سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 82660 14:30 1397/03/05
شروط رهبری، استراتژی حکومتی در خنثی‌سازی تهدیدها و گرفتن امتیازات بیشتر است

شروط رهبری، استراتژی حکومتی در خنثی‌سازی تهدیدها و گرفتن امتیازات بیشتر است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شروط رهبری، استراتژی حکومتی در خنثی‌سازی تهدیدها و گرفتن امتیازات بیشتر است

شروط رهبری، استراتژی حکومتی در خنثی‌سازی تهدیدها و گرفتن امتیازات بیشتر است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: «سید محمدعلی حسینی»، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، شروطی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران نظام در رابطه با ماندن ایران در برجام مطرح کردند را هادی دولت در پیچ و خم‌های نبرد دیپلماتیک دانست و در ادامه تصریح کرد: رهبری معظم انقلاب تا آن‌جا که شرایط ایجاب نکند هرگز در امور دولتی و سایر قوا دخالت نمی‌کنند و بر اساس احترامی که به رأی مردم قائل هستند حتی به دولت هم کمک می‌کنند و پشتیبان هر دولتی بوده‌اند، لذا بیاناتی که ایشان در دیدار با کارگزاران نظام مطرح کردند به دلیل نوع دشمنی آمریکا و افرایش تهدیدات بدخواهان نظام، جدای از شروط حکومتی برای ادامه مذاکرات و ماندن ایران در برجام، می‌تواند نوعی استراتژی مهم حکومتی برای خنثی‌سازی تهدیدات و گرفتن امتیازات بیشتر از طرف مقابل از موضع قدرت باشد.

وی در رابطه با این موضوع که شکاف به وجود آمده میان اروپا و آمریکا تا چه اندازه می‌تواند به سود منافع ملی باشد، گفت: این‌که خروج یک‌جانبه آمریکا از یک توافقنامه بین‌المللی، موجب خشم اروپا شده را نباید منکر شد و دلیل خشم اروپاییان از این است که آن‌ها از بی‌ثباتی نظام بین‌الملل و بی‌اعتبار شدن قطعنامه‌های بین‌المللی هراس دارند. همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌ویژه امضاءکنندگان برجام بر این باورند که ترامپ با تصمیم اخیرش می‌خواهد قدرت بازیگری این اتحادیه را کاهش دهد.

حسینی با بیان این مطلب که نباید خیلی به اختلاف موجود میان این دو بازیگر مهم نظام بین‌الملل خوشبین بود، تصریح کرد: حجم بالای مبادلات اقتصادی اروپا با آمریکا به هیچ‌وجه قابل مقایسه با ایران نیست. همچنین به‌دلیل این‌که نظام اقتصادی اروپا بر اساس سیستم اقتصادی لیبرال بنانهاده شده و دولت‌های اروپایی از نوع دولت‌های رفاه هستند، نمی‌توانند خیلی شرکت‌های بزرگ را وادار به ادامه همکاری با ایران کنند. بنابراین با این تفاسیر اروپا در برابر آمریکا، قدرت بازیگری چندانی ندارد چون مهم‌ترین شرکت‌های اروپایی که می‌توانند بر بهبود وضعیت اقتصادی ما تأثیرگذار باشند و مقدمه‌ای برای ورود ما به عرصه اقتصاد جهانی قلمداد شوند، به بانک‌های آمریکایی وابسته هستند و از این‌که آمریکا آن‌ها را از ورود به بازار سرشار از سودش محروم کند، واهمه دارند.

وی ادامه داد: البته از یک جنبه شکافی که بین این دو به وجود آمده نوعی امتیاز برای ما محسوب می‌شود و این امتیاز از این حیث است که ما به دنیا تعهد خودمان را نشان دادیم و به افکار عمومی جهان فهماندیم آن‌طور که آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تبلیغات و ما را مخل امنیت جهانی معرفی می‌کرد، خروج یک‌جانبه و غیرقانونی ایالات متحده از برجام، در اصل بر هم زننده امنیت بین‌المللی است و ایران برای حفظ امنیت منطقه و عمل به تعهدات خود فعلاً در برجام باقی مانده است.

حسینی در پایان به ضرورت حمایت‌های رسانه‌ای، مطبوعاتی و مجموعه جریانات سیاسی از دولت تأکید کرد و در این رابطه گفت: رهبری معظم انقلاب به خوبی و با ظرافت کلام در دیدار با کارگزاران نظام به تمامی رسانه‌ها و جریانات سیاسی پیشنهاد کردند که در این مقطع حساس باید بر تقویت وحدت داخلی تأکید داشته باشند و از اتهام‌زنی به دولت خودداری کنند. در واقع امروز در این منظقه فضایی حاکم شده که دشمن مدام تلاش می‌کند تا ما را مسبب تمامی این مشکلات نشان دهد، پس هر نوع اتهام‌زنی و تضعیف دولت در داخل به نفع دشمنان نظام خواهد بود به‌ویژه در شرایطی که دیپلمات‌های ما در حال مذاکره با اروپایی‌ها هستند و وحدت کلامی ما پشتوانه خوبی برای آن‌ها به شمار می‌رود. البته نباید انتقاد سازنده را رها کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |