جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 7588 16:41 1393/09/10
سقوط قیمت‌نفت به پایین ترین سطح 5 سال اخیر

سقوط قیمت‌نفت به پایین ترین سطح 5 سال اخیر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سقوط قیمت‌نفت به پایین ترین سطح 5 سال اخیر

سقوط قیمت‌نفت به پایین ترین سطح 5 سال اخیر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پس لرزه های تصمیم اوپک آغاز شد

گروه امورزیربنایی: پس لرزه‌های تصمیم اوپک مبنی بر حفظ سطح تولید خود روزدوشنبه در بازار نفت ادامه داشت و بهای نفت برنت با سقوط به مرز 68 دلار به پایین‌ترین سطح 5 سال اخیر رسید.

این روند که کمتر از یک هفته پس از تصمیم اوپک برای تثبیت تولید خود رخ داده، نشان می‌دهد که اشباع عرضه در بازار ادامه دارد.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت در آینده نزدیک تا کف 60 دلار پایین خواهد آمد.

بر این اساس بهای نفت سبک امریکا برای تحویل در ماه ژانویه با یک دلار و 49 سنت کاهش به 64 دلار و 66 سنت در هر بشکه رسید و نفت برنت برای تحویل در همین ماه با یک دلار و 64 سنت کاهش 68 دلار و 51 سنت در هر بشکه معامله شد تا به زیر کانال 70 دلار که به لحاظ روانی اهمیت زیادی دارد، آمده باشد.

کاهش مداوم قیمت نفت در شرایطی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پنجشنبه گذشته در نشست وزرای خود تصمیم گرفت که سقف تولید رسمی 30 میلیون بشکه ای خود را تغییر ندهد.

اوپک درخواست برخی از اعضا برای کاهش تولید را نپذیرفت این در شرایطی است که مازاد عرضه و تقاضای کم باعث کاهش حدود 40 درصدی قیمت نفت از ماه ژوئن تاکنون شده است و تحلیلگران هشدار می‌دهند که کاهش های بیشتر در راه است.

آگاهان معتقدند در آن نشست عربستان در مخالفت شدید با کاهش تولید نفت مدعی بود که اعضای اوپک با پایین نگه داشتن قیمتها سهم بازار را در برابر تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا به دست خواهیم آورد.

زنگنه: شوک درمانی راه رقابت با نفت شیل نیست

اما پس ازآن وزیر نفت کشورمان گفته بود: "شوک درمانی" کاهش شدید قیمت نفت که به پایین‌ترین سطح پنج سال اخیر رسیده نمی‌تواند راهکار اوپک برای به دست آوردن سهم بازار در برابر تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا باشد.

زنگنه افزود:‌ بیشتر اعضای اوپک خواستار کاهش روزانه 1.5 میلیون بشکه(پنج درصد) از سقف تولید جمعی این سازمان بودند و تولیدکنندگان خارج از اوپک نیز باید برای کاهش روزانه 500 هزار بشکه از تولید خود مشارکت می‌کردند. اما النعیمی وزیر نفت عربستان تهدید ناشی از نفت شیل آمریکا را به عنوان توجیه اصلی حفظ سقف تولید کنونی عنوان کرد.

وی افزود: رقابت از سوی نفت شیل آمریکا که هزینه تولید هر بشکه از آن بیشتر از نفت متعارف اوپک است حتی با قیمت‌های کنونی و پایین تر نیز کاهش نخواهد یافت.زنگنه خاطرنشان کرد: این قیمتها که هم اکنون شاهد آن هستیم باعث نمی‌شود که بگوییم ظرف چهار الی پنج ماه پیش رو تولید نفت شیل یک تا دو میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. هیچ آمار و ارقام مشخصی برای گفتن اینکه تولید نفت شیل مشخصا کاهش خواهد یافت وجود ندارد.زنگنه گفت:‌ اوپک برای حل مساله سهم بازار و کاهش قیمت‌ها باید "محتاط و تدریجی" عمل کند.وی در وین بلافاصله پس از نشست اوپک به خبرنگاران گفت: از این تصمیم اوپک عصبانی نیست اگرچه در راستای خواسته‌های ایران نیست.

کاهش قیمت‌ نفت ادامه دار خواهد بود

خبرگزاری فرانسه هم با بررسی دلایل کاهش قیمت جهانی نفت و پیامدهای آن نوشت: کاهش شدید قیمت نفت که از تابستان آغاز شده نشان دهنده تغییرات مهم ساختاری در بازار است.در راستای این تغییرات مقدار عرضه نفت نسبت به تقاضای آن به سرعت در حال افزایش است.

در شرایطی که نفت از ماه ژوئن تاکنون 40 درصد ارزش خود را از دست داده، تمام فعالان بازار و کارشناسان معتقدند دوران تازه ای در بازار نفت شروع شده است.

بانک کامرزبانک آلمان که کارشناسان آن نوسانان بازار نفت را بررسی می‌کنند درباره علت کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر اعلام کرد: تفکر حاکم بر بازارهای نفتی تغییر کرده است.

بانک آمریکایی گلدمن ساش آمریکا از پیدایش یک نظم نوین در بازارهای نفتی خبر داد و آژانس بین المللی انرژی که به کشورهای مصرف کننده نفت جهان مشاوره می‌دهد، از گشایش فصلی نوین در تاریخ بازارهای نفتی خبر داده است.

پیش‌بینی بلومبرگ از سقوط قیمت نفت تا 40 دلار!

بلومبرگ در گزارشی دیگر هم مدعی شد: با توجه به شواهد موجود، سقوط قیمت نفت تا 40 دلار برای هر بشکه را پیش‌بینی کرد. بلومبرگ گزارش داد: سقوط قیمت نفت در حال به وجود آوردن بدترین نوع شرایط اقتصادی برای جهان است.

قیمت نفت دریای برنت به عنوان معیار نفتی تابه حال در سال‌جاری میلادی 37 درصد از ارزش خود را از دست داده است. ظاهرا، تولید ادامه پیدا می‌کند تا قیمت‌ها روز به روز پایین تر آیند.

برای تولیدکنندگان نفت "شیل" اگر قیمت نفت به بشکه‌ای 40 دلار یا کمتر برسد، به نقطه سر به سر می‌رسند.

آژانس انرژی بین الملل پیش بینی می‌کند که حفاری‌های بیش از حد تولید کنندگان نفت "شیل" منجر به این می‌شود که اوپک به دنبال بیرون راندن آنها از عرصه رقابت باشد و قیمت نفت به بشکه‌ای 42 دلار می‌رسد.

جهان در حال نظاره کردن به "شوک قیمت نفت" که بعد از نشست اوپک صورت گرفته، است. این روند تا هفته های آتی ادامه خواهد داشت تا زمانی که مشاهد کنیم قیمت نفت واقعا سقوط کرده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |