پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 70156 10:45 1396/07/12
سفیر ایران در ترکیه: روابط ایران و ترکیه در حوزه نظامی فصل جدیدی را تجربه می‌کند/ منطقه توان تحمل بحران‌های جدید را ندارد

سفیر ایران در ترکیه: روابط ایران و ترکیه در حوزه نظامی فصل جدیدی را تجربه می‌کند/ منطقه توان تحمل بحران‌های جدید را ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سفیر ایران در ترکیه: روابط ایران و ترکیه در حوزه نظامی فصل جدیدی را تجربه می‌کند/ منطقه توان تحمل بحران‌های جدید را ندارد

سفیر ایران در ترکیه: روابط ایران و ترکیه در حوزه نظامی فصل جدیدی را تجربه می‌کند/ منطقه توان تحمل بحران‌های جدید را ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایلنا نوشت: محمدابراهیم طاهریان‌فرد، با اشاره به سفر رجب طیب اردوغان به کشور گفت: توسعه روابط با همسایگان از اولویت‌های مهم دولت دوازدهم است. با چنین هدف‌گذاری مناسبات و روابط صمیمانه ما با ملت و دولت ترکیه در کلیه سطوح در مسیر قابل قبولی در جریان است.

سفر اردوغان به تهران به منظور تبادل و تعمیق روابط تهران و آنکاراست

وی با بیان اینکه به منظور تبادل‌نظر و تعمیق روابط دو کشور رییس جمهور ترکیه در چارچوب سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران عزیمت می‌کند، اظهار داشت: البته به واسطه اهمیت تبادل‌نظر و تشریک مساعی در موضوعات مختلف دیدار و گفت‌وگوهای فشرده‌ای هم در سال جاری میان دو رئیس‌جمهور در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی یا تلفنی انجام و در نتیجه توافقات و تصمیم‌های مناسب و خوبی در زمینه گسترش روابط و همکاری‌های مورد علاقه دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، حاصل شده است.

حجم مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه حدود ۱۱ میلیارد دلار است

سفیر ایران در آنکارا در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های ایران و ترکیه برای دستیابی به حجم مناسبات تجاری دو طرف به سقف ۳۰ میلیارد دلار تصریح کرد: اگرچه حجم کنونی مبادلات اقتصادی «حدود ۱۱ میلیارد دلاری» فیمابین چندان رضایت‌بخش به نظر نمی‌رسد ولی ارزیابی ما این است که با توجه به زیرساخت‌ها و بسترهای موجود هم‌اکنون نیز حجم نسبتا قابل قبولی از روابط اقتصادی اعم از تجاری، بازرگانی و گردشگری و دیگر بخش‌ها میان دو کشور در جریان است.

طاهریان‌فرد ادامه داد: بر این باورم که برای ارتقای منطقی و شایسته مناسبات اقتصادی تا سقف چشم‌انداز حداقلی ۳۰ میلیارد دلاری موردنظر روسای‌جمهور دو کشور، مناسب است همه ارگان‌ها و نهادهای ذیربط در دو کشور از طریق سرمایه‌گذاری و هم‌افزایی مشترک بسترهای لازم توسعه‌ای به عنوان مقدمه و ضرورت فعالیت‌ها، در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، توسعه دروازه‌های مرزی، ارتقای زیرساخت‌ها و گسترش سایر بخش‌ها و حوزه‌های متنوع از جمله فنی، تخصصی و تکنولوژیک را فراهم کنند.

اجلاس راهبردی به ریاست روحانی و اردوغان امروز برگزار می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که در سفر اردوغان به تهران، چه قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی میان دو کشور به امضا خواهد رسید؟ خاطرنشان کرد: در سفر اردوغان به تهران علاوه بر دیدارهای دوجانبه، اجلاس راهبردی به ریاست روسای‌جمهور را خواهیم داشت. پس از آن در فرصت مناسب دیگر، کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار خواهد شد. وزارت‌های امور خارجه و دیگر وزارتخانه‌های ذیربط در دو کشور مشغول آماده‌سازی تفاهم‌نامه‌های مورد نظر برای این دو رویداد هستند. البته به تناسب برخی اسناد در سفر اردوغان و برخی دیگر هم در اجلاس آتی کمیسیون مشترک اقتصادی به امضاء خواهد رسید.

روابط ایران و ترکیه در حوزه نظامی فصل جدید را تجربه می‌کند

این دیپلمات عالی‌رتبه در رابطه با سفر سردار باقری و ژنرال آکار به انکارا و تهران نیز ابراز داشت: روابط ما در حوزه نظامی فصل جدیدی را تجربه می‌کند. درباره موضوع سوریه اهمیت توسعه صلح، ثبات و برقراری امنیت در این کشور را مورد تاکید قرار می‌دهیم. هر دو کشور مخالف تجزیه و بی‌ثباتی منطقه هستند. در موضوع اقلیم همه کشورها مخالف تجزیه هستند و مصرانه خواستیم که از اجرای سناریوهایی که از خارج برای بی‌ثباتی و ناامنی‌سازی منطقه تجویز می‌شود، پرهیز نظر کنند.

منطقه توان تحمل بحران‌های جدید را ندارد

طاهریان‌فرد با بیان اینکه در شرایط کنونی منطقه ما توان تحمل بحران‌های جدید را ندارد، عنوان کرد: رفتارهای غیرمسئولانه منطبق بر منافع دشمنان، منافع ملل و اقوام منطقه خصوصا کردهای مظلوم عراق را که سالیان متمادی زیر بار خشونت حزب بعث عراق بوده‌اند، تامین نمی‌کند. بر این اساس، تصمیمات لازم را برای مهار بحران‌آفرینی در منطقه از طریق همکاری و مشارکت با شرکایمان اتخاذ خواهیم کرد.

رفاه مردم عراق و اقلیم خواست تهران، آنکارا و بغداد است

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌های عملی میان ایران، ترکیه و عراق درخصوص منطقه اقلیم کردستان وجود دارد؟ یادآور شد: ما به طور جدی امیدواریم دوستان در منطقه اقلیم به تبعیت از منطق و عقل سلیم، رفتار کنند. اینکه مردم عراق و منطقه اقلیم در رفاه و سعادت باشند، این امر بی‌شک خواست ایران، ترکیه و مقامات دولت مرکزی عراق است.

سفیر ایران در ترکیه افزود: مردمان منطقه اقلیم خصوصا در شهرهای بزرگ از مواهب توسعه، پیشرفت و ثروت در مقایسه با دیگر مناطق، و وضعیت نسبتا خوبی بهره‌مند هستند. مقامات اقلیم عراق بخش بزرگی از اقتصاد این منطقه و منابع مالی دولت مرکزی عراق را در اختیار دارند.

دولت عراق و ایران و ترکیه هر آنچه توانستند برای توسعه انجام داده‌اند

طاهریان‌فرد با یادآوری اینکه دولت عراق و همسایگان از جمله ایران و ترکیه همواره در موقع خود هر آنچه که توانسته‌اند برای رونق و توسعه شرایط اقتصادی، انسانی و رفاهی این منطقه از کشور عراق به انجام رسانده‌اند، بیان کرد: سوال این است چرا برخی برای اهداف و مقاصد خاص قصد دارند آنچه که بنا شده را با تحریک احساسات قومی از میان بردارند.

بحران‌سازی در شرایط کنونی یعنی بازی در زمین بیگانگان

وی اضافه کرد: بحران‌سازی در شرایط کنونی یعنی بازی در زمین بیگانگان، یعنی بازی وفق مراد آنهایی که داعش را در منطقه ما ایجاد و حمایت کردند. امروز با کم توان شدن داعش می‌خواهند نقش تخریبی این گروه را به دیگران تفویض کنند.

کشورهای منطقه اجازه توسعه تروریسم و تجزیه‌طلبی را به هیچ گروهی نمی‌دهند

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان خطاب به مسئولان اقلیم کردستان تاکید کرد: دوستان در منطقه اقلیم به هوش باشند. مسئولیت سنگینی برعهده دارند و نباید با ماجراجویی ادامه نقش داعش را برای تجزیه و بحران‌آفرینی در منطقه دنبال کنند. قطعا جامعه بین‌المللی و کشورهای منطقه اجازه توسعه تروریسم، تجزیه‌طلبی و بحران‌آفرینی را به هیچ گروهی نخواهند داد و با جدیت با چنین اقدامات نسنجیده‌ای مخالفت خواهند کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |