چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 2784 11:01 1393/04/07
سرنوشت مبهم کتب نفيس در کاخ گلستان

سرنوشت مبهم کتب نفيس در کاخ گلستان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سرنوشت مبهم کتب نفيس در کاخ گلستان

سرنوشت مبهم کتب نفيس در کاخ گلستان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

حدود 12 سال پيش، "گيتي آذرپي" - ايران‌شناس آمريکايي - کتابخانه‌ي شخصي‌اش را به کاخ - موزه‌ي گلستان اهدا کرد؛ اما حالا اطلاع دقيقي از سرنوشت آن مجموعه‌ي نفيس در دست نيست.
به گزارش ايسنا، "گيتي آذرپي" از ايران‌شناسان بنام ايراني در آمريکاست که در کرسي "تاريخ هنر ايران باستان" در دانشگاه برکلي تدريس مي‌کرد. او چند سال پيش، بازنشسته شد و اين کرسي را به يک متخصص هنر شرق درياي مديترانه سپرد که به گفته‌ي برخي باستان‌شناسان، پژوهش‌هاي ايران‌شناسي با اين اتفاق دچار نقصان شد.
کتابخانه‌ي غني استاد "گيتي آذرپي" با پيگيري‌هاي چند نفر از باستان‌شناسان ايراني در حدود سال‌هاي 1381 و 1382 به کاخ گلستان اهدا شد.
صحبت‌هاي اوليه براي اهدا و نمايش کتاب‌هاي "آذرپي" در زمان مديريت "عليرضا انيسي" در کاخ گلستان مطرح و قرارها گذاشته شد، تا با اختصاص يک اتاق از کاخ، کتاب‌هاي او در مکاني مشخص به‌نمايش درآيند.
عليرضا انيسي - مدير سابق کاخ گلستان - در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: صحبت‌هاي اوليه در سال 1380 و در زمان مديريت من در کاخ، براي نمايش کتاب‌هاي دکتر آذرپي انجام شد. با او نيز در کاخ گلستان ملاقاتي در اين زمينه داشتم و قرارها براي آوردن کتاب‌ها به تهران و نمايش آن‌ها در کاخ گذاشته شد. سه‌ماه پس از پايان مأموريت من در کاخ گلستان و سفرم به خارج از کشور، کتاب‌ها در زمان مديريت خانم ثقةالاسلام در کاخ، يعني حدود سال‌هاي 1381 و 1382 به تهران و کاخ گلستان رسيدند و قرار شد، در اين کاخ به‌نمايش درآيند؛ اما پس از آن، اطلاع ديگري درباره‌ي آن‌ها ندارم.
همچنين مدير فعلي مجموعه‌ي ثبت جهاني کاخ گلستان پروين ثقه‌الاسلام در اين‌باره به خبرنگار ايسنا توضيح داد: با وارد شدن کتاب‌هاي اين ايران‌شناس (نسخه‌هاي چاپي و به زبان لاتين) به کاخ گلستان، تا اواخر سال 1388 کتاب‌ها در بخش آثار چاپي کتابخانه‌ي کاخ گلستان بودند و به‌مدت هفت سال از اين کتاب‌ها در همان مکان استفاده مي‌شد؛ اما پس از آن به‌دليل تصميمي که مبني بر متمرکز کردن کتاب‌هاي چاپي در "عمارت خوابگاه" در کاخ گلستان گرفته شد، تعدادي از کتاب‌هاي دکتر آذرپي در کارتن‌هايي جمع‌آوري شدند، تا امکان متمرکز شدن آلبوم‌خانه، کتاب‌هاي خطي و چاپي در يک نقطه فراهم شود.
او با اشاره به اين‌که فروردين‌ماه سال 1389 از مديريت کاخ گلستان کنار گذاشته شد، ادامه داد: در آن زمان، همه‌ي کتاب‌ها به‌دليل کمبود فضا جمع‌آوري شدند.
وي همچنين اضافه کرد: اکنون براي نمايش دوباره‌ي کتاب‌هاي گيتي آذرپي در بخشي از کاخ گلستان در حال برنامه‌ريزي هستيم و قصد داريم، در آينده‌ي نزديک، دوباره کتاب‌هاي اين ايران‌شناس را به‌نمايش بگذاريم.
با وجود اين سخنان، هنوز به‌شکل روشن مشخص نيست که آيا تمام کتاب‌هاي اهدايي دکتر آذرپي در کاخ گلستان هستند يا در طول سال‌هاي گذشته، به‌دليل شرايط نامناسب نگهداري، آسيب‌هايي به آن‌ها وارد شده است.
به گزارش ايسنا، گفته شده که هدف از انجام اين کار، تکريم کارهاي خيريه با هدف ترغيب دانشمندان و محققان بوده، تا آن‌ها کتابخانه‌ها و آثار ارزشمند خود را به مجموعه‌هاي فرهنگي - تاريخي هديه کنند که در اختيار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گيرند؛ اما در سال‌هاي گذشته با اجراي پيشنهاد اهداي کتابخانه‌ي دکتر آذرپي به کاخ گلستان و سرنوشت آن، ديگران علاقه‌اي به انجام چنين کاري ندارند.
پيش از دکتر گيتي آذرپي، برخي پيشکسوتان حوزه‌ي باستان‌شناسي و ميراث فرهنگي نيز آثار و کتابخانه‌هاي خود را به سازمان ميراث فرهنگي اهدا کرده بودند. زنده‌ياد مهندس "علي حاکمي" باستان‌شناس پيشکسوت، يکي از آن‌ها بود که کتابخانه‌ي خود را به مرکز اسناد سازمان ميراث فرهنگي اهدا کرد؛ اما مجموعه‌ي ارزشمند آثار او نيز در جريان انتقال ناگهاني بخش اداري سازمان ميراث فرهنگي به شيراز و اصفهان آسيب ديد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |