است .

۴۰۰هزار مهندس با کمبود کار مواجه اند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هم در این مراسم با بیان اینکه مناسب ترین تعبیر برای هیات عمومی نظام مهندسی ساختمان، «پارلمان مهندسی کشور» است، گفت: با توجه به وضعیت بازار مسکن، ۴۰۰ هزار مهندس در کشور با کمبود عرضه کار مواجه هستند.اکبر ترکان گفت: هیات عمومی عالی ترین مرجع تصمیم گیری است و عزل و نصب شورای مرکزی، تصویب ترازنامه و برنامه خط مشی نظام نامه توسط هیات عمومی انجام می شود. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: نکته مهم دیگر تعادل بخشی به بازار کار مهندسان است و در حال حاضر اقتصاد کشور با نرخ رشد بالایی برخوردار نیست و رونق در صنعت ساختمان به دلایل محیطی و اقتصادی مناسب نیست و جامعه با عرضه کار ۴۰۰ هزار مهندس روبروست. وی افزود: به دلیل عدم تعادل در عرضه خدمات مهندسی و تقاضای ناکافی در بازار، در صدور پروانه ساختمانی با کاهش و با کمبود تقاضا روبرو هستیم.ترکان اظهار داشت: عرضه و تقاضا را با هم و تحریک و خلق تقاضا را نیز باید با هم و به هم پیوسته ببینیم.وی با اشاره به سیاست های مشترک وزارت راه و بانک مسکن در بازار مسکن و نظام ساختمان گفت: اعمال این سیاست ها تاکنون تاثیرات مثبتی را به همراه داشته است.ترکان با تاکید بر اینکه کار مهندسان فقط خانه سازی نیست، افزود: باید به این مساله پرداخت که از همه ظرفیت مهندسان در بازار ساختمان استفاده شود.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |