جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 8591 14:44 1393/10/14
سقوط وحشتناک ظرفيت نيروگاهي کشور ‏

سقوط وحشتناک ظرفيت نيروگاهي کشور ‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سقوط وحشتناک ظرفيت نيروگاهي کشور ‏

سقوط وحشتناک ظرفيت نيروگاهي کشور ‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزير نيرو‎:‎برق در دهه گذشته از قافله گراني جا مانده است


 ‏گروه امورزيربنايي: وزير نيرو با تاکيد بر اين‌که از سال 89 تاکنون ظرفيت نيروگاهي کشور سقوط بدي را تجربه کرده است، گفت: پايين بودن قيمت برق عامل اصلي تحليل رفتن توان سرمايه‌گذاري صنعت برق است‎.
‎حميد چيت‌چيان در اولين کنفرانس اقتصاد ايران با اشاره به اين‌که برق نقش دوجانبه در اقتصاد و سياست کشور دارد و تمام زيرساخت‌ها به برق وابسته است گفت: در حال حاضر 31.5 ميليون مشترک برق در کشور هستند و مصرف سالانه حدود شش درصد افزايش پيدا مي کند‎.
‎وي با تاکيد بر سقوط ظرفيت نيروگاهي کشور گفت: در سال 1389 رشد ظرفيت نيروگاهي 8.8 درصد نسبت به سال قبل‌تر، در سال 1390 معادل 6.6 درصد، در سال 1391 بالغ بر 5.7 درصد رشد نسبت به سال قبل ، در سال 1392 معادل 2.6 درصد رشد نسبت به سال 1391 و در سال 1393 دو درصد رشد نسبت به سال 1392 داشته است و انتظار مي رود رشد ظرفيت نيروگاهي در سال 1394 نسبت به سال جاري تنها 1.4 درصد باشد‎.
‎وزير نيرو با تاکيد بر اين‌که اجراي قانون هدفمندي‌ توان اقتصادي بنگاه‌ها را دائما تحليل داد، گفت:‌ امکان سرمايه‌گذاري کاهش يافته و از سال 1391 ميزان مصرف برق از ميزان افزايش ظرفيت توليدي پيشي گرفته است‎.
‎چيت‌چيان با تاکيد بر اين‌که صنعت برق با چالش قيمت ها مواجه بوده است گفت: در طول دهه سال هاي 82 تا 92 قيمت بخش هاي مختلف مانند بنزين 11 برابر، ارتباطات 9 برابر و کالا و خدمات هشت برابر شده در حالي که قيمت برق تنها 3.7 برابر رشد داشته است‎.
‎وي با تاکيد بر اين‌که همه جاي دنيا هزينه برق 1.5 برابر هزينه ارتباطات است گفت:‌در ايران هزينه ارتباطات شش برابر قيمت برق است‎.
‎وزير نيرو با تاکيد بر اين‌که پايين بودن قيمت برق باعث افزايش هدر رفت انرژي و کاهش درآمدهاي وزارت نيرو شده است گفت: صادرات برق نيز 138 ريال درآمد براي وزارت نيرو ايجاد مي کند؛ زيان تقليل نيروگاه ها در اين شرايط 217 ميليارد کيلووات ساعت بوده که باعث شده 3550 ميليارد تومان کسري در صنعت برق ايجاد شود و با توجه به اين شرايط در سال 1392 نيز 6600 ميليارد تومان کسري و در سال 1393 6900 ميليارد تومان کسري داشته ايم. به گونه اي که در مجموع بدهي وزارت نيرو به پيمانکاران، بيمه و ... به 24 هزار ميليارد تومان رسيده است‎.
‎چيت‌چيان در ادامه با تاکيد بر اين‌که حاضريم صادرات صنعت را به شدت رشد دهيم گفت: در سال جاري 12 ميليارد کيلووات برق ساعت صادر کرده ايم‎.
‎وي در ادامه به راهکارهاي مواجه با چالش‌هاي صنعت برق اشاره کرد و گفت: ارتقاي بازده توليد برق ، کاهش تلفات شبکه انتقال و توزيع، اصلاح ساختار صنعت برق با خصوصي سازي بيشتر مديريت مصرف و توسعه کاربرد انرژي‌هاي تجديدپذير از جمله اين راهکارها هستند. ناچاريم به سمت اقتصاد کم کربني حرکت کنيم چرا که طي پنج سال آينده از طريق نهادهاي بين المللي به موضوع به خاطر موضوع دي اکسيد کربن فشار زيادي به کشور خواهد آمد‎.
‎وزير نيرو با اشاره به ديگر راهکارها گفت: تامين برق واحدهاي بزرگ از طريق بورس انرژي و قراردادهاي دو جانبه ، پرداخت مابه التفاوت قيمت‌هاي تکليفي و واقعي، اصلاح نظام تعرفه هاي برق مطابق با قانون هدفمندي‌ يارانه‌ها و استفاده از سازوکارهاي مالي مناسب مانند صکوک اجاره براي پرداخت بدهي هاي انباشته نيز راهکارهايي هستند که بايد پيش رو داشته باشيم‎.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |