پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 64805 19:01 1396/04/26
سرگردانی صنعت در سایه فقدان سند راهبردی

سرگردانی صنعت در سایه فقدان سند راهبردی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سرگردانی صنعت در سایه فقدان سند راهبردی

سرگردانی صنعت در سایه فقدان سند راهبردی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش مطرح شد

مهدی زاهدی-مشاور اقتصادی رئیس جمهوری گفت: اقتصاد کشور چاره ای جز برونگرایی و صنعت صادراتی و تامین بازار خارجی ندارد. به گزارش خبرنگارجهان اقتصاد، مسعود نیلی روز دوشنبه درمراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: در کشور ما صنعت برای نیاز داخل تشکیل شده است و برونگرایی مبنای صنعت ما نبوده است. مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: با وجود تدوین سند توسعه صنعتی در سال ۱۳۸۰، همچنان سند راهبردی دقیقی برای توسعه صنعت نداریم.نیلی افزود: ما هنوز یک مدل توسعه صنعتی برای کشور نداریم. سند استراتژی توسعه صنعتی کشور از سال ۸۰ و ۸۱ هنوز با جندین بار بازنویسی هنوز به صورتی که راهبرد مشخصی ارائه دهد درنیامده است. این مقام مسئول تاکید کرد: سال ۱۳۴۵ که موضوع تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع تصویب شد رسالت این سازمان ایجاد صنعت بود، چرا که در آن زمان ما صنعتی نداشتیم و موضوعاتی مانند بهره وری مطرح نبود. وی اطهارداشت: ظرف چندسال گذشته رکود واژه ای است که زیاد استفاده می شود و می گویند واحدهای صنعتی دچار رکود شده اند و نیاز به حمایت دارند. نیلی با بیان اینکه هر کسادی، رکود نیست، افزود: رکود نوساناتی است که در روند اقتصادی اتفاق میافتد و دوره کوتاهی است که برطرف می شود این موضوع در اقتصاد ایران نیز اجتناب ناپذیر است. وی افزود: اتفاقاتی که در سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ افتاده است اثرات ماندگاری به جا گذاشته که به راحتی نمی توان از آن گذشت برای نمونه می توان به متوسط درآمد خانوار شهری و روستایی درسال ۱۳۹۲ اشاره کرد که به ترتیب ۲۲ و ۳۸ درصد کمتر از سال ۱۳۸۶ بود که حتی بعد از جنگ نیز این اتفاق نیفتاده بود. مشاور اقتصادی رییس جمهور افزود: همانطور که گفته شد اقتصاد کشور براساس بازار داخل بود و با توجه به کاهش درآمد خانوارها سطح تقاضا نیز کاهش یافت به طوری که میزان تقاضا درسال ۱۳۹۲ پایین تر ازسال های ۸۰ و ۸۱ بوده است. وی اظهارداشت: از سوی دیگر نرخ سرمایه گذاری در سال ۱۳۹۲ معادل سال ۱۳۸۰ بوده و شاهد نرخ رشد سرمایه گذاری منفی بوده است و میزان تقاضا برای کالاهای سرمایه گذاری نیز کم شده بود و تمام این موارد به این معناست که تولیدات صنعت به اندازه سال ۸۰ و ۸۱ مشتری داشته است. نیلی تاکید کرد: برای اینکه کشور به جایگاه خود در سال ۱۳۸۶ بازگردد به هفت تا ۱۰ سال زمان نیاز دارد که سه سال از این زمان را سپری کردیم هنوز باید مسیر طولانی را طی کنیم تا به سال ۱۳۸۶ برسیم. وی اظهارداشت: هم اکنون حجم صنعت کشور تقریبا دو برابر صنعت در سال ۱۳۸۶ است و ۱٫۸۷ درصد است ولی به اندازه سال ۱۳۸۶ تقاضا وجود ندارد و اثر عینی و عملی آن این است که واحدهای تولیدی بیان می کنند که با کمبود نقدینگی مواجه هستند. مشاور اقتصادی رییس جمهور گفت: بازار داخلی کفاف ظرفیت صنعت ایجاد شده را ندارد و تنها راه برون رفت از این مشکل این است که صنعت را صادراتی کنیم و به بازارهای خارجی روی آوریم که این در عمل سخت است چرا که صنعتی که بازار داخلی مطمئنی نداشته باشد نمی تواند در بازارهای خارجی موفق باشد و این فاصله ای است که در شیوه تولید، مدیریت و موارد دیگر ایجاد شده و باید برطرف شود. نیلی خاطرنشان کرد: مشکل اقتصاد کشور تطابق بازار و تولید ست و نیازمند گذار از بازار داخلی به بازار خارجی است که این انتقال به صورت خود به خود محقق نمی شود و یک بعد آن اقتصاد کلان است که در سند سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی نیز به آن توجه شده است البته باید الزامات آن نیز فراهم شود.

دیدگاه رقابت بخش دولتی با خصوصی را کنار بگذاریم

وزیر صنعت، معدن وتجارت هم دراین مراسم گفت: نظر رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس واگذاری کارها به مردم است باید بخش دولتی مکمل بخش خصوصی باشد و دیدگاه رقابت با بخش خصوصی و موازی کاری را کنار بگذاریم. محمدرضا نعمت زاده افزود: نظر رهبر معظم انقلاب از تشکیل صندوق توسعه ملی این بود که حداقل ۲۵ درصد از درآمد نفتی کشور برای توانمندی بخش خصوصی به این صندوق واریز شود.وی اظهارداشت: به مدیران توصیه می کنم رسالت و وظیفه اصلی خود را فراموش نکنند و عذر قانون و تبصره نیاورند چرا که قوانین برای انجام وظیفه است نه مانعی برای انجام وظیفه. وزیر صنعت بیان کرد: در سال ١٣٩٣ ، ٣۵ مورد از مصوبات دولت دهم را که مانع کسب و کار بود را در دولت اصلاح یا لغو کردیم و همچنین قوانینی که نیاز به بازنگری داشت را به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم. وی تاکید کرد: علاوه بر توانمندسازی در بخش صنعت باید مدیران به مقوله آموزش و تربیت افراد نیز توجه ویژه ای داشته باشند و سازمان گسترش و نوسازی صنایع نیز باید به این مهم توجه کنند. وی با گلایه از رسانه ها گفت: بنده معتقدم وقتی مدیران ما در مواردی بلد نیستند، از مدیران خارجی آموزش های لازم را دریافت کنند که این موضوع مورد انتقاد رسانه ها و افراد مختلف قرار گرفت. نعمت زاده ادامه داد: البته بنده نیز معتقدم که صنعت را باید از درون درست کنیم و در مواردی که اطلاعات کافی نداریم با ارتباط مناسب دریافت کنیم.

چهره ایدرو سیاسی شده است!

وی در پایان سخنان خود گفت: متاسفانه در سال های اخیر چهره صنعتی و اقتصادی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) سیاسی شده است که در نتیجه ما شاهد هستیم که با تغییر مسئولان و نظرات مختلف مدیران نیز تغییر کردند و در سالهای اخیر ١٨ مدیر در این سازمان جابه جا شده اند.

 دولت و مجلس محدودیت ایجاد نکنند

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم در این مراسم گفت: خواسته ما از دولت و مجلس این است که برای ما محدودیت ایجاد نکنند و اجازه دهند کار کنیم.منصور معظمی افزود: ما مخالف نظارت دستگاه ها نیستیم اما اجازه دهند در فرصت ایجاد شده و ماموریت های جدید فعالیت کنیم. معظمی بیان کرد: هدف تشکیل سازمان در دوره تاسیس انجام ٢۵٠ طرح صنعتی در کشور بوده است و در ۵٠ سال اخیر تقریبا ٢ هزار میلیارد دلار در اقتصاد کشور تزریق کرده است. رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین در حاشیه این مراسم گفت: برجام به معنای بازکردن درهای کشور به روی تولید خارجی نیست و این سیاست تا کنون دنبال نشده است. معظمی در جمع خبرنگاران افزود: برجام یک فرصت و زمینه ساز فراهم شدن امکانات بیرون در داخل کشور با حفظ توانمندی داخلی است.

تردد  ۱۹ میلیون خودرو در کشور

وی اظهارداشت: برجام در واقع کمکی برای افزایش توانمندی داخلی است برای مثال در صنعت خودرو، هم اکنون ۱۹ میلیون خودرو در کشور است و تقریبا هر خانوار یک خودرو دارد و این در زندگی روزمره بی تاثیر نیست این در حالی است که مردم رضایتمندی مورد نظر خود را ندارند و ما باید تلاش کنیم تا رضایت مردم را فراهم کنیم. معظمی گفت: پس از برجام شش قرارداد در صنعت خودرو منعقد شده که دو تای آن اجرایی شده و محصول آن در بازار وجود دارد و در قراردادهای خودرویی بحث واردات نیست و بحث سرمایه گذاری است و بعد از مسیر فروش مجددا سرمایه گذاری شد که این شرکت ها پول های خود را واریز و اشتغال ایجاد کردند. وی بیان کرد: در بحث برجام براساس قراردادهای منعقد شده هشت میلیارد دلار قرارداد امضا شده که ۵٫۵ میلیارد دلار قرارداد اجرایی شده و این فرصتی است و برای کشور ما که نیاز به حل مشکل اشتغال است هیچ راهی جز سرمایه گذاری نیست و سرمایه گذاری نیز با استفاده از منابع داخلی و خارجی باشد. رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکید کرد: به نظر من صنعت خودرو بیشترین استفاده را از برجام کرده و اخیرا نیز قرارداد توتال منعقد شده و این هم فرصت خوبی بوده که وزارت نفت انجام داده و ما باید تلاش کنیم بخش خصوصی به سمت مشارکت هرچه بیشتر حرکت کند. وی درباره سرمایه گذاری خودرو در عراق گفت: در گذشته سرمایه گذاری کردیم و محدودیت هایی مواجه شده و با صحبت هایی که با وزیر صنایع عراق داشتیم که این محدودیت ها برطرف شود. رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکید کرد: ما به دنبال رانت نیستیم و می گوییم که در عراق دارای مزیت هستیم و باید از آن استفاده کنیم که وزیر صنعت عراق نیز قول دادند که محرومیت های برطرف شود تا بتوانیم محصولات خود را صادر کنیم. معظمی اظهارداشت: خودروسازان ما هم اکنون در کشورهای الجزایر و مراکش سرمایه گذاری کرده و فعال هستند و آورده داشته اند چرا که این بنگاه ها اقتصادی هستند و براساس توجیه اقتصادی سرمایه گذاری کردند. گفتنی است در پایان این مراسم از منوچهر سمیعی پور، سید مصطفی هاشمی طبا، بهزاد نبوی، سیدابوالحسن خاموشی، اکبر ترکان، احمد قلعه بانی، مجید هدایت، سید رضا نوروززاده، شافعی و مفیدی مدیران سابق سازمان گسترش و توسعه نوسازی تجلیل و تمبر یادبود این سازمان نیز رونمایی شد.            


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |