جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 72453 18:00 1396/08/15
سهم ۴۰ درصدی معدن از کل تسهیلات بانکی

سهم ۴۰ درصدی معدن از کل تسهیلات بانکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سهم ۴۰ درصدی معدن از کل تسهیلات بانکی

سهم ۴۰ درصدی معدن از کل تسهیلات بانکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

درمراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری تامین مالی طرح های معدنی مطرح شد

مدیرعامل بانک صنعت و معدن: سقف تسهیلات معدنی برداشته شد

گروه تولید-وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری تامین مالی طرح های معدنی تاکید کرد: ۴۰ درصد از کل تسهیلات بانکی طبق قانون باید به حوزه معدن تعلق بگیرد که تا به امروز ۳۲ درصد از کل تسهیلات به این حوزه اختصاص یافته است. به گزارش جهان اقتصاد، محمد شریعتمداری افزود: آیین‌نامه اجرایی استفاده از وام ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی امروز (دوشنبه)  توسط دولت تصویب شد و یکی از کلید واژه‌های اصلی حوزه معدن در این آیین‌نامه، استفاده از وام صندوق توسعه ملی و برنامه ششم توسعه معدن و صنایع معدنی است که از توجه ویژه دولت دوازدهم به این بخش خبر می‌دهد. وی گفت: دولت یازدهم را دولت رونق بخش معدن می دانیم تا سهم این بخش در ارزش افزوده کشور و تولید ناخالص داخلی را افزایش دهیم؛ این در حالی است که صندوق حمایت از صنایع معدنی، در گذشته توان مالی لازم را نداشت ولی ظرف چند ماه اخیر سرمایه این صندوق ۱۰ برابر شد.وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری بر تامین امکانات لازم برای ایمنی معادن تاکید کرد و افزود: توجه به ایمنی معادن یکی از الزامات این حوزه به شمار می رود و ایمنی معان باعث جذب نیروی های جوان برای فعالیت در این حوزه می شود.

**انتصاب مجدد مهدی کرباسیان در ایمیدرو

شریعتمداری همچنین از انتصاب مجدد مهدی کرباسیان به عنوان رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد و گفت: پس از انتصاب مجدد ایشان در ریاست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خوشبختانه مسوولیت هماهنگی در بخش معدن را برعهده گرفتند.

**واگذاری ۲۰ پهنه و محدوده معدنی در دست اقدام

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی هم در این مراسم از انتشار آگهی واگذاری ۱۵ پهنه و ۵ محدوده معدنی در حوزه‌های مختلف از جمله مس، طلا و سنگ‌ آهن طی ۲ هفته آینده خبر داد. مهدی کرباسیان با بیان اینکه سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در دولت یازدهم از ۱۰ میلیارد تومان به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت،‌ گفت: این صندوق توانست بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در قالب وام و ضمانت‌نامه به حوزه معدن کمک کند. وی با بیان اینکه پروانه بهره‌برداری معادن به عنوان وثیقه مورد قبول صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی است،‌ گفت: در دولت یازدهم و ماه‌های طی شده از دولت دوازدهم ۲۵۴ مورد ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان توسط این صندوق صادر شده و پیش‌بینی می‌شود پرونده‌های معدنکاران تا حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به بانک صنعت و معدن ارسال شود.کرباسیان ادامه داد: طی دو هفته آینده ۱۵ پهنه معدنی و ۵ محدوده معدنی در حوزه‌های مختلف از جمله مس، طلا و سنگ‌آهن برای واگذاری به بخش خصوصی داخلی و خارجی آگهی خواهد شد.وی همچنین با اشاره به تهیه نقشه‌های یک‌صد هزارم پتانسیل معدنی کشور تا پایان آذرماه گفت:‌ از طریق این نقشه‌ها، ظرفیت معدنی ایران به دنیا اعلام خواهد شد. وی در ادامه از پیشنهاد سازمان توسعه معادن و بخش خصوصی به دولت برای افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در بودجه سال آینده خبر داد و گفت:‌ این بودجه در برخی کشورها به یک میلیارد دلار نیز می‌رسد که پیشنهاد ما اختصاص بودجه ۵۰۰ میلیون دلاری طی یک دوره ۵ ساله است. کرباسیان ادامه داد: بخش معدن از تسهیلات ۱٫۵ میلیارد دلاری بابت اشتغال‌زایی روستاها با نرخ سود ۶ درصد نیز منتفع خواهد شد. وی در ادامه در مورد مذاکرات انجام شده با شرکت‌های اروپایی برای تأمین پروژه‌های معدنی کشور‌، گفت: برای تأمین منابع مالی جهت توسعه پروژه‌های مس با شرکت‌های اروپایی مذاکراتی داشته‌ایم.وی با اشاره به استفاده از فاینانس ۱۰۰ میلیون یورویی در بخش معدن طی دو سال گذشته، گفت:‌ امسال نیز پیشنهاد چند برابر شدن این رقم را ارائه کردیم و مذاکرات مقدماتی در این زمینه شروع شده است.

**کاهش یک درصدی نرخ سود وام معدنی

مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز در این مراسم از کاهش یک درصدی نرخ سود وام در بخش معدن خبر داد و گفت: سقف تخصیص تسهیلات معدنی برداشته شد. علی اشرف افخمی معدنی گفت طی چهارسال گذشته طرح های متوقف تامین مالی شده اند و هفت طرح فولادی را نیز تامین اعتبار کرده این؛ ضمن اینکه ۵ طرح دیگر حوزه گندله سازی در مجموع به ارزش سه میلیارد دلار تامین مالی شده که ظرفیت تولید فولاد کشور را هفت میلیون اضافه خواهد کرد.مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: در عین حال جای تامین مالی بخش معدن و صنایع معدنی کوچک خالی است و اکنون تصمیم داریم چهارصد میلیارد  تومان تسهیلات پرداخت خواهیم کرد و سقف هم در نظر گرفته نشده است، ما در بخش های پشتیبان اقتصاد کشور از جمله صنایع معدنی کارهای مهمی را در حوزه راه آهن صورت داده ایم که در مجموع دو میلیارد دلار را صرف زیرساخت کرده ایم.  وی تصریح کرد: برای حوزه معدنی نرخ سود را داوطلبانه یک درصد کاهش داده ایم و به هفده درصد رسیده است. البته این گام اول است.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |