چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 52180 19:06 1395/11/04
شرکت های خدمات مالی صنعت را جا گذاشتند

شرکت های خدمات مالی صنعت را جا گذاشتند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شرکت های خدمات مالی صنعت را جا گذاشتند

شرکت های خدمات مالی صنعت را جا گذاشتند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نوزدهمین همایش رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران برگزار شد

رییس ایدرو: در هر زمینه که فعالیت می کنید باید به دنبال شریک بین المللی باشید

گروه تولید-نوزدهمین همایش رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران روزدوشنبه در حالی برگزار شد که با نگاهی به نتایج منتشره نشان می دهد: شرکت های خدمات مالی شرکتهای صنعتی را در زمینه فروش جا گذاشته اند. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این همایش عنوان کرد:در رتبه بندی امسال که عملکرد شرکت‌ها در سال مالی ۱۳۹۴ ارزیابی شده است، شرکت های حوزه خدمات مالی مانند بانک‌ها و شرکت‌های بیمه ای در مقایسه با شرکت‌های تولیدی، از نظر رشد فروش وضعیت بهتری دارند. «محمدعلی محمدی» گفت: در حالی که شرکت های حوزه خدمات مالی از نظر شاخص فروش (درآمد) نسبت به سال مالی ۱۳۹۳ رشد داشته اند، بسیاری از شرکت‌های تولیدی افت فروش داشته اند. وی افزود: امسال چهار شاخص بهره وری کل، بهره‌ وری کل عوامل، بهره وری نیروی انسانی و بهره وری سرمایه، شاخص های جدیدی هستند که در رتبه بندی شرکت ها اضافه شده اند. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه رتبه بندی شرکت های برتر ایران از سال ۱۳۷۷ با معرفی ۱۰۰ شرکت برتر انجام شده و در حال حاضر نیز سالانه ۵۰۰ شرکت به عنوان شرکت های برتر معرفی می شوند، افزود: ۵۰۰ شرکت، ابتدا براساس شاخص میزان فروش (درآمد) مشخص می‌شوند، پس از آن، بر اساس ۳۲ شاخص دیگر باهم مقایسه و رتبه بندی می شوند. محمدی گفت: در این همایش شرکت‌های برتر ایران، ۱۰ شرکت پیشرو و شرکت‌های برتر از نظر رشد سریع نیز معرفی می شوند. وی معیار اصلی در انتخاب این شرکت‌ها را تغییر رتبه فروش شرکت‌های برتر در چهار سال اخیر عنوان کرد و افزود: شرکت‌هایی که بیشترین ارتقای رتبه را از نظر شاخص میزان فروش داشته اند، انتخاب شده و تحت این عناوین معرفی می شوند. مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی برای کشور، ۱۰ شرکت برتر صادرات گرا بر اساس شاخص ترکیبی صادرات مشخص و معرفی می‌شوند. این شاخص، ترکیبی از سه شاخص میزان صادرات شرکت، رشد صادرات و نسبت صادرات به فروش است. محمدی تاکید کرد: از جمله گزارش های دیگری که ارایه می‌شود، مقایسه ۵۰۰ شرکت بزرگ ایران با ۵۰۰ شرکت بزرگ ترکیه و ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکا است و در آن رشته‌های مختلف کسب و کار در ایران با رشته های کسب و کار در این دو کشور از جنبه‌های مختلف مقایسه می شوند. مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی درباره نتایج رتبه بندی امسال گفت: شاخص رشد فروش شرکت‌ها در سال مالی ۱۳۹۴ در مقایسه با شاخص رشد فروش در سال ۱۳۹۳ افت زیادی داشته است. وی افزود: به بیان دقیق تر، رشد فروش ۵۰۰ شرکت در سال ۱۳۹۳ به قیمت‌های جاری ۱۹ درصد بوده ، در حالی که رشد فروش ۵۰۰ شرکت در سال مالی ۱۳۹۴ برابر با یک درصد بوده است.

روند تعطیلی بنگاه های مشهور ۳۰-۴۰ سال قبل

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) هم در این همایش گفت: ایدرو در دوران پسابرجام ۱۹ موافقت نامه بین المللی با شرکت های خارجی امضا کرده که در همه این موافقت نامه ها، تمرکز بر تولید صادرات گرا است. « منصور معظمی» درهمایش نوزدهمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI-100)، خطاب به مدیران بنگاه های اقتصادی گفت: در هر زمینه که فعالیت می کنید باید به دنبال شریک بین المللی باشید. وی افزود: بنگاه ها برای حضور در بازارهای جهانی به توانمندی هایی نیاز دارند که از این جمله می توان به «توانایی تشخیص فرصت های بالقوه حضور در بازار»، «توانایی به کارگیری رویکردهای جدید و مدل های کسب و کار»، «توانایی انعطاف پذیری ساختاری و تشکیلاتی در بنگاه ها»، «قابلیت استفاده از ظرفیت ها و منابع موجود در صنایع مرتبط برای جذب و تامین امکانات جدید» و همچنین «قابلیت انتقال منابع و توانمندی های موجود در بازارهای هدف» اشاره کرد. معظمی تاکید کرد، بنگاه های اقتصادی باید مزیت های رقابتی خود را شناسایی کنند؛ در غیر این صورت ادامه حیات آن بنگاه در ابهام جدی خواهد بود. وی افزود: بنگاه های مشهوری در ۳۰ یا۴۰ سال قبل در کشور وجود داشتند که امروز برخی از آنها حتی تعطیل شده اند؛ طبیعی است نشناختن مزیت های رقابتی و به روز نشدن، حیات این بنگاه ها را مورد تهدید قرار داده است.

آفت سلب جسارت تصمیم گیری از مدیران

معظمی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله از دست رفتن جسارت تصمیم گیری توسط مدیران پرداخت و گفت: هم اکنون در سازمان های دولتی و عمومی و حتی خصوصی، قدرت و جسارت تصمیم گیری از مدیران گرفته شده که این مساله، آفتی بسیار سنگین برای سازمان ها است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در شرایطی که هنوز بسیاری از مسایل تحریم ها باقی مانده و محدودیت ها از بین نرفته است، نیاز به مدیرانی داریم که بتوانند شجاعانه تصمیم گیری کنند. این در شرایطی است که با سختگیری های بی مورد و ورود غیرقانونی برخی نهادها در دستگاه های اجرایی، اجازه تصمیم گیری درست مدیران از آنها سلب شده است.

میانگین رشد اقتصادی در سال های بعد از انقلاب حدود ۲٫۵ درصد بوده است

رییس هیات عامل ایدرو در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: چارچوب هایی در قالب سند چشم انداز و برنامه های پنج ساله برای ما مشخص شده ، اما با نگاهی به عملکرد ۱۰ ساله متوجه می شویم فاصله میان آنچه هست با آنچه باید باشد، خیلی زیاد است. معظمی افزود: بر اساس برنامه های چهارم و پنجم توسعه باید رشد اقتصادی کشور به هشت درصد می رسید، اما میانگین رشد اقتصادی در سال های پس از انقلاب حدود ۲٫۵ درصد است. معظمی گفت: در حالی سهم بهره وری به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی، در برخی مقاطع برنامه های پنج ساله منفی بوده که این رقم در کشورهای توسعه یافته حدود ۵۰ درصد است. بر اساس این گزارش، همایش نوزدهمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI-100) درمرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما با حضور مقامات و سیاست گذاران اقتصادی و صنعتی کشور، مدیران شرکت‌های بزرگ و برتر ایران، صاحب نظران اقتصادی و خبرگان صنعتی برگزار شد. «مجید درویش» مجری طرح رتبه بندی همایش نوزدهمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران به تشریح چند و چون این همایش پرداخت و گفت: از مجموع ۳۳ شاخص این رتبه بندی ، چهار شاخص بهره وری کل، بهره‌ وری کل عوامل، بهره وری نیروی انسانی و بهره وری سرمایه، شاخص های جدیدی هستند که در سال جاری اضافه شده اند. مجری طرح رتبه بندی ضمن معرفی شرکت های برتر گفت: در سال ۱۳۹۴ شرکت اول بانک ملی ایران با فروش حدود۳۶۰ هزار میلیارد ریال و شرکت دوم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بود. به گفته درویش شرکت سوم بانک ملت، شرکت چهارم شرکت سرمایه گذاری غدیر، شرکت پنجم شرکت ایران خودرو، شرکت ششم بانک پارسیان، شرکت هفتم بانک تجارت، شرکت هشتم گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، شرکت نهم سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت دهم پالایش نفت بندرعباس است. وی همچنین گفت از نظر صادرات، شرکت پتروشیمی خلیج فارس بالاترین صادرات را با عدد سه میلیارد دلار در سال ۹۴ داشته است. از نظر ارزش بازار برای آن دسته از شرکتهایی که در بورس هستند، شرکت پتروشیمی خلیج فارس بالاترین ارزش را دارد و ارتباطات سیار، پتروشیمی هامون، شرکت مخابرات و نفت و گاز و پتروشیمی تبریز در مرحله بعدی قرار دارند. وی افزود: بانک ها ثروتمندترین بنگاه های اقتصادی کشورهستند و بالاترین اشتغالزایی را بانک ملی، ایران خودرو، سایپا، سرمایه گذاری پارسیان و بانک ملت دارند. سودآورترین شرکت، شرکت سرمایه گذاری خلیج فارس بوده و شرکت ارتباطات سیار، شرکت سرمایه گذاری غدیر شرکت سرمایه گذاری غدیر شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت مخابرات ایران در رتبه بندی بعدی قرار دارند. وی همچنین خاطر نشان کرد، جمع فروش ۱۰۰ شرکت ۵۶۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل چهار دهم درصد افزایش یافته است. این شرکت ها افت شدیدی در سال ۹۴ تجربه کردند. به عبارتی شاخص رشد فروش شرکت‌ها در سال مالی ۱۳۹۴ در مقایسه با شاخص رشد فروش در سال ۱۳۹۳ افت زیادی داشته است. به بیان دقیق تر، رشد فروش ۵۰۰ شرکت در سال ۱۳۹۳ به قیمت‌های جاری ۱۹ درصد و رشد فروش ۵۰۰ شرکت در سال مالی ۱۳۹۴ برابر با یک درصد بوده است. همچنین در این همایش، با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی ۱۰ شرکت برتر صادرات گرا بر اساس شاخص ترکیبی صادرات، مشخص و معرفی شدند. این شاخص، ترکیبی از سه شاخص میزان صادرات شرکت، رشد صادرات و نسبت صادرات به فروش است.      


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |