پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 81291 15:54 1397/02/10
سیدافقهی: ایده ایجاد «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» بر مبنای «تَعالَوا إِلىٰ کَلِمَهٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم» است

سیدافقهی: ایده ایجاد «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» بر مبنای «تَعالَوا إِلىٰ کَلِمَهٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم» است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سیدافقهی: ایده ایجاد «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» بر مبنای «تَعالَوا إِلىٰ کَلِمَهٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم» است

سیدافقهی: ایده ایجاد «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» بر مبنای «تَعالَوا إِلىٰ کَلِمَهٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم» است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه‌ای، درباره مطرح شدن ایده ایجاد «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» از سوی وزیر امور خارجه کشورمان و ابعاد این طرح، گفت: امروز دو طرف معادله منطقه نامتقارن و نامتوازن است. یک طرف این معادله پیشنهاددهنده، جمهوری اسلامی ایران، است که این پیشنهاد هم در واقع دکترین جمهوری اسلامی است که از سوی آقای دکتر ظریف مطرح شده است. گاهی این دکترین از زبان مقام معظم رهبری خطاب به کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی مطرح می‌شود و گاهی از زبان رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه.

گفت‌وگو با کشورهای منطقه و اسلامی بدون دخالت بیگانگان دکترین جمهوری اسلامی ایران است

وی با بیان اینکه چکیده این دکترین هم بر مبنای آموزه‌ قرآنی «تَعالَوا إِلىٰ کَلِمَهٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم» است، گفت: ایران معتقد است که کشورهای منطقه و اسلامی با یکدیگر و بدون دخالت بیگانگان، در قالب یک برجام منطقه‌ای، به گفت‌وگو و مذاکره بنشینند و مسائل و مشکلات‌ فی‌مابین را حل کنند، اما این تنها یک طرف معادله است.

سیدافقهی درباره شرایط طرف دیگر این معادله گفت: طرف دیگر معادله به عنوان مخاطب این پیشنهاد، عربستان، بحرین، امارات، قطر و ... است، بیشترین تنش‌ها را با ایران دارند. برای تشریح این طرف معادله باید به سخنان ترامپ توجه کرد. ترامپ درباره کشورهای این منطقه گفت ارزش این کشورها برای آمریکا به اندازه گاو شیرده است و بعد عبارت بدتر، زشت‌تر و نکبت‌بارتر از این را هم بیان کرد و گفت این کشورها بدون ما یک هفته هم دوام نمی‌آورند. حال آیا می‌توان از چنین مجموعه کشورهایی که دست‌نشانده امریکا و قبلا انگلیس بودند و هستند انتظار داشت که چنین مجمع و باشگاهی را بدون اجازه آمریکا تشکیل دهند و ایا آمریکا به این کشورها اجازه خواهد داد که با ایران به گفت‌وگو بنشینند و صادقانه و شفاف مشکلات‌شان را بازگو کرده و حل کنند و حرکتی به نفع منافع کل کشورهای منطقه را رقم بزنند؛ قطعا آمریکایی‌ها این اجازه را نمی‌دهند.

تشریح دلیل اصرار ظریف به بیان ایده تشکیل «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای»

سیدافقهی درباره دلیل اصرار وزیر امور خارجه به بیان مکرر این ایده با وجود چنین شرایطی گفت: بیان چند باره این ایده از سوی ایشان در حقیقت بیان یک نگرش، رویکرد و راهبرد از سوی جمهوری اسلامی ایران است. به عبارتی بیان این ایده در دیدارها و گفت‌وگوهای مختلف نشانه این است که جمهوری اسلامی ایران منطق، گفت‌وگو، تفاهم، رعایت حقوق متقابل و به عبارتی بازی برد ـ برد را راه حل مشکلات و اختلافات کشورهای منطقه می‌داند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای عنوان کرد: اما پاسخ و واکنشی که از طرف مقابل شنیده می‌شود چندان امیدوارکننده نیست. به عنوان نمونه آقای ظریف پس از امضای برجام دست دوستی به سمت سعودی‌ها دراز کرد و گفت ایران حاضر است باشگاه هسته‌ای تشکیل دهد و فناوری هسته‌ای بومی خود را با حداقل هزینه در اختیار کشورهای منطقه از جمله عربستان بگذارد. اما یکی از مقامات عالی رتبه عربستان پاسخ داد که ایران اصلا خودش جزئی از مشکل منطقه است نه راه حل. یا در دعوت‌های چندین‌باره وزیر امور خارجه و ورئیس جمهور کشورمان از سعودی‌ها مبنی بر تفاهم و مذاکره بدون دخالت بیگانگان، محمد بن سلمان پاسخ داد ما می‌خواهیم جنگ را به داخل ایران بکشانیم، لذا یک طرف معادله هم به هیچ وجه به دنبال مذاکره و تفاهم نیست و هم اینکه اساسا چنین اجازه‌ای از سوی آمریکایی‌ها ندارد.

وی تأکید کرد: در واقع طرح این ایده از سوی ایران هم برای اتمام حجت و هم برای اعلام موضع و راهبرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است. به عنوان نمونه در بحران سوریه هر زمانی که فرصتی برای حل این مسئله از طریف گفت‌وگو و راه حل سیاسی پیش آمده ایران پیشقدم بوده و شده است و نمونه آن حضور فعال در نشست‌های آستانه، ژنو و سوچی است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران نشان داده به همان اندازه که در برابر تروریسم قاطع است و مبارزه می‌کند اما به محض اینکه اندک فرصتی برای تغییر رویکرد امنیتی به سیاسی پیش می‌آید ایران پیشتاز است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |