پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11351 15:10 1394/01/16
سقوط پروانه های ساختمانی در نیمه اول پارسال هم ثبت شد

سقوط پروانه های ساختمانی در نیمه اول پارسال هم ثبت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سقوط پروانه های ساختمانی در نیمه اول پارسال هم ثبت شد

سقوط پروانه های ساختمانی در نیمه اول پارسال هم ثبت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی: مرکز آمار ایران از کاهش ۵۳٫۹ درصدی واحدهای مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران و ۵۷٫۹ درصدی آن در کل شهرداری های کشور در نیمه نخست ۹۳

نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ خبر داد.

گفتنی است بررسی‌ها نشان می‌دهد رکود در بخش خرید و فروش مسکن در سالهای اخیر به میزان سرمایه‌گذاری در این بخش نیز سرایت کرده است و آمار تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادرشده در شــهر تهران (به‌عنوان شهر پیشروی بخش مسکن) نیز از اواسط پارســال با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو بوده است. به طوری که تا آبان سال ۹۲، میانگین تقاضای صدور پروانه جهت واحدهای مســکونی متاثر از شرایط مناسب بازار خرید و فروش مسکن و رشد قابل توجه قیمت‌ها در این بازار، بالغ بر ۱۷ هزار واحد در ماه بوده است. این در حالی است که از آذرماه سال ۹۲، با ایجاد ثبات نسبی در بازار مسکن، تقاضای صدور پروانه نیز به‌طور متوسط به حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد در ماه کاهش پیدا کرده است و در اردیبهشت امسال به دلیل ایجاد شرایط روانی ناشی از هدفمندی‌سازی یارانه‌ها و ایجاد انتظار افزایش قیمت مسکن، تا حدودی میزان صدور پروانه با افزایش روبه‌رو شده است. مقایسه پنج ماه اول سال ۹۳ نسبت به پنج ماه مشابه سال ۹۲ نیز حاکی از کاهش ۳۵ درصدی تقاضای صدور پروانه ساختمانی جهت ساخت واحدهای مسکونی است.

به گزراش جهان اقتصاد از بررسی نتایج طرح جمع آوری اطلاعات پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری های کشور در نیمه نخست سال۱۳۹۳ که از سوی مرکز آمار ایران انجام شده، در شهر تهران در نیمه نخست سال ۱۳۹۳، تعداد ۴۸ هزار و ۸۳۷ واحد مسکونی در پروانه های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیش بینی شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۵۳٫۹ درصد کاهش داشته است.‏ متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه ها ۸٫۴ واحد بوده است.

همچنین تعداد پنج هزار و ۸۲۶ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری تهران در نیمه نخست سال ۹۳ صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ حدود ۵۶ درصد کاهش داشته است.

مجموع مساحت زیربنا در پروانه های احداث ساختمان صادرشده از سوی شهرداری تهران در نیمه نخست سال ۹۳ بالغ بر ۳/۹۱۱۸ هزار مترمربع بوده که نسبت به نیمه نخست سال ۹۲ حدود ۴۸٫۵ درصد کاهش داشته است.

متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه ها در دوره مورد بررسی حدود ۱۵۶۵ مترمربع بوده است.

مجموع مساحت زمین پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان حدود ۱۹۰۶٫۳ هزار مترمربع بوده که نسبت به نیمه نخست سال ۹۲ معادل ۵۱٫۷ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زمین در هر پروانه احداث ساختمان ۳۲۷ مترمربع بوده است.

توزیع پروانه های احداث ساختمان برحسب تعداد طبقات بنای آن ها در نیمه نخست سال ۹۳ نشان می دهد حدود ۱٫۳ درصد این پروانه ها برای احداث ساختمان های یک طبقه، یک درصد برای احداث ساختمان های دو طبقه، ۱٫۵ درصد برای احداث ساختمان های سه طبقه، ۵٫۱ درصد برای احداث ساختمان های چهار طبقه و ۹۱٫۲ درصد برای احداث ساختمان های پنج طبقه و بیشتر صادر شده است.

توزیع پروانه های احداث ساختمان مسکونی برحسب نوع اسکلت و مصالح عمده ی به کار رفته در بنای آنها در نیمه نخست سال۹۳ نشان می دهد که ۴۰ درصد این پروانه ها برای احداث ساختمان های اسکلت فلزی،۶۰ درصد برای احداث ساختمان های بتون آرمه و درصد ناچیزی برای احداث ساختمان با سایر انواع اسکلت صادر شده است.

کل نقاط شهری کشور

همچنین در نیمه نخست سال ۱۳۹۳، تعداد ۱۸۵هزار و ۷۶۲ واحد مسکونی در پروانه های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری های کشور، پیش بینی شده که نسبت به نیمه نخست سال گذشته حدود ۵۷٫۹ درصد کاهش داشته است.‏ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه ی احداث ساختمان ۳٫۲واحد بوده است .

این گزارش می افزاید: تعداد ۵۷ هزار و ۳۶۴ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری های کشور در نیمه نخست۹۳ صادر شده که نسبت به نیمه نخست سال ۹۲حدود۴۷٫۹ درصد کاهش داشته است.

مجموع مساحت زیربنا در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان در نیمه اول۹۳ حدود ۳۵۱۰۹٫۱ هزار مترمربع بوده که نسبت به نیمه نخست سال ۹۲ حدود ۵۱٫۶ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه ها ۵۸۷ مترمربع بوده است.

مجموع مساحت زمین در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان در نیمه نخست سال ۹۳حدود ۲۰۷۹۸٫۲ هزار مترمربع بوده که نسبت به نیمه نخست سال ۹۲ معادل ۴۷٫۳ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زمین در هر پروانه احداث ساختمان ۳۶۳ مترمربع بوده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |