سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 52944 15:42 1395/11/11
سه مرحله برخورد غرب و کشورهای عربی با ایران بعد از انقلاب

سه مرحله برخورد غرب و کشورهای عربی با ایران بعد از انقلاب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سه مرحله برخورد غرب و کشورهای عربی با ایران بعد از انقلاب

سه مرحله برخورد غرب و کشورهای عربی با ایران بعد از انقلاب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: در طی حدود دو ماه اخیر ترزا می، نخست وزیر انگلیس، در سخنانی صریح و تند ایران را تهدید اصلی در منطقه خاورمیانه معرفی کرده و در دیدار اخیر با جمهوریخواهان آمریکا مدعی شده، ایران به دنبال ایجاد «کمان نفوذ از تهران تا مدیترانه» است» و تأکید کرده که انگلیس به متحدان منطقه‌ای خود برای مقابله با آنچه وی اقدامات شرارت‌بار ایران خواند، کمک می‌کند.

از آن سو فرمان جدید ترامپ مبنی بر لغو ویزای موقت شهروندان ۷ کشور از جمله ایران به بهانه مقابله با تروریسم نشان از یک نوع هماهنگی جدید میان امریکا و انگلیس دارد که لازم است ابعاد آن مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد.

سه مرحله برخورد غرب و کشورهای عربی با ایران پس از انقلاب اسلامی

احمد بخشایش اردستانی، استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مواضع اخیر انگلیس علیه ایران همزمان با روی کار آمدن ترامپ و اقدامات عملی برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس علیه ایران گفت: ایران‌هراسی از قبل وجود داشته و اکنون شدت پیدا کرده است. پیش از انقلاب اسلامی براساس سیاست «دو ستونی» نیکسون، ایران ستون نظامی و ژاندارم منطقه بود و به نوعی ابرقدرت منطقه محسوب می‌شد، اما پس از انقلاب اسلامی دنیای غرب به رهبری آمریکا و کشورهای عربی سه مرحله برخورد با ایران را پشت سر گذاشتند.

وی افزود: در مرحله اول آنها به دنبال براندازی و ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی بودند و حتی ابایی نداشتند که برای این کار در کنگره بودجه اختصاص دهند و اعلام کنند. وقوع جنگ تحمیلی و خشونت‌ها و درگیری‌ها در مناطق مرزی و اقلیت‌نشین از نمونه بارز تحرکات آنها در جهت براندازی نظام بود.

بخشایش اظهار کرد: در مرحله دوم آنها انزوای جهانی ایران را در پیش گرفتند که این اقدام را در چهار مبحث حقوق بشر، تروریسم، دموکراسی و انرژی هسته‌ای دنبال کردند، اما بعد از ده سال به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند از این طریق نیز ایران را اذیت کنند.

این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: در مرحله سوم غربی‌ها منفعل کردن و دست‌کاری در اقتصاد ایران را در پیش گرفتند. علت در پیش گرفتن این طرح نیز، حضور ایران به عنوان ابرقدرت منطقه از طریق رهبری جبهه مقاومت است. حضور ایران در جبهه مقاومت به زعم غربی‌ها و برخی کشورهای عربی، به معنای نفوذ ایران در سوریه، عراق، یمن، بحرین و لبنان است و این مسئله آمریکایی را آزار می‌دهد و آن هم نه به خاطر حضور ایران در این کشورها بلکه به خاطر گسترش تفکر و روحیه استکبارستیزی و امریکاستیزی در منطقه است.

تفکر استکبارستیزانه انقلاب اسلامی؛ عامل نفوذ ایران در منطقه

وی یادآور شد: لذا آنها جبهه‌ای را در مقابل ایران ایجاد کرده‌اند که امروز به بن‌بست رسیده و آن هم به دلیل تفکر و حرف نویی است که ایران به ملت‌های منطقه ارائه کرده است. براساس همین تفکر است که حشدالشعبی در عراق ایجاد شده و تروریسم را بیرون رانده و نیروهای مردمی در سوریه برای مبارزه با داعش شکل گرفته‌اند و باعث شده ایران در لبنان دست برتر را داشته باشد و این مسئله خیلی غربی‌ها را ناراحت می‌کند، لذا به دروغ می‌گویند ایران در امور کشورهای منطقه دخالت می‌کند در حالی که این تفکر استکبارستیزانه انقلاب است که موجب جذب این ملت‌ها به انقلاب اسلامی شده و آنها را به ایران نزدیک‌ کرده است.

بخشایش تأکید کرد: براین اساس غربی‌ها و کشورهای عربی راهی جز این ندارند که ایران را کنترل کنند و با ایران‌هراسی به دنبال کنترل نفوذ ایران در منطقه هستند ولی با این اقدامات در واقع خودبه خود ابرقدرتی ایران در منطقه را پذیرفته‌اند.

فروش اسلحه و غارت نفت؛ دلایل اظهار همدلی انگلیس با اعراب علیه ایران

وی در تشریح مواضع اخیر انگلیس در دوره ترزا می گفت: درباره رفتار انگلیس هم باید گفت که از قدیم سیاست انگلیسی‌ها سیاست روباه صفتی بوده است و زمانی با همین سیاست دنیا را اداره می‌کرده است. الان انگلیسی‌ها با خروج از اتحادیه اروپا، خود را به ترامپ نزدیک کرده‌اند و اروپایی‌ها از اینکه انگلیس به آمریکا نزدیک شده است ناراحتند، زیرا سیاست امریکا در دوره اوباما نزدیکی به آلمان و اتحادیه اروپا بود، اما آمریکا در دوره ترامپ با بی‌فایده خواندن اتحادیه اروپا از یک سو و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، به هم نزدیک شده‌اند. بخشایش با بیان اینکه ترامپ در حال ایجاد یک چالش در فضای بین‌المللی است، گفت: او می‌خواهد با این چالش‌ها، فرصت‌هایی را برای آمریکا ایجاد کند و هزینه‌ کنفرانس‌ها و پیمان‌های بین‌المللی را روی دوش اروپایی‌ها بگذارد. ترامپ بر مبنای همین تفکر به دنبال انجام چنین کاری با ایران است. در واقع از آنجا که ترامپ یک تاجر با تفکر سود و زیان است با ایران وارد چالش نمی‌شود بلکه تزاحم ایجاد کرده و سر و صدا درست می‌کند تا دیگران را از ایران را بترساند و امتیازات جدید خود را بگیرد.

این استاد دانشگاه افزود: از آن سو نیز ترزا می به دنبال پیدا کردن یک دشمن است و این یکی از خاصیت‌های نظام‌های لیبرال دموکراسی غربی است، لذا در ظاهر برای اینکه نفت عرب‌ها را بدوشند و اسلحه خود را به عرب‌ها بفروشند و آنها را در خدمت خود داشته باشند با آنها اظهار همدلی و همراهی در مقابل ایران می‌کنند و ایران را خطر مشترک در منطقه معرفی می‌کنند و این نشان می‌دهد ایران قدرت زیادی دارد که از ایران می‌ترسند.

وی با اشاره به اینکه ایران‌هراسی یک شمشیر دولبه است، گفت: براین مبنا ایران‌هراسی هم تهدید است و هم فرصت. زیرا معنای دیگر ترساندن دیگران از ایران این است که ایران خیلی قدرتمند است. ایران اگر بتواند انسجام داخلی خود را حفظ کرده، توان اقتصادی خود را افزایش داده و مشکلات اقتصادی‌اش را حل کند این ایران‌‌هراسی کارآیی خود را از دست خواهد داد.

ایجاد چالش؛ هدف ترامپ از قراردادن نام ایران در لیست کشورهای مشمول لغو ویزا

بخشایش اردستانی درباره مواجهه آمریکای دوران ترامپ با ایران به ویژه با صدور فرمان لغو موقت ویزای شهروندان ۷ کشور از جمله ایران از یک سو و همزمانی آن با افزایش موج اظهارات و اقدامات ضد ایرانی از سوی انگلیس و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به تلاش آمریکا در این دوران برای اجماع‌سازی علیه ایران و همراه ساختن اروپا با خود گفت: آمریکا در درازمدت شاید بتواند اروپایی‌ها را از طریق ترساندن آنها با خود همراه کند چون اروپا بدون رهبری آمریکا تقریبا هیچ است اما در کوتاه‌مدت این اقدامات ترامپ به ضرر خودش در سطح بین‌المللی خواهد بود.

این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: هر چند این اقدام در ظاهر به نفع مردم آمریکا باشد، زیرا بیان می‌دارد که آمریکایی‌ها ما نمی‌خواهیم تروریست‌ها وارد کشور ما شوند. اما سؤال اصلی این است که تروریست‌ها از کجا وارد می‌شوند؟ تروریست‌ها از کشورهایی که در آنجا بی‌ثباتی و ناامنی وجود دارد و این تفکرات در آنها ریشه می‌گیرد وارد می‌شوند که هیچ یک از این شاخص‌ها شامل ایران نمی‌شود، اما می‌بینیم که نام ایران را در کنار کشورهایی مانند سودان و سومالی قرار می‌دهد ولی ناامنی از عربستان نمی‌برد و این نشان می‌دهد جلوگیری از ورود تروریست‌ها واقعیت ندارد.

وی یادآور شد: در حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر افرادی از عربستان، قطر و امارات نقش داشتند. پس با قراردادن نام ایران در کنار این کشورها به دنبال ایجاد چالش با ایران است.

ایکنا



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |