پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 82709 14:32 1397/03/06
شروط مقام معظم رهبری، آزمونی برای اثبات صداقت اروپا و استقلال آنها از آمریکا

شروط مقام معظم رهبری، آزمونی برای اثبات صداقت اروپا و استقلال آنها از آمریکا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شروط مقام معظم رهبری، آزمونی برای اثبات صداقت اروپا و استقلال آنها از آمریکا

شروط مقام معظم رهبری، آزمونی برای اثبات صداقت اروپا و استقلال آنها از آمریکا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: محمدحسن آصفری، کارشناس مسائل سیاسی و نماینده سابق مجلس، درباره شروط معین شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای طرف اروپایی به عنوان شروط ماندن ایران در برجام گفت: شروط تعیین‌شده از سوی ایشان شروطی نیست که خلاف قوانین و توافقنامه‌های بین‌المللی باشد، بلکه شروطی است که که هر کشور در ارتباط با سایر کشورها در نظر می‌گیرد.

شروط رهبر انقلاب فرصتی برای اروپایی‌هاست

وی ادامه داد: از طرف دیگر این شروط جنبه یک‌طرفه ندارد و اینگونه نیست که صرفا به نفع جمهوری اسلامی باشد، بلکه به نفع اروپایی‌ها هم هست. به هر حال اروپایی‌ها اگر می‌خواهند با ایران روابط و تبادلات اقتصادی داشته باشند این شروط یک حالت برد ـ برد ایجاد می‌کند و لذا لازم است اتحادیه اروپا تضمین‌های لازم را به ایران ارائه دهد.

آصفری اظهار کرد: از طرفی این شروط آزمونی برای اثبات صداقت طرف اروپایی‌ و میزان استقلال آنها از آمریکاست. در واقع دولت‌های اروپایی باید نشان دهند که منافع ملت خود را به منافع آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند، استقلال تصمیم‌گیری دارند و زیر نظر آمریکا عمل نمی‌کند بلکه در چارچوب منافع خودشان عمل می‌کنند.

بدعهدی اروپا در کنار آمریکا و ضرورت گرفتن تضمین‌های قطعی برای ادامه برجام

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اهمیت دیگر این شروط به بدعهدی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به ویژه در همین قضیه برجام برمی‌گردد، گفت: علی‌رغم گذشت ۳ سال از برجام انتظار از اتحادیه اروپا این بود که تمام تحریم‌های خود را علیه ایران بردارد. به عنوان مثال ۱۶ شرکت بزرگ اروپایی تا زمانی که امریکایی‌ها چراغ سبز نشان ندادند حاضر نشدند برای سرمایه‌گذاری در ایران با جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکره شوند. رفت و آمدهای اروپایی‌ها در این سه سال به ایران به نتیجه ملموسی نرسیده و با وجود مذاکره و قول و قرارهای کتبی و شفاهی، اما تصمیم‌گیری نهایی را به بعد از تصمیم آمریکا مؤکول کردند و این نشان می‌دهد که آنها بدون چراغ سبز امریکا دست به اقدامی نمی‌زنند.

وی یادآور شد: تأکید مقام معظم رهبری و شرط‌گذاری ایشان به دلیل همین سوابق بد اروپایی‌هاست تا مجددا از طرف این دولت‌ها آسیبی به کشور وارد نشود و اقتصاد کشور گرفتار تعلل، تردید و بدعهدی اروپا نگردد. اگر قرار است جمهوری اسلامی ایران پایببند به برجام باشد و به تعهدات خودش عمل کند اتحادیه اروپا نیز باید تضمین‌های لازم را برای ادامه برجام بدون آمریکا ارائه دهد.

آصفری تصریح کرد: البته به اعتقاد من برجام بدون آمریکا نمی‌تواند منافع و خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران را تأمین کرده و پایدار بماند که دلیل اصلی آنها هم پیوندهای اقتصادی اروپا با آمریکا و ترس اروپا از مواجهه با آمریکاست.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: امروز توقع خود مردم اروپا از دولت‌های اروپایی این است که نشان دهند زیر سیطره تصمیمات ترامپ نیستند و مستقل از سیاست‌های یکجانبه ترامپ عمل می‌کنند. اما به شخصه امیدوار نیستم که اروپا بتواند مستقل از آمریکا عمل کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |