پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 54665 13:45 1395/11/30
شرایط سد جهرم نرمال است/ سد نساء کرمان سر ریز شد/ روستاهای پایین دست سد را تخلیه کردیم

شرایط سد جهرم نرمال است/ سد نساء کرمان سر ریز شد/ روستاهای پایین دست سد را تخلیه کردیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شرایط سد جهرم نرمال است/ سد نساء کرمان سر ریز شد/ روستاهای پایین دست سد را تخلیه کردیم

شرایط سد جهرم نرمال است/ سد نساء کرمان سر ریز شد/ روستاهای پایین دست سد را تخلیه کردیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایلنا نوشت: میثم جعفرزاده مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو درباره آخرین وضعیت سیلاب در جهرم استان فارس اظهار داشت: بعد از آسیب حوضچه مصنوعی بالادست سد سلمان فارسی ۱۰۰ هزار مترمکعب آب به سمت پایین‌دست جاری شد که این حجم آب وارد سد شد و با توجه به فاصله ۵ تا ۶ کیلومتری سد تا منطقه مسکونی و دانشگاه مشکلی برای مردم به وجود نیامد .

جعفرزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۷۰ میلیون متر مکعب از ظرفیت سد سلمان پر شده، تصریح کرد: در زمان پیک دبی سیلاب ۱۸۰۰ مترمکعب بوده و اکنون این میزان در حال کاهش بوده و به ۱۲۰۰ مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به تداوم بارندگی ها بیان کرد: در حال حاضر سد بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب شرایط آبگیری دارد و ما نیز تلاش می‌کنیم که کمترین حادثه را داشته باشیم.

وی یاداور شد: فقط قسمت شرقی حوضچه تخریب شده و اگر کل حوضچه هم تخریب می‌شد مشکلی به وجود نمی‌آمد، در هر صورت حجم سیلاب بالا بود و حوضچه تخریب شد.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: بلافاصله بعد از وقوع سیلاب و تخریب حوضچه تیم‌های عملیاتی ما به منطقه اعزام شده و شرایط تحت کنترل است و رسیدگی به شرایط داخل شهر نیز به عهده شهرداری است.

وی گفت: سد سلمان بصورت ماکزیمم ۳۶۰ میلیون متر مکعب آب داشته که اکنون به ۵۷۰ میلیون متر مکعب رسیده که به لحاظ ذخیره آبی شرایط خوبی است.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از وقوع سیلاب در حوزه سد نساء کرمان اظهار داشت: جاده بم به کرمان بر اثر وقوع سیلاب در منطقه دچار آبگرفتگی شده است اما تخریب در پایین دست جدی نبوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر روستاهای پایین دست سد تخلیه شده و به مدارس و مساجد منتقل شده‌اند و مشکلی متوجه مردم نیست.

جعفرزاده درباره حجم سد نساء نیزاظهار داشت: حجم مخزن این سد ۱۷۳ میلیون مترمکعب و تراز آن ۱۴۶۰ مترمکعب بوده که در حال حاضر کل حجم سد سرریز شده است.

وی تصریح کرد: ما خروجی‌ها را باز کرده‌ایم و سیلاب به سمت رودخانه جاری می شود اما در کل حجم سیلاب و قدرت تخریب بالا بود که اگر سد وجود نداشت خسارت قابل جبران نبود.

جعفرزاده بیان کرد: با توجه به اینکه ما از یک هفته قبل جلساتی برای وقوع سیلاب در مناطق فارس، بندرعباس، کرمان و هرمزگان داشتیم سعی شد که کمترین آسیب‌پذیری و حادثه را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تنش‌‌های آبی کشور این میزان وقوع بارندگی می‌تواند جبران کمبود آب کشور را داشته باشد خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی ، وزارت نیرو و سیستم‌های جهانی در مدل بارش‌ها ما انتظار بارندگی در خوزستان داشتیم که اتفاق نیفتاد اما در فارس و هرمزگان و کرمان میزان بارندگی بیش از پیش بینی‌ها بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |