جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 80990 12:09 1397/02/05
سال روشن بورس در سال ۹۷

سال روشن بورس در سال ۹۷

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سال روشن بورس در سال ۹۷

سال روشن بورس در سال ۹۷

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

محسن عباسی، مدیر‌عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو در پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) نوشت: شرایط بازار سرمایه در دوسال اخیر همراه با بهبود نسبی علائم اقتصاد جهانی، بهبود قیمت نفت و فلزات اساسی و سایر عوامل تأثیر گذار اقتصادی، نیاز به تحلیل های دقیق و بنیادی برای پیش بینی وضعیت آتی بازار سرمایه را رقم زده است. فارغ از عوامل بالا آنچه جهت بازار سرمایه کشور را مشخص می کند، صرفاً عوامل اقتصادی نیستند. در بازاری که مردم مستقیماً در بازارهای سرمایه گذاری حضور دارند و شخصاً مدیریت ثروت و مدیریت سرمایه گذاری های خود را انجام می دهند، حساسیت به بازارهای سرمایه دو چندان می شود، لذا تمامی بازارهای سرمایه گذاری رصد می شوند و مرتباً توسط سرمایه گذاران مورد ارزیابی قرار می گیرند. بنابراین شاهد گردش بالای نقدینگی بین بازارهای پر بازده و کم ریسک ( از منظر سرمایه گذاران) هستیم.

سایه روشن سال ۹۷

اقدامات ترامپ در راستای تهدید برجام اگرچه بر بازار سرمایه سایه افکنده و قدرت پیش بینی بازار را کاهش داده است، اما باید توجه کرد در حال حاضر هم که برجام پا بر جاست تعاملات مالی چندانی در حوزه بانکی بین الملل اتفاق نیفتاده و همچنان رویه سابق پا بر جاست و مراوده ای در حوزه بانکی بین المللی برای شرکت ها شکل نگرفته است. بنابراین خروج آمریکا از برجام در ابتدا ضربه ای برای کلیت اقتصاد کشور محسوب نخواهد شد و صرفاً موضوع روانی آن برای مدت کوتاهی در بازار سرمایه وجود خواهد داشت و بعد از مدتی بازار به آن واکسینه خواهد شد. با توجه به محدودیت شدید فعالیت در بازار ارز و قاچاق خوانده شدن نگهداری و خریدوفروش ارز، به نظر می رسد این بازار کم کم جای خود را به عنوان یک بازار سرمایه گذاری در کشور از دست خواهد داد و منابع آن آماده ورود به بازار دیگری خواهد شد، بنابراین یکی از بازارهای سرمایه گذاری که احتمالا با حمایت دولت همراه خواهد شد، بازار سرمایه است که بخش قابل توجهی از نقدینگی بازار ارز و بازار سکه و طلا را به سمت خود جذب خواهد کرد. زیرا با عدم نوسانات ارزی، جذابیت بازار طلا که بر اساس نوسانات ارز تغییر می کرد نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین توصیه می شود بازار سرمایه در سال ۹۷ را با جدیت بیشتری دنبال کنید ، پتانسیل گردش نقدینگی قابل توجهی در سال ۹۷ برای بازار سرمایه وجود دارد و عملکرد قابل قبولی از شرکت های بورسی در سال ۹۷ مورد انتظار است.

معرفی گروه های پیشرو

با ورود نقدینگی، کلیت بازار سرمایه با رشد قابل توجهی روبه رو خواهد شد، اما در این بین گروه هایی هستند که با سرعت بیشتری رشد خواهند کرد.

صنایع پتروشیمی، فلزات و فولادی سودآوری با ثباتی نسبت به سال ۹۶ خواهند داشت و به نظر می رسد سودآوری این صنعت همانند سال ۹۶ با اندکی تلرانس محقق شود. در این گروه ها که جزو بزرگترین گروه های سرمایه گذاری هستند همچنان امکان ورود پول های بزرگ و رشد قیمتی در سال ۹۷ وجود دارد و جزو گزینه های رشد در سال ۹۷ هستند.

گروه خودرویی و قطعه ساز ها :خودرویی های بزرگ به دلیل افزایش نرخ مبادله ای در صورتی که نتوانند قیمت های خودروهای تولیدی را بالا ببرند با کاهش سود مواجه می شوند از طرفی به دلیل واردات خودرو ، شرایط رقابتی سخت تری را تجربه می کنند، قطعه سازها اما شرایط بهتری خواهند داشت، با افزایش قیمت واردات قطعات به دلیل افزایش قیمت ارز مبادله ای، عملاً وضعیت رقابتی قطعه سازها بهتر خواهد شد.

گروه قندوشکر را به خوبی زیر نظر داشته باشید، با توجه به کم آبی در سال ۹۶ و کاهش ذخایر آب، عملاً شاهد کاهش کشت چغندر و به تبع آن کاهش عرضه قند و شکر در سال ۹۷ خواهیم بود. با افزایش قیمت ارز مبادله ای عملاً قیمت شکر وارداتی نیز افزایش خواهد یافت و قیمت شکر داخلی نیز به این دو دلیل افزایش می یابد. عمده نمادهای گروه قندو شکر در شرایط خوبی از نظر تکنیکالی قراردارند.

گروه مسکن: این گروه را نیز زیر نظر داشته باشید زیرا ممکن است نقدینگی سرگردان بازار ارز و طلا امسال این بخش را با رونق مواجه کند و نمادهای این گروه را که چند سالی است در کما به سر می برند با رونق مواجه کند.

لزوم بررسی تک سهم ها: سال ۹۷ همچنان تک سهم ها مورد توجه خواهند بود. شناسایی و بررسی مداوم تک سهم ها را فراموش نکنید زیرا برخی از شرکت ها شرایط خاص خود را دارند و وضعیت سودآوری آنها در سال ۹۷ تغییرات جدی خواهد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |