جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 79406 19:30 1396/12/19
شناسایی ذخایر جدید معدنی از طلا تا عناصر نادرخاکی

شناسایی ذخایر جدید معدنی از طلا تا عناصر نادرخاکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شناسایی ذخایر جدید معدنی از طلا تا عناصر نادرخاکی

شناسایی ذخایر جدید معدنی از طلا تا عناصر نادرخاکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در آیین رونمایی از ۲ اطلس ملی مواد معدنی و زمین شناسی ایران مطرح شد

گروه تولید-معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با رونمایی از اطلس های ملی «نقشه های پتانسیل مواد معدنی ایران بر اساس تیپ های کانساری» و «نقشه های موضوعی زمین شناسی»، ریسک سرمایه گذاری در فعالیت های معدنی کشور کاهش می یابد. به گزارش جهان اقتصاد، «مهدی کرباسیان» در پایان آیین رونمایی از ۲ اطلس ملی در جمع خبرنگاران افزود: یکی از زمینه های مورد نیاز برای سرمایه گذاری در بخش معدن، وجود اطلاعات دقیق است. به گفته وی که رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور (ایمیدرو) است، در حوزه اکتشاف معدن ریسک امور بسیار بالاست و حتی ممکن است سرمایه گذاری را به سمت سایر بخش‌ها منتقل کند.وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران با رونمایی از اطلس های یاد شده توانمندی های معدنی ایران را دقیق تر می شناسند. به گفته وی، جزییات معدنی مربوط به افزون بر ۶۸ نوع ذخایر معدنی کشور مانند طلا و مس، در این اطلس اعلام شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بحث فناوری های نوین با مقوله زمین شناسی ممزوج است و با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات اطلس ملی، مذاکرات بهتری را برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی خواهیم داشت.

** یک شرکت مشترک در حال تاسیس است

رییس هیات عامل ایمیدرو به جلسه ۲ هفته گذشته با شرکت های فولادی و معدنی بزرگ کشور اشاره کرد و گفت: شرکت مشترکی در حال تاسیس است و از این پس اکتشافات معدنی با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین شناسی برای پهنه ای به وسعت یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع از منابع روباز و زیرزمینی آغاز می شود. کرباسیان تصریح کرد: اکنون ایران از نظر منابع معدنی در جایگاه پانزدهم جهان است و با رونمایی از اطلس های یاد شده و اکتشاف های جدید، به رتبه دهم می رسد. کرباسیان با اشاره به یادداشت تفاهم امضا شده بین ایمیدرو و معاونت معدنی سازمان زمین شناسی، اضافه کرد: از ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع اکتشافات معدنی انجام شده، تاکنون ۱۹۸ هزار کیلومترمربع آن نهایی شده و در این پیوند ۴۰۰ محدوده معدنی شناسایی شده است. وی از شناسایی ۴۲ تن طلا، ۵۰۰ میلیون تن سنگ آهن، ۲۲۰ میلیون تن زغال حرارتی، ۳۴۵ میلیون تن زغال کک شو،۳۰ هزار تن آنتی مون و ۶۵ هزار تن عناصر نادر خاکی در پهنه های یاد شده خبر داد.

**اطلس های جدید با ۱۰ برابر دقت بیشتر

وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این آیین اظهار داشت: توسعه اشتغال در کشور در گرو سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی است. به گفته شریعتمداری، ایجاد زیربناها و بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری در حوزه های گوناگون وظیفه دولت است، در عرصه معدن و صنایع معدنی نیز سرمایه گذاران نیازمندی اطلس های مناسب برای پتانسیلهای اکتشافی هستند. وی بیان داشت: اطلس هایی که در گذشته در کشور تهیه شده بودند، از دقت لازم برخوردار نبودند، اما اطلس های رونمایی شده امروز در مقیاس یک صد هزارم و با دقتی ۱۰ برابر اطلس های پیشین تهیه شده اند. شریعتمداری تاکید کرد: برای توسعه معدنی باید اطلاعات دقیقی از توزیع و پراکندگی مواد معدنی کشور در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.وی خاطر نشان کرد: ۴۰۰ محدوده امیدبخش معدنی در کشور شناسایی شده و این محدوده ها قرار است در اختیار استان ها قرار بگیرد. شریعتمداری همچنین کشف یک میلیارد تن ذخایر فلزی جدید و سه میلیارد تن ظرفیت جدید ذخایر فلزی که در دست بررسی است را برای بخش معدن کشور بسیار امیدبخش توصیف کرد.

**شناسایی پتانسیل‌های معدنی ایران

همچنین در این مراسم راضیه لک، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: ما در این دو اطلس توانستیم، پتانسیل‌های معدنی ایران و زمین‌شناسی کشور را با دیدگاه کاملا علمی، شناسایی کنیم. وی افزود: نوع سنگ، ساختار زمین شناسی و پتانسیل های معدنی در اطلس نقشه های موضوعی زمین شناسی دیده شده و این اطلس در راستای توسعه پایدار تهیه شده است. در این اطلس ۷۰ برگ نقشه زمین شناسی گنجانده شده که شامل اطلاعات پایه آمایش سرزمین است. رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ادامه داد: اطلس ملی پتانسیل های موادمعدنی با کمک اطلس نقشه های موضوعی زمین شناسی و اطلاعات ژئوشیمیایی و ژئوفیزیکی تهیه شده و به سرمایه گذاران این امکان را می دهد که به گونه ای هدفمند به دنبال موادمعدنی بگردند و در تهیه آن از روش های مدرن بهره گرفته شده است.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |