جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 77352 14:43 1396/11/09
سیدافقهی تشریح کرد: تلاش آمریکا برای تجزیه گام به گام سوریه از مسیر رجعت به رویه نظام قیمومت

سیدافقهی تشریح کرد: تلاش آمریکا برای تجزیه گام به گام سوریه از مسیر رجعت به رویه نظام قیمومت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سیدافقهی تشریح کرد: تلاش آمریکا برای تجزیه گام به گام سوریه از مسیر رجعت به رویه نظام قیمومت

سیدافقهی تشریح کرد: تلاش آمریکا برای تجزیه گام به گام سوریه از مسیر رجعت به رویه نظام قیمومت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در تحلیل انتشار و ارائه گزارش سندی از سوی یک شبکه عربی درباره تقسیم سوریه و تحت سلطه درآوردن آن توسط پنج دولت، گفت: این سند در واقع مربوط می‌شود به نشست اخیر وین که آمریکایی‌ها به اتفاق چهار کشور دیگر مرکب از فرانسه، عربستان، اردن و انگلستان یک برگه پیشنهادی‌ برای حل سیاسی بحران سوریه به آقای دی میستورا ارائه دادند تا آن‌را در سازمان ملل و شورای امنیت مطرح کند تا به عنوان ملاک تصمیم‌گیری برای آینده سوریه و حل بحران سیاسی این کشور لحاظ شود.

دوراهی سوچی و ژنو؛ آمریکا کدام را بر می‌گزیند؟ وی ضمن تأکید بر این موضوع که آمریکا در سوریه دچار سرخوردگی شده است، افزود: اولین مطلبی که در این خصوص به چشم می‌خورد، درباره آن‌ مواردی است که تاکنون نتوانسته‌اند از طریق جنگ به دست آورند؛ لذا تصمیم گرفته‌اند تا از طریق این برگه یا سند به یک راه‌حل سیاسی دست پیدا کنند. اما این امری محال به شمار می‌رود چون بعد از ریختن این میزان خون انسان‌های بی‌گناه، تخریب زیرساخت‌ها و آوارگی میلیون‌ها انسان این دولت‌ها نمی‌توانند به صورت اهانت‌آمیز به مطامع‌شان برسند. سیدافقهی در ادامه ضمن پرداختن به این موضوع که آمریکا در صدد ناکارآمد جلوه دادن کنفرانس سوچی است، گفت: آمریکا و فرانسه تصمیم دارند همزمان با برگزاری کنگره گفتمان سوری – سوری در سوچی، جو این کنگره را مشوش کنند، چون این دو کشور معتقدند، این کنفرانس در تقابل با نشست ژنو است که تحت پوشش سازمان ملل برگزار می‌شود اما سوچی تحت نظر سازمان ملل نیست لذا آمریکایی‌ها احساس خطر کرده‌اند که وقتی این میزان شخصیت معارض سیاسی داخلی و خارجی سوری با یکدیگر به مذاکره بنشینند، امکان دارد به یک راه حل سیاسی دست یابند و در نتیجه بلافاصله ابتکار عمل از دستان آمریکا و متحدانش خارج خواهد شد. وی ادامه داد: بنابراین در تقابل با خروجی احتمالی نشست سوچی، به نوعی پیش دستی کردند و این سند یا برگه غیررسمی را به دی میستورا ارائه دادند تا به‌عنوان سند قابل بحث و گفت‌وگو در اولویت قرار بگیرد. بنابراین اگر بتوانند نیمی از مفاد مندرج در آن‌را محقق کنند، پیروزی بزرگی برای این پنج کشور به‌خصوص آمریکا به حساب می‌آید.

آمال‌های پوشالی آمریکا ارزش صرف مرکب هم ندارد کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اظهار کرد: آن‌ها سقف خواسته‌هایشان را در این برگه غیررسمی طوری تنظیم کرده‌اند، در صورتی‌که بشاراسد تمامی بندهای آن‌را نپذیرفت، حداقل مجبور شود برخی از مفاد آن‌را بپذیرد و به این پنج کشور امتیاز دهد. وی در ادامه به مواضع رهبران سوریه‌ای درباره سند منتشر شده اشاره کرد و ادامه داد: وقتی این سند صادر شد، بشار جعفری رئیس هیئت مذاکره کننده سوریه در وین گفت: «این برگه حتی ارزش مرکبی را که برای آن صرف کرده‌اند را نداشت و هیچ ارزش قانونی و بین‌المللی نزد ما ندارد» بنابراین این سند به طوری رسمی و یکجا از سوی سوریه رد شده است و ادامه آن به معنی دخالت در امور داخلی سوریه تلقی می‌شود.

نظام منسوخ قیمومت در سوریه پاسخ نمی‌دهد سیدافقهی معتقد است که آمریکا می‌خواهد سیستم قیمومت سازمان ملل را بر سوریه احیا کند و در تکمیل این موضوع گفت: این پنج کشور تلاش کرده‌اند تا به واسطه این سند، قیمومت سازمان ملل را بر سوریه زنده کنند در صورتی‌که سوریه هیچ‌ یک از شرایطی را که یک کشور باید برای تحت قیمومت درآمدن داشته باشد را ندارد. وی ادامه داد: این سند به گونه‌ای تنظیم شده است که تمامی زیرساخت‌های سیاسی سوریه شامل شکل‌گیری دولت، تدوین قانون اساسی، انتخاب وزرا و عزل و نصب آن‌ها، تقسیمات اداری کشور چه در قالب فدرالی و چه در قالب کنفدرالی تماماً باید تحت نظر و پوشش و تأیید سازمان ملل باشند که این به معنی بی‌اثر شدن قدرت ریاست جمهوری و تنزیل آن به یک مقام تشریفاتی است. کارشناس مسائل بین‌الملل مفاد منتشر شده در سند اخیر را کاملاً در تضاد با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت دانست و تصریح کرد: در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت آمده است که حق تعیین سرنوشت و انتخاب نوع حکومت آینده باید توسط مردم سوریه صورت بگیرد. اما آمریکا به راحتی دارد برخلاف این قطعنامه می‌گوید که بشاراسد صلاحیت ندارد و باید خلع شود تا سیستم نخست‌وزیری جایگزین آن گردد و بر این اساس پارلمان که مسئولیت انتخاب نخست‌وزیر را برعهده دارد، انتخاباتش و تدوین قانون اساسی باید تحت نظر و یا توسط سازمان ملل و شورای امنیت صورت پذیرد. لذا این برگه نقض آشکار قطعنامه ۲۲۵۴ به حساب آمده و دست روسیه و جمهوری اسلامی ایران را برای مقابله با این توطئه‌ها باز می‌گذارد. وی در پایان با بیان این مطلب که آمریکا می‌خواهد این سند را ابزار باج خواهی قرار دهد، گفت: من فکر می‌کنم که آمریکا خودش هم می‌دانست که این برگه غیررسمی موفق نخواهد شد. در واقع هدف آن به نوعی فریب و بازی با افکار عمومی و جلب نظر سازمان ملل بوده است تا بدین وسیله اعلام کند که من تمام تلاش خود را برای برقراری صلح در سوریه به کار گرفتم اما ایران، روسیه و سوریه هیچ‌کدام با طرح‌های من موافقت نکردند؛ بنابراین مجبور خواهم بود تا تمامی نیروهای خود را در سوریه حفظ کنم. پس آمریکا با این سیاست می‌خواهد به حمایت‌هایش از تروریست‌ها ادامه دهد و به‌نوعی هدف آمریکا از این برگه نه صلح است و نه آشتی بلکه هدف اصلی او گروکشی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |