سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 68158 10:36 1396/06/11
سیاوشی: مشکل پرداخت یارانه مانع از اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی شده است/ لزوم اعطای کارت اقامت موقت به اتباع بیگانه

سیاوشی: مشکل پرداخت یارانه مانع از اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی شده است/ لزوم اعطای کارت اقامت موقت به اتباع بیگانه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سیاوشی: مشکل پرداخت یارانه مانع از اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی شده است/ لزوم اعطای کارت اقامت موقت به اتباع بیگانه

سیاوشی: مشکل پرداخت یارانه مانع از اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی شده است/ لزوم اعطای کارت اقامت موقت به اتباع بیگانه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایلنا نوشت: طیبه سیاوشی، با اشاره به وضعیت نامساعد وضعیت تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر خارجی اعلام کرد: این لایحه از مدت‌ها پیش در دست تهیه بود که متاسفانه بخشی از این مبحث که مربوط به افراد زیر ۱۸ سال است، کاملاً متوقف شده است.

یارانه و هزینه مالی ناشی از اعطای تابعیت ایرانی به بیش از یک میلیون اتباع بیگانه

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس در تشریح دلائل توقف بخشی از این لایحه مربوط به افراد ۱۸ سال خاطرنشان کرد: موضوعاتی همچون بار مالی سنگین ناشی از اعطای تابعیت به این تعداد از اتباع بیگانه و برخی ملاحظات سیاسی-امنیتی ازجمله دلائل این مسئله است. به هر حال، استدلال دولت این است که باتوجه به جمعیت قابل توجه این افراد که در مجموع بیش از یک میلیون نفر هستند، اعطای تابعیت ایرانی هزینه سنگینی به‌همراه خواهد داشت و در بحث یارانه‌ها با مشکل روبرو می‌شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی همچنین از تهیه طرحی دیگر در مجلس در این رابطه خبر داد و گفت: هم‌اکنون طرحی در دست داریم و در تلاش هستیم که حتماً برخی مراحل تصویب آن را تا پایان سال جاری پیش برده و به نتیجه برسانیم.

تهیه طرحی برای رفع مشکلات اتباع بیگانه بالای ۱۸ سال

او با ابراز تاسف نسبت به خروج طرح اولیه از دستورکار کمیسیون قضایی و حقوقی یادآور شد: این طرح جدید مربوط به افراد بالای ۱۸ سالی است که حداقل یک سال از سکونت‌شان در ایران می‌گذرد و حائز تمامی شرایط مصوبه سال ۸۵ هستند اما متاسفانه امکان استفاده از این امتیازها را ندارند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای در توضیح علت ناکامی این افراد در استفاده از این مصوبه لازم‌الاجرا خاطرنشان کرد: والدین این افراد بنابر ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی باید با مجوز وزارت کشور مراحل ازدواج قانونی خود را رسماً ثبت می‌کردند اما این اتفاق نیافتاده و ازدواج این افراد صرفاً ثبت شرعی شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، برخی از مشکلات این افراد را برشمرد و گفت: به نظر می‌رسد این طرح شامل بخش قابل‌توجهی از افراد بالای ۱۸ سالِ واجد شرایط خواهد بود.

سیاوشی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا باوجود نهایی شدن لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر خارجی در دولت، این لایحه به مجلس ارسال نمی‌شود، گفت: مسئله این است که دولت دائم از ارسال لوایح خود در رابطه با مسائل اجتماعی از این دست سخن می‌گوید اما متاسفانه در عمل شاهد اتفاقی دیگر هستیم.

اولتیماتوم مجلس به دولت درمورد لایحه تابعیت بیش از یک میلیون اتباع بیگانه ساکن ایران

او تصریح کرد: البته هم‌اکنون قصد داریم برای این مسئله یک اولتیماتوم درنظر گرفته و بگوییم که دولت باید در فلان تاریخ لایحه خود را تقدیم مجلس کند و مثلاً اگر تا ۶ ماه دیگر این مهم، محقق نشد، این طرح را مجدداً در کمیسیون قضایی و حقوقی به جریان خواهیم انداخت.

ازدواج شرعی اما غیررسمی اتباع بیگانه

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، بحران هویت را یکی از مشکلات این افراد دانست و گفت: در مرحله نخست و با نگاهی انسانی باید توجه داشته باشیم که بی‌هویتی فوق‌العاده دردناک است. این افراد هیچ‌گاه به حقوق قانونی خود دسترسی ندارند. به‌عنوان مثال تکلیف خدمت سربازی این جوانان بالای ۱۸ سال مشخص نیست. همچنین تکلیف ازدواج این افراد نامشخص است و متاسفانه شاهدیم، این افراد همچون پدرها و مادرها‌یشان ناچارند به یک ازدواج شرعی اما غیرقانونی تن بدهند و حتی اگر با یک تبعه ایرانی هم ازدواج کنند، در موارد بسیاری شاهدیم مسائل شرعی را رعایت کرده اما این ازدواج‌ها ثبت قانونی نمی‌شوند و فرزندانشان مجدداً با همین مشکل روبرو بوده و حاصل همین روند هستند.

لزوم اعطای کارت اقامت موقت به اتباع بیگانه

عضو فراکسیون زنان مجلس همچنین از تهیه پیشنهادی برای حل برخی مشکلات ناشی از این بحران اجتماعی خبر داد و گفت: هم‌اکنون پیشنهاد کردیم که فعلاً به این افراد کارت اقامت داده شود تا از برخی تدابیر حمایتی همچون مسائل بهداشتی و اجتماعی برخوردار شوند. به هر حال مرزها باز است و این افراد وارد می‌شوند. یا باید مرزها مسدود شود یا تدبیر حمایتی شامل حال این افراد شود.

سیاوشی در پایان تاکید کرد: شاید هزینه عمده این افراد برای دولت همان بحث یارانه باشد اما واقعیت این است که این افراد در کشورمان حداقل به‌عنوان یک کارگر ساده کار می‌کنند و باید مورد حمایت باشند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |