جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 76764 18:02 1396/10/30
شهرها باید عابرمحور توسعه یابند؛ نه خودرومحور

شهرها باید عابرمحور توسعه یابند؛ نه خودرومحور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شهرها باید عابرمحور توسعه یابند؛ نه خودرومحور

شهرها باید عابرمحور توسعه یابند؛ نه خودرومحور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی مطرح شد:

گروه امورزیربنایی-وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در ایران هنوز به دنبال نظام پرداخت یارانه و پرداخت نقدی برای کاهش فقر هستیم، گفت: توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی و شهرسازی ریل‌پایه و توسعه قطارهای حومه‌ای از مصادیق کاهش فقر است. به گزارش جهان اقتصاد، عباس آخوندی در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD) اظهار داشت: زندگی مدرن در ایران با بحران مواجه شده است و در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز با بحران مواجه هستیم. وی ادامه داد: نیازمند بازخوانی، بازاندیشی و سیاست‌گذاری جدید هستیم و البته در این حوزه باید چیزی را از دست بدهیم، تا چیز بهتری به‌ دست بیاوریم. آخوندی به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: پلاسکو نشان داد که به‌عنوان ساختمانی که نماد زندگی مدرن در ایران بود، بیش از ۵۰ سال دوام نیاورد و این نشانه آن است که با بحرانی جدی در دوران مدرن مواجه هستیم که البته فقط در ایران این بحران وجود ندارد، بلکه در افغانستان، عراق و سوریه و... نیز هست که زندگی مدرن را به جنگ و خشونت تبدیل کرده است. وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه‌های شهری، بحران قابلیت زندگی و قابلیت حرکت و جابه‌جایی داریم. خشونت و پرخاشگری امروز جامعه به‌خصوص در کلان‌شهرها به دلیل گرفتاری در ترافیک‌ها کاملاً مبرهن است. آخوندی تأکید کرد: اندیشمندان جهان به این موضوع رسیده‌اند که سیاست خودرومحوری به بحران در کیفیت زندگی می‌انجامد و کار سختی نیست که این موضوع را کشف کنیم. وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در این حوزه اصلی‌ترین بحث ما نحوه اعمال سیاست است، اعمال یک سیاست اگر با تغییر نگرش همراه باشد از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین کارها در کشور ما است، به‌محض تغییر نگرش همه وارد می‌شوند و در جهت اثبات خبط بودن تغییر نگرش ادله می‌آورند. وی تأکید کرد: در شهرسازی ریل‌پایه از سطح مدیرکل تا سطح وزیر، در اغلب بخش‌ها در سطح ۵ درصد هم همراهی وجود ندارد، اما ما هزاران بار این موضوع را تکرار می‌کنیم. وی با تأکید بر اینکه در آغاز تحولی جدی هستیم، گفت: سیاست‌گذاری یعنی هزینه ـ منفعت؛ نمی‌توان گفت هم‌زمان به‌سرعت صدها هزار میلیارد تومان در توسعه جاده‌ای سرمایه‌گذاری کنیم و هم‌زمان هم شعار شهرسازی ریل‌پایه بدهیم. آخوندی افزود: در شهرسازی ریل‌پایه دنبال آن هستیم که پیرامون ایستگاه‌های مترو و راه‌آهن تمرکز اسکان و خدمات داشته باشیم و بقیه جاها شهرفروشی نباشد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تغییر نگرش نیازمند نظریه، اندیشه و برنامه است که منتج به محصول می‌شود و تغییر نگرش بدون رسانه امکان‌پذیر نیست. آخوندی ادامه داد: این تغییر نگرش‌های نیازمند رسانه‌های بزرگ و گسترده است که امیدواریم در حوزه TOD  و توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، رسانه اینترنتی در نظر گرفته شود، زیرا کار توسعه بدون همکاری جامعه امکان‌پذیر نیست و وزارت راه به تنهایی نمی‌تواند چنین کار بزرگی انجام دهد. وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی موجب کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، افزایش سلامت شهروندان و مهم‌تر از همه کاهش فقر می‌شود. وی توضیح داد: در بسیاری از کشورها که اول شبکه ریلی ایجاد شده و سپس توسعه سکونت‌گاه‌ها انجام شده است، کانون فقر شکل نگرفته است، اما در ایران پیرامون همین تهران کانون‌های فقر به‌شدت گسترش یافته است. وی همچنین به موضوع قطارهای حومه اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم، موضوع راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای مطرح شده است، اما در سال‌های ۹۷-۹۶ ردیف‌های اعتباری ندارد.

** مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران ریشه در خودرومحوری دارد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در ادامه با بیان اینکه مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران ریشه در خودرومحوری دارد، افزود: تنها راه حل این مشکل، توسعه حمل و نقل همگانی است. محسن پورسید آقایی افزود: با تشکیل سازمان بین‌المللی توسعه حمل و نقل همگانی، هفت گام برای حل مشکلات حمل‌و‌نقل ارایه شده است. وی با بیان اینکه در این طرح، شهروندان برای دسترسی به ایستگاه های حمل و نقل باید۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر فاصله داشته باشند، افزود: با تراکم در ایستگاه مرکزی مترو، ترافیک و آلودگی هوا در مناطق حومه ای مترو کاهش می یابد و همه مناطق اداری و مسکونی، متناسب توزیع می شود. پورسید آقایی با بیان اینکه در این طرح، مردم به صورت پیاده و بدون استفاده از وسیله نقلیه می توانند نیازهای خود را در شهر تامین کنند، افزود: استفاده از خطوط دوچرخه، حمل و نقل عمومی و خط عابر پیاده در معابر کلانشهرها ضروری است تا شاهد توسعه حمل و نقل همگانی در شهرها باشیم. این مقام مسئول تاکید کرد: رکن اصلی طراحی شهری باید ‌پیاده روی و استفاده از دوچرخه باشد تا تردد مردم تسهیل شود. وی ادامه داد: شهرهایی که این اصول رعایت شود، از ۱۰۰، رتبه ۸۰ را به خود اختصاص می دهند اما امتیاز تهران از ۱۰۰ حدود ۳۰ امتیاز است. به گفته پورسید آقایی، در توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، باید همه امور تجاری، اداری و مسکونی در کنار هم باشند تا مردم با آرامش و آسایش زندگی کنند.

**تصویب سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی

معاون وزیر راه و شهرسازی هم در این همایش از تصویب و ابلاغ سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی و تشکیل شورای عالی راهبردی توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل همگانی خبر داد. مهرداد تقی زاده گفت: یک مفهومی که در کشور ما نسبت آن تلقی اشتباهی شده است مرتبط با بحث رشد است. همه فکر می‌کنیم رشد با افزایش همواره وضعیت مناسبی را نشان می‌دهد در حالی که باید در نظر داشته باشیم رشد دو جنبه دارد که یکی از آن‌ها تصادفی و دیگری هوشمندانه است. تقی زاده ادامه داد: یکی از عواملی که در رشد هوشمندانه تاثیر می‌گذارد بحث TOD است. در این توسعه به مرکزیت راه آهن، مترو، اتوبوس‌های دورن شهری کاربری‌های مختلف با تراکم بالا شکل می‌گیرد و نهایتا هدفش آن است که خودرومحوری کاهش یابد. وی یادآور شد: بدین معنا وقتی مجوز ساخت برج در الهیه یا منطقه ۲۲ صادر می‌شود در حقیقت به مردم این پیام را می‌دهیم که از خودروی شخصی استفاده کنند، اما وقتی مجوز بلندمرتبه سازی در کنار حمل و نقل عمومی استاندارد صادر می‌شود، موید این پیام است که از حمل و نقل عمومی استفاده بهینه‌ای خواهد شد. وی مزایای افزایش تراکم در حوالی ایستگاه‌های حمل و نقل همگانی را رواج پیاده محوری، کاهش مسافت سفر، بهره‌گیری از اقتصاد مقیاس برای توجیه پذیر شدن حمل و نقل همگانی، کاهش استفاده مردم از خودرو و در نهایت کاهش ضریب مالکیت خودرو در بلندمدت عنوان کرد. معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تلاش برای نهادینه کردن TOD استاندارد حداقل در ۱۰ نقطه کشور، لزوم توجه به سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در کلیه سطوح طرح‌های توسعه و عمران از ملی و منطقه‌ای تا محلی، تقویت اعضای کارگروه حمل و نقل و شهرسازی و محتوای آن و تقویت سایت TOD و معرفی آن به نهادهای شهرسازی و حمل و نقل همگانی از دیگر اقدامات انجام شده است وی بیان کرد: در اختتامیه سومین همایش سه شهر به عنوان کاندیدیای اجرای TOD معرفی خواهند شد. تقی زاده اثر کاربری‌های گوناگون بر استفاده از حمل و نقل همگانی را توضیح داد و گفت: توسعه مسکونی پیرامون مراکز تسهیلات حمل و نقل همگانی باعث کاهش ۱۰ درصدی استفاده از خودروهای شخصی، توسعه تجاری پیرامون مراکز تسهیلات حمل و نقل همگانی موجب کاهش ۱۵ درصدی استفاده از خودروهای شخصی خواهد شد. وی افزود: توسعه مسکونی در طول کریدور حمل و نقل همگانی موجب کاهش ۵ درصدی استفاده از خودروهای شخصی و در نهایت توسعه تجاری در طول کریدور حمل و نقل همگانی باعث کاهش ۷ درصدی استفاده از خودروهای شخصی خواهد شد.      


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |