جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 67106 11:30 1396/05/28
سرانجام قهر ۱۴ ساله دولت و شهرداری تهران/ دوستی به‌جای دوری!

سرانجام قهر ۱۴ ساله دولت و شهرداری تهران/ دوستی به‌جای دوری!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سرانجام قهر ۱۴ ساله دولت و شهرداری تهران/ دوستی به‌جای دوری!

سرانجام قهر ۱۴ ساله دولت و شهرداری تهران/ دوستی به‌جای دوری!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری آنا نوشت: در ۱۴ سال گذشته همواره کسانی شهردار تهران بوده‌اند که به لحاظ فکری یا سیاسی در تضاد با رئیس‌جمهور و دولت بوده‌اند و همین مساله باعث شده تا دولت روی خوشی به شهردار تهران نداشته‌باشد؛ اما حالا قرار است یکی از دوستان رئیس‌جمهور بر منصب شهردار بنشیند و همین قرابت، شاید دلیلی شود بر دوستی دوباره دولت با شهردار پایتخت!

وقتی در سال ۸۲ احمدی‌نژاد شهردار منتخب آبادگران جوان شد، دولت اصلاحات تصمیم گرفت تا احمدی‌نژاد را به جلسات دولت دعوت نکند؛ در شرایطی که تا پیش از آن، شهردار تهران همیشه به جلسات دولت دعوت می‌شد و این حضور در جلسه دولت، فرصت خوبی برای طرح مطالبات پایتخت از دولتمردانِ پایتخت‌نشین بود.

حتی وقتی احمدی‌نژاد هم رئیس‌جمهور شد، تصور این بود که به واسطه حضورش در شهرداری و شناخت نیازهای شهر،‌ دوباره سر و کله شهردار تهران باید در جلسات دولت پیدا شود اما اختلافات دیدگاه‌های احمدی‌نژاد و قالیباف باعث شد تا قهر همچنان ادامه پیدا کند. با رفتن احمدی‌نژاد و آمدن روحانی، به نظر می‌رسد این بار فضای تعقل دولتمردان، فرصت را برای حضور دوباره شهردار تهران در جلسات دولت فراهم کند اما در نهایت تنها یک بار شهردار به همراه استاندار تهران به جلسه هیات دولت دعوت شدند و دیگر خبری از دعوت شهردار نشد. هرچند عده‌ای رقابت انتخابات روحانی و قالیباف را در این داستان،‌ بی‌تاثیر نمی‌دانستند.

طی سال‌های گذشته مهم‌ترین دغدغه‌ محمد باقر قالیباف، شهردار فعلی پایتخت، عدم تعامل دولت با شهرداری بوده، آنقدر که کم‌تر گفت‌و‌گویی از او پیدا می‌شود که به این موضوع اشاره نکرده باشد. این دغدغه اما به شورای شهر تهران هم کشیده شده بود و مهدی چمران هر زمان که بحث به حمل و نقل پایتخت می‌رسید، رفع مشکلات را منوط به پرداخت بدهی دولت به شهرداری تهران اعلام می‌کرد.

این موضوع آنقدر جدی بود که در نهایت اعضای شورای شهر پنجم تنها راه نجات از این معضل را انتخاب شهرداری دانستند که، رابطه‌اش با دولت آنقدر خوب باشد که بتواند این قهر ۱۴ ساله را فیصله دهد.

پنج‌شنبه هفته گذشته (۱۹ مردادماه) و در حالی که محمدعلی نجفی برنامه‌های خود برای اداره پایتخت را اعلام می‌کرد، محمد سالاری (عضو شورای شهر) از او پرسید که می‌خواهم بدانم که آیا شما به عنوان کاندید شهرداری تهران با شخص رئیس جمهور و کابینه وی به عنوان هسته مرکزی ارتباط خواهید داشت یا خیر و همچنین برای حضور در لیست کاندیداهای شهرداری تهران با رئیس جمهور مشورت کرده‌اید؟ و این سوال محور سوالاتی از این دست از نجفی شد.

قهر ۱۴ ساله تمام می‌شود

اما در همین جلسه نجفی به همه اعضای شورای شهر اطمینان خاطر داد که قبل از تدوین برنامه‌های خود برای کاندید شدنم در شهرداری و تدوین برنامه‌هایم، با حسن روحانی، رئیس جمهور، مشورت و هماهنگی کردم و اگر شهردار تهران شوم به قهر ۱۴ ساله دولت و شهرداری پایان خواهم داد.

محمد سالاری درباره آثار عدم همکاری موثر دولت و شهرداری تهران طی ۱۴ سال گذشته به خبرنگار آنا، می‌گوید: اگر چه در قانون اساسی مدیریت یکپارچه شهری اعلام شده، اما طی ۴ دوره گذشته این امر محقق نشده و به همین دلیل بیشتر مسئولیت‌های مدیریت شهری برون سپاری شده است.

او با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند، اضافه می‌کند: عمده این جمعیت‌ در کلانشهرها و به خصوص شهر تهران متمرکز شده‌اند و اداره این شهرها با پیچیدگی‌های زیادی همراه است و به واقع بدون تعامل با ارکان حاکمیتی و نهادهای دولتی این امر امکان پذیر نیست.

سالاری با بیان اینکه متاسفانه طی ۱۴ سال گذشته ارتباط مناسبی بین دولت و مدیریت شهری وجود نداشته است، می‌گوید: طی این‌ سال‌ها به همین دلیل اقدامات انجام شده در شهر تهران از سوی سازمان‌های دولتی به در جهت موازی با اقدامات شهرداری بوده است.

تلف شدن سرمایه‌های اجتماعی

عضو شورای شهر چهارم با بیان اینکه اقداماتی از این دست و غیر سیستماتیک باعث از بین رفتن سرمایه‌های اجتماعی‌ شهر و کشور شده است، توضیح می‌دهد: مجموعه‌هایی از جمله وزارت نیرو، اداره برق و فاضلاب و ... طی سال‌های گذشته به تنهایی در شهر برای انجام هر پروژه‌ای تصمیم‌گیری می‌کردند و این در حالی است که باید این اقدامات به صورت مشترک با شهرداری تهران انجام می‌شد و قاعدتا این اقدامات موازی کارانه آسیب‌های جدی را به شهروندان وارد می‌کند.

سالاری که جزو منتخبان شورای شهر پنجم هم هست بر عمل نکردن دولت‌ها به تعهدشان طی ۱۴ سال گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: دولت‌‌ها به تعهدات خود در بحث مدیریت حمل و نقل شهری و مرتفع سازی آلودگی هوا عمل نکرده‌اند و این موضوع بر مشکلات پایتخت‌نشینان افزوده است.

او با بیان اینکه توسعه شهر تهران بدون تعامل با نهادهای قدرت محقق نمی‌شود، اضافه می‌کند: در کشورهای مطرح دنیا توسعه شهری براساس مطالعات کافی و همراهی نهادهای قدرت انجام می‌شود.

سالاری با بیان اینکه شهردار منتخب شورای شهر پنجم توانایی برقرار ارتباط با دولت را دارد، عنوان می‌کند: تعامل حکومت‌های محلی با حکومت‌های مرکزی به طور می‌تواند راهی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری باشد.

ریز بدهی‌های دولت به شهرداری تهران

قدرت‌الله گودرزی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران بدهی دولت به شهرداری را طی‌ سال‌‌های گذشته ۱۹ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند و به خبرنگار آنا می‌گوید: دولت از سال ۸۶ بدهی‌های مربوط به ۵۰ درصد بافت فرسوده، ۵۰ درصد یارانه اتوبوس، ۶۰درصد جرایم راهنمایی و رانندگی و عوارض و یک میلیارد دلاری که مجلس مصوب کرده بود را به شهرداری پرداخت نکرده است.

او با اشاره به جلسه‌ای که با نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و شهرداری تهران برگزار شده بود، اضافه می‌کند: در آن جلسه مصوب شد که ۱۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی شهرداری از سوی دولت پرداخته شود که از این مقدار ۹۶۳ میلیارد تومان آن هم به صورت مسکوکات به شهرداری پرداخته شد که آن هم نتیجه‌بخش نبود.

شهردار دوری از دولت را پایان دهد

زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر پنجم هم معتقد است عدم تعامل ۱۴ ساله بین شهرداری تهران و دولت آسیب‌های جدی را به شهر وارد کرده است. او می‌گوید: ما از شهردار جدید می‌خواهیم که تعامل مناسبی با دولت داشته باشد و این دوری را پایان دهد.

او ادامه می‌دهد: آقای نجفی در جلسه با اعضای شورای شهر اعلام کردند که قبل از اعلام آمادگی برای کاندیدای شهرداری شدن با رئیس جمهور دیدار داشته‌اند و تعاملات خوبی صورت گرفته و این خود نکته مثبتی است.

نژاد بهرام این عدم تعامل را یکی از عوامل موثر در مشکلات حمل و نقل در پایتخت می‌داند و می‌گوید: دولت باید در این زمینه با شهرداری تهران همکاری کند تا شهروندان مشکلاتشان در بحث حمل و نقل مرتفع شود.

در نهایت در ادامه جلسات روز پنج شنبه‌ (۱۹ مردادماه) اعضای شورای پنجم، نجفی را به عنوان شهردار منتخب انتخاب کردند و آنطور که نژادبهرام به آنا گفته بود تلاش می‌شود نجفی بعد از مراسم تحلیف ( یکم شهریور ماه) کار خود را آغاز کند. با پایان یافتن دوره طولانی مدت مدیریت قالیباف در تهران باید منتظر ماند و دید نجفی چه برنامه‌ای برای باز پس گیری بدهی ۱۹ هزار میلیاردی شهرداری از دولت دارد. بدهی که قالیباف تنها توانست حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن را با اما و اگرهای متعدد پس گیرد.

الهه خانی



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |