پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 5121 16:55 1393/06/17
ساخت تله فیلم،چرا و به چه قیمتی؟

ساخت تله فیلم،چرا و به چه قیمتی؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ساخت تله فیلم،چرا و به چه قیمتی؟

ساخت تله فیلم،چرا و به چه قیمتی؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهرداد خوشبخت در گفت و گو  با جهان اقتصاد: دروغ را وقتی زیاد تکرار کنند باورشان می‌شود و حالا خیلی از مدیران ارشد تلویزیون باورشان شده که تلویزیون نود درصد بیننده دارد!


 

تله فیلم چیست؟کارکرد پخش آن چیست؟چرا نیاز است که بودجه ی دولتی صرف یک تله فیلم شود؟
سالانه ده ها تله فیلم توسط رسانه به اصطلاح ملی! تولید و پخش می  شود، آیا تله فیلم تاثیر گذاری سابق خود را دارد؟
آیا وقتی از یک فرد در خیابان بپرسیم آخرین تله فیلمی که دیدی چه بوده، به یاد خواهد آورد؟!
در این که تلویزیون دولتی ایران دیگر مخاطب گسترده ای ندارد شکی نیست، و وقتی یک رسانه مخاطب ندارد به طور قطع یکی از ایرادات را باید در برنامه هایی که از سوی آن پخش می شود جست، تله فیلم هم یکی از آن برنامه هایی است که از تلویزیون ایران پخش می شود،بدون اینکه به مخاطب آن فکری شود و این طور احساس می شود که کارکرد آن فقط برای پر کردن زمان پخش شبکه ها است.بخشی از مشکلات ساختاری روند تولید و پخش تله فیلم با مهرداد خوشبخت کارگردان سینما و تلویزیون و از بنیانگذاران این نوع از فیلمسازی در ایران مورد بحث گذاشته می شود که در ادامه می خوانید.
لطفا به عنوان سوال اول بفرمایید که اصولا "تله فیلم" چیست و به چه نوع از فیلمی اطلاق می گردد؟ و مولفه های آن چیست؟
با توجه به اینکه سوال خیلی تکراری است و بارها پرسیده شده سعی می کنم خیلی کوتاه و مختصر به آن پاسخ بدهم تا ذهن خوانندگان روشن شود.
ببینید، تعریف من از تله فیلم این است، قصه ای که کشش سریال را ندارد و برای یک فیلم کوتاه و نیمه بلند هم زیاد است، ما آن را در ساختاری تولید می کنیم که به آن تله فیلم می گویند که این قصه را بتوان در یک باکس سینمایی در تلویزیون پخش کرد.
اما آن قسمت از سوال که به مولفه های یک تله فیلم اشاره کردید باید بگویم که همان مولفه هایی که در یک فیلم سینمایی بلند از لحاظ قصه گویی وجود دارد در تله فیلم هم هست و باید رعایت شود.فقط نکته مهم این است که قصه باید طوری باشد که در بودجه تلویزیون بگنجد، یعنی شما نمی توانید یک قصه تاریخی یا به طور کلی قصه پرخرجی را در قالب تله فیلم بسازید.
یعنی می گویید که بودجه تله فیلم یک عدد ثابت است؟
نه به این صورت که یک عدد خاصی را در نظر بگیرند، بودجه تله فیلم نمی  تواند بیش از انداره بالا برود، یک بودجه معقول در نظر گرفته می شود.
شما به عنوان آغازگر از پایه گذاران تله فیلم در ایران شناخته می شوید، در آن زمان تلویزیون چرا احساس کرد که باید چیزی مثل تله فیلم ساخته و پخش شود؟
ببینید تلویزیون هرگز چنین احساسی نکرد! داستان ساخت تله فیلم در ایران از آنجایی آغاز شد که به بنده یک مینی سریال دادند و من موضوع ساخت تله فیلم را همان موقع پیشنهاد دادم، پیشنهاد من این بود که تلویزیون می  تواند به جای پخش فیلم سینمایی در روز جمعه هر هفته، فیلم هایی تولید کند که طبق تعریف های خود تلویزیون باشد و آنها را روی آنتن ببرد .
در چه سالی و با چه فیلم هایی؟
در سال ۱۳۷۸ با ساخت 3 فیلم از من به فواصل زمانی کم،یعنی فیلم های "سفر آخر" ،"پرواز" و "پل".
البته قبل از آن هم فیلم هایی در این قالب ساخته شده بود اما به طور جدی نبود، یعنی یک الی دو تا کار بود که آنها هم در 60 الی 70 دقیقه و در زمان مناسبی هم پخش و دیده نشدند.
ولی از سال 78 به بعد این موضوع هدف گیری شد و به عنوان فیلم سینمایی هر جمعه پخش می شد.
من یک برنامه ای در آن زمان به تلویزیون ارائه دادم و این موضوع مورد استقبال آقای مجید امامی که یکی از معدود مدیران فهمیده و سالم آن موقع بود قرار گرفت و آقای لاریجانی رئیس وقت سازمان هم آن را مورد تائید و حمایت قرار دادند و این جریان شکل گرفت و مورد استقبال مردم هم قرار گرفت.در واقع با این سه فیلم یک جریان راه افتاد و خوشبختانه نتیجه اعتمادشان به من که خیلی هم کم تجربه و جوان بودم را گرفتند.
خوب می گویید که آن زمان این موضوع مورد استقبال قرار گرفت، اما هرچه به زمان حاضر نزدیک شدیم. احساس می شود که استقبال از این فیلم ها نزد مخاطبان کم رنگ تر شد و آن تاثیر گذاری سالهای اولیه را ندارد، به نظر شما علت این موضوع چیست؟
علت این موضوع در وهله اول می تواند به بالا رفتن تعداد شبکه ها باشد و دوم اینکه فیلمها تعدادشان زیاد شد، یعنی دیگر فقط شبکه یک باکس پخش فیلم سینمایی ندارد و این پخش فقط مربوط به جمعه ها نیست.در حال حاضر تمامی شبکه ها در اکثر روزهای هفته فیلم سینمایی پخش می کنند.
می توانید یکی از کارکردهای حال حاضر ساخت و پخش تله فیلم را بگویید؟
بله، یکی از کارکرد های مهم تله فیلم مناسبت ها است، زیرا نمی توان برای آن سریال ساخت یا فیلم خارجی پخش کرد، چون یک روز خاص است، مثل روز ولادت امام رضا (علیه‌السلام) یا روز پدر. که حتی به نظر من نباید فیلم در همان روز پخش شود، بلکه می توان چند روز قبل این فیلم را پخش کرد و مردم را برای آن روز خاص آماده کرد.
در حال حاضر تعداد ساخت تله فیلم ها و تولید و پخش آنها پر شمار شده است، به طوری که هر شبکه در سال ده ها تله فیلم تولید و پخش می کنند، با توجه به اینکه امروزه شاهد تعدد شبکه های ماهواره ای و برنامه های مختلف هستیم، به نظر شما این تعداد تله فیلم مخاطب هم دارد؟و می تواند تاثیر گذار باشد؟یعنی یک جوان ساعت مانند نسل گذشته حاضر است ساعت 4 بعد از ظهر جمعه خود را به تماشای یک تله فیلم از شبکه یک سیما اختصاص دهد؟
صحبت شما مانند این است که مثلا بگوییم چرا تلویزیون ترکیه مقدار خیلی زیادی تولید فیلم دارد؟! همه که نمی توانند همه فیلم ها را ببینند. خب تکرار برنامه ها به همین علت است که فیلم ها دیده شود، در زمان های گوناگون برای افراد گوناگون.
البته قبول دارم که تله فیلم برای دیده شدن نیاز به تبلیغات وسیعی دارد و باید برای آن برنامه ریزی تبلیغاتی کرد.
پس شما می فرمایید که کماکان نیاز به ساخت تله فیلم توسط رسانه ملی احساس می شود؟
بله قطعا!
راجع به کیفیت تله فیلم های حال حاضر چه سخنی دارید؟آیا شاهد افت کیفیت آنها نیستیم؟
همه چیز افت پیدا کرده است! مگر ما سریالهایمان افت پیدا نکرده است؟همه چیز به هم ارتباط دارد و مانند زنجیر به هم متصل، مگر ما کیفیت زندگی هایمان افت پیدا نکرده؟مگر اخلاقیات کاری و اجتماعی در کل کشور کاهش پیدا نکرده است؟همه اینها با هم در ارتباط هستند، در یک جامعه با کیفیت زندگی بالا باید شاهد تولید آثار فاخر بود.
وقتی همه چیز افت پیدا می کند، ساخت و تولید آثار فرهنگی و هنری مخصوصا فیلم سازی هم با کاهش کیفیت مواجه می شود.
شما وقتی یک صنعت هم در نظر بگیرید، اگر مدیری کار بلد نباشد آن صنعت نابود خواهد شد در تلویزیون هم به همین صورت است.
در فرهنگ و هنر هم آدمهایی آمده اند که اینکاره نیستند نه تنها نیستند بلکه ظاهراً ماموریت دارند که فرهنگ و هنر را تنزل دهند و بر اساس یکسری مناسبات وارد این حوزه شده اند.
اگر در حال حاضر تله فیلم ها مخاطب ندارد به علت کیفیت ساخت آنها است، تله فیلم خوش ساخت قطعا مخاطب خواهد داشت، بنده خودم این موضوع را دیده و لمس کرده ام.
یکی از ایرادهایی که به ساخت تله فیلم در ایران می توان گرفت این است که چون در ایران تلویزیون خصوصی وجود ندارد و بودجه تلویزیون دولتی هم از منابع دولتی تامین می شود، امکان آن می رود که این روند به بیراهه برود و تلویزیون به یکسری از افراد انتخاب شده و در واقع خودی سفارش ساخت بدهد؟این معضل را چگونه می بینید؟
خودم به شخصه تا به حال به این مشکل بر نخوردم و عموما فیلم هایی که خواستم بسازم را با کمترین تغییر به روی آنتن بردند و پخش شد، این حق تلویزیون است چون به هر ترتیب تلویزیون سفارش دهنده است و کاری هم نمی شود کرد!
بگذارید سوالم را واضح تر بگویم! ببینید منظور من این است مثلا تهیه کننده ایکس بدون هیچ تجربه و عقبه ای اما به دلیل ارتباطاتی که با سازمان یعنی سفارش دهنده دارد می آید در سال 3 یا 4 تله فیلم بدون کیفیت و مخاطب با بودجه دولتی تولید می کند، آیا این ساختار غلط نیست؟!
خوب این اشکال تلویزیون است، در سریال هم اینگونه است، این یک مشکل در صدا و سیما است که متأسفانه همه گیر شده و باید اصلاح شود، سازمان به تهیه کننده ای که هیچ سابقه و تجربه ای ندارد سریال الف می دهد.
مشکل ما تله فیلم نیست، بلکه روند و ساختاری است که در سازمان صدا و سیما بوجود آمده.اینگونه می شود که روز به روز عرصه بر کار بلد ها تنگ می شود و افراد ناشی که می خواهند یک شبه ره صد ساله روند وارد گود می شوند و مخاطبان رسانه ملی هم روز به روز کم تر می شود.همه دارند توی این مملکت دروغ میگویند بخصوص مدیران. دروغ را وقتی زیاد تکرار کنند باورشان می‌شود و حالا خیلی از مدیران ارشد تلویزیون باورشان شده که تلویزیون نود درصد بیننده دارد.
کسی قرار نیست به جوانان اجازه ورود و فضا ندهد اما باید رشد پلکانی حفظ شود و تازه کار ها در کنار افراد با تجربه کسب مهارت کنند. در کل متاسفانه این اتفاقات و مشکل ها وجود دارد و باید اصلاح شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |