جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 67977 19:01 1396/06/07
شریعتمداری با وعده تحریک تقاضا آمد

شریعتمداری با وعده تحریک تقاضا آمد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شریعتمداری با وعده تحریک تقاضا آمد

شریعتمداری با وعده تحریک تقاضا آمد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وداع نعمت زاده با صنعت، معدن و تجارت

علی شفائی-مراسم تودیع و معارفه وزیرصنعت ،معدن و تجارت روز سه شنبه برگزار شد. در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم گفت: با وجود همه تلاش های صورت گرفته تقاضا برای کالاهای مصرفی از سوی مردم کاهش یافته است که تحریک تقاضا باید در دستور کار قرار بگیرد. به گزارش خبرنگارجهان اقتصاد، محمد شریعتمداری درمراسم معارفه خود و تودیع محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت دولت یازدهم که با حضور معاون اول رئیس جمهوری افزود: مهندس نعمت زاده تن بی جان صنعت، معدن و تجارت کشور را تحویل گرفتند و مجموعه ای را تحویل داد که بخش اعظمی از ضعف هایش بهبود یافته است و رشد منفی ۱۰ درصدی صنعت را متوقف و مثبت کرد. وی افزود: تراز تجاری کشور در دولت یازدهم در دو سال متوالی مثبت شد و بیش از ۲۵ هزار واحد راکد و نیمه فعال با تزریق بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایه فعال شد. وی اظهار کرد: تلاش های گسترده وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم  در حوزه فضای کسب و کار، سبب بهبود شاخص جهانی ایران در فضای کسب و کار از ۱۵۲ به ۱۲۰ و شاخص رقابت پذیری از ۸۲ به ۷۶ شد. شریعتمداری گفت: زنجیره تولید محصولات پتروشیمی با تلاش های مهندس نعمت زاده از ۵۸ میلیون تن به ۶۸ میلیون تن در دولت یازدهم رسید. او ادامه داد: در دولت یازدهم ۴۶۰ هزار کیلومتر ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف معدنی در کشور انجام شد که پیش از شروع کار دولت یازدهم این آمار ۱۸۰ هزار کیلومتر بود. وی گفت: ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی  برای استقرار واحدهای صنعتی در زمان وزارت مهندس نعمت زاده تجهیز شد. وی با بیان اینکه به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در فاصله سالهای ۸۴ تا ۹۲ تقاضای موثر برای خرید کالا به شدت کاهش یافته است، اظهار داشت: دولت دوازدهم حتماً باید مشکل کمبود بازار برای خرید کالاهای داخل را کم کند. شریعتمداری مشکل دیگر را رکود در مسکن اعلام کرد و گفت: ۱۲۰ رشته فعالیت صنعتی دنباله رو بخش مسکن است که اگر برای رکود ساخت و ساز فکری نشود، این گروه های صنعتی از رکود خارج نخواهند شد. بهترین راه حل برای تولید کنندگان بخش مسکن، صادرات محصولات آنهاست. شریعتمداری درباره نظام بانکی تصریح کرد:  امروز با نظام بانکی مواجه هستیم که خود مشکلات جدی دارد اما آیا با نرخ بازده ۵ تا ۹ درصد برای بنگاه های تولیدی، اعطای تسهیلات با نرخ سود فعلی معنی دارد؟ چنین نرخ سود تسهیلاتی به معنی خواباندن بخش صنعت است. باید این معضل را از پیش پای اقتصاد برداریم. وی یکی دیگر از مشکلات صادر کنندگان را حذف مشوق های صادراتی خواند و گفت: زمانی که وزیر بازرگانی بودم ۱۰ هزار میلیارد تومان پاداش صادراتی می دادیم، اما الان صفر است. وزیر صنعت، معدن و تجارت بهره وری بنگاه های تولیدی را نیز نزدیک به صفر معرفی کرد و ادامه داد: یکی از یارانه هایی که دولت می تواند به صادر کنندگان بدهد، پولی است که به مشاور خارجی برای معرفی بازارهای جهانی پرداخت می کند تا بتوانند تولید کنندگان ما بازارهای هدف بیشتری برای صادرات بیابند.

نعمت زاده: از برخی وزرا گلایه دارم

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم هم در این مراسم گفت: در دوران مسئولیتم در وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ وقت جواب رد برای درخواستی از دستگاه های دولتی ذیربط نگرفتم. محمدرضا نعمت زاده با بیان اینکه کارهایی که در چند سال گذشته انجام شد با همکاری همه همکاران و دوستان بود، گفت: هیچ گاه یک نفر به تنهایی منشا اثر نیست مگر اینکه راهبری مناسبی انجام دهد. وی با بیان اینکه از برخی وزرا هم گله داشتم اما از آنها هم تشکر می کنم، ا فزود: مسئول یکی از دستگاه هایی که همه از آن می نالند و ما هم در وزات صنعت، معدن و تجارت مزاحم می شدیم دیروز زنگ زد و از من تشکر کرد. من در این چهار سال از هر دستگاه دولتی کمکی خواستم جواب رد نگرفتم. البته اینجا جهان سوم است و انجام کارها دیر و زود دارد اما انجام شده است. وی افزود: صنعت، معدن و تجارت بخشی از اقتصاد کشور است که به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد و متاثر از قوانین و عملکرد دیگر دستگاه های مرتبط است. وی اظهار کرد: اصلاح قوانین نظام بانکی برای حمایت از فعالیت بخش خصوصی باید با توجه ویژه ای در دولت دوازدهم دنبال شود. وی با بیان اینکه بانک های خارجی آمادگی همکاری در زمینه ارایه راهکار برای نظام بانکی در جهت حمایت از بخش خصوصی را دارند، افزود: موضوع امنیت سرمایه گذاری در دولت یازدهم با جدیت تمام طبق سفارش های مقام معظم رهبری پیگیری شد که دولت دوازدهم این مهم را نیز باید مدنظر قرار دهد. وی در خصوص اصلاح نظام بانکی اظهار داشت: روی این موضوع باید کار جدی و جراحی اساسی شود، البته من با مدیران برخی از بانکها که گفتگو می کردم آنها نیز درد و دل هایی داشتند، می گفتند بانک مرکزی در موقع تصمیم گیری اصلاً به ما توجه نمی کند. باید منابع مالی بخش خصوصی که عمدتاً بانک ها هستند تأمین شوند.

آمادگی کامل بخش خصوصی برای همکاری با شریعتمداری

رییس اتاق بازرگانی هم در این مراسم گفت: بخش خصوصی آمادگی کامل دارد با وزیر جدید صنعت همکاری کند. غلامحسین شافعی گفت: نعمت زاده مدیری تلاشگر و به معنای واقعی کلمه سخت کوش بود که دنبال خرید محبوبیت نبود و از شروع کارش در وزارت کار تاکنون اثرات قابل توجهی را از خود به یادگار گذاشت. همچنین شریعتمداری مدیری نجیب، شریف  و مردم دار و یار دیرین اقتصاد کشور است. وی ادامه داد: بخش خصوصی با تمام قوا آمادگی همکاری برای تحقق برنامه های شریعتمداری را دارد. به این ترتیب دولت با کمک و مشارکت بخش خصوصی است که می تواند از عهده مشکلات برآید.در بخش دیگری از این مراسم افروز بهرامی، مدیر کل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن قدردانی از رییس جمهور برای برگزیدن یکی از بهترین مدیران خود برای تصدی سخت ترین وزارتخانه کابینه دوازدهم، گفت: توسعه متوازن، پایدار و همه جانبه بدون حضور زنان به عنوان نیمی از ظرفیت جانبه امکان پذیر نیست که از دکتر شریعتمداری درخواست داریم این مهم با توجه ویژه ای دنبال شود.

نعمت زاده از جابجایی ها ناراحت نمی شود

معاون اول رئیس جمهور هم در این مراسم گفت: بخش خصوصی باید در سیاست گذاری ها مشارکت کند نه اینکه دولت سیاستگذار باشد و بخش خصوصی مجری. اسحاق جهانگیری با بیان اینکه نعمت زاده مدیری است که جابجایی برایش عادی است و از این قضیه ناراحت نمی شود، گفت: وی در صنعت ایران کارهای ماندگاری دارد همچنین شریعتمداری نیز از مدیران با اخلاص، باپشتکار، خوش فکر و با برنامه است که از اول انقلاب نقش موثری داشته است. معاون اول رئیمس جمهور با بیان اینکه وضع ما در دولت یازدهم رو به بهبود بود، ادامه داد: به گونه ای صحبت نکنید که وضع ما بدتر شده است، ممکن است در برخی جاها مشکلات عمیق داشته باشیم اما ماشین اقتصاد کشور بر روی ریل خود قرار گرفته و در مسیر توسعه در حرکت است. مهم این است که از این به بعد بهتر کار کنیم. وی افزود: در زمان معارفه نعمت زاده در سال ۹۲ شرایط ویژه ای در اقتصاد داشتیم و گفتیم اول باید این تورم و التهاب اقتصاد بخوابد، بعد سراغ حرکت های بعدی برویم. جهانگیری تاکید کرد: در بخش صنعت، معدن و بازرگانی میدان دار اصلی کشور باید بخش خصوصی باشد هیچ زمانی در آن تردید نکنید. وی ادامه داد: بخش خصوصی باید در سیاست گذاری ها مشارکت کند نه اینکه دولت سیاستگذار باشد و بخش خصوصی مجری. اسحاق جهانگیری با بیان اینکه من این روزها در جلسات تودیع و معارفه شرکت می کنم گفت: مدیری بعد از خدمتگذاری به جای دیگر می رود و مدیر جدید جایگزین آن می شود. من نیز به پاس احترام به جمعی که انتظار دارند در جلسات باشند و همچنین به پاس تقدیر از زحمات مدیرانی که با اخلاص در دوره قبل کارکردند در این جلسات شرکت می کنم. اشکال این جلسات این است که غم  انگیز صحبت می کنند در حالی که اتفاقی نیفتاده و آقای نعمت زاده مال ماست. وی افزود: من در زمانی که استاندار، نماینده مجلس و وزیر بودم، نعمت زاده می شناختم؛ شخصیت نعمت زاده را با تمام بداخلاقی هایش دوست دارم، با همین اخلاق کارش را پیش برده و همه از او حساب می برند. آقای نعمت زاده برایش این جابجایی ها عادی است. جهانگیری اظهار داشت: نعمت زاده در صنعت ایران کارهای ماندگاری دارد و بخش خصوصی باید از او قدردانی کند و قدردانی از او الگوسازی برای دیگران است. در این دولت نیز از آقای نعمت زاده استفاده مطلوب خواهد شد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |