پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 52190 19:13 1395/11/04
ساخت ترمنیال ایرانشهر توسط‌ فرانسوی ها منتفی شد

ساخت ترمنیال ایرانشهر توسط‌ فرانسوی ها منتفی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ساخت ترمنیال ایرانشهر توسط‌ فرانسوی ها منتفی شد

ساخت ترمنیال ایرانشهر توسط‌ فرانسوی ها منتفی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی:

گروه امورزیربنایی-مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: درآمد فرودگاه حضرت امام در سال گذشته ۴۸۰۰ میلیارد ریال بوده که ۲۰ درصد آن از منابع مراکز تجاری و ۱۵ درصد آن از منابع درآمدهای پارکینگ حاصل شده است. محمود نویدی در یک نشست خبری با تشریح عملکرد شهر فرودگاهی امام خمینی در طول یک سال گذشته گفت: سال گذشته با شرکت هلندی ناکو قراردادی برای طراحی مستر پلن در شهر فرودگاه امام خمینی به ارزش ۱۴ میلیون دلار منعقد کردیم که براساس آن در طی پنج سال آینده میزان جا به جایی مسافر در فرودگاه باید به ۲۰ میلیون نفر برسد. وی در مقایسه فرودگاه حضرت امام با سایر فرودگاه‌های منطقه گفت: در اکثر فرودگاه‌ها درآمدزایی از سمت فعالیت‌های هوایی به سمت فعالیت‌های غیر هوایی و ایجاد مراکز تجاری در حال افزایش است به طوری که امروز بیش از ۷۰ درصد درآمدهای فرودگاه‌ها مربوط به فعالیت‌های غیر هوایی می‌شود. نویدی با بیان این که ورود هر نفر به یک فرودگاه ۲۰ دلار درآمد برای فرودگاه‌ها در بردارد، گفت: از مجموع ۷ میلیارد مسافر حداقل ۱۴۰ میلیارد دلار درآمدزایی ایجاد شده است که ما هم باید سهم خود را افزایش دهیم. این مقام مسئول با بیان این که در فرودگاه‌های خاورمیانه میزان درآمدهای هوایی و غیرهوایی ۵۰ به ۵۰ است ادامه داد: در کشور ما میزان درآمدهای هوایی نسبت به فعالیت‌های غیر هوایی ۸۰ به ۲۰ درصد است و سیاست ما این است که به سمت تجاری‌سازی فرودگاه‌ها پیش برویم. مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی درباره مزیت‌های تجاری‌سازی فرودگاه‌ها اظهار داشت: طبق برآوردهای انجام شده چیزی حدود ۵ تا ۶ درصد درآمدهای فری‌شاپ‌های داخل فرودگاه‌ها از درآمدهای این اصناف در خارج از فرودگاه بیشتر است وی ادامه داد: ۸۳ شهر فرودگاهی در دنیا وجود دارد که ۳۸ شهر فرودگاهی در آمریکای شمالی، ۲۰ شهر فرودگاهی در اروپا و ۷ شهر فرودگاهی در خاورمیانه تاسیس شده است.

ورود شرکت‌ فرانسوی منتفی شد

نویدی با اشاره به ساخت ترمنیال ایرانشهر با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خارجی گفت:‌ سال گذشته با یک شرکت فرانسوی برای ساخت ترمینال ایرانشهر توافقاتی انجام شد اما به مشکلاتی برخوردیم و ورود فرانسوی‌ها منتفی شد . این مقام مسئول ادامه داد: در ۱۱ بهمن ما فراخوانی را توسط ناکو برای ورود سرمایه‌گذاران به ساخت ترمینال ایرانشهر به صورت BOT و یا BLT منتشر خواهیم کرد که فاز اول آن افزایش ظرفیت برای ۲۵ میلیون مسافر است که پیش بینی یک میلیارد دلاری را برای سرمایه‌گذاری کردیم.

دسترسی فرودگاه تهران به ۵ میلیارد نفر در ۱۲ ساعت

نویدی با اشاره به مزیت‌های جغرافیایی و مکانی فرودگاه امام اظهار داشت: فرودگاه امام خمینی این مزیت را دارد که در طی ۱۲ ساعت به پنج میلیارد جمعیت دنیا دسترسی داشته باشد و این یکی از بهترین امکانات و مزیت فرودگاه حضرت امام محسوب می‌شود. وی افزود: تهران منطقه اتصال غرب به شرق در دنیا است که ما می‌توانیم از این مزیت به نفع اقتصاد کشور استفاده کنیم. مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی با اشاره به فرودگاه‌های در حال ساخت در کشورهای همسایه کشور گفت: در حالی که کشور ترکیه امروز با مشکلات بسیار متعددی روبرو است اما در حال سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد یورویی برای ساخت فرودگاه جدید است. این در حالی است که فرودگاه آتاترک ظرفیت جابجایی ۶۵ میلیون مسافر را دارد. وی افزود: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای ترکیه درصدد است که فرودگاه جدیدی را با وجود فرودگاه آتاترک احداث کند. نویدی با اشاره به ساخت فرودگاه جدید در عمان گفت: فرودگاه فعلی عمان چیزی شبیه به فرودگاه کیش است حال این که کشور عمان ساخت فرودگاهی با ظرفیت ۳۰ میلیون مسافر را شروع کرده است. این مقام مسئول ادامه داد: همچنین دبی هم ساخت فرودگاه المکتوب را کلید زده است که این فرودگاه ظرفیت جابجایی ۱۶۰ میلیون نفر و جابجایی ۱۲ میلیون تن بار در سال را دارد. وی افزود: فرودگاه المکتوب در دبی در حالی ساخته می‌شود که فرودگاه دبی امروز ظرفیت ۸۰ میلیون نفری را دارد. نویدی با اشاره به ساخت فرودگاه جدید در پکن گفت: فرودگاه موجود در پکن ظرفیت جابجایی ۹۰ میلیون مسافر را دارد اما با توجه به طرح‌های توسعه در پکن سخت فرودگاه جدید با ظرفیت ۷۲ میلیون نفر کلید خورده است.

عقب ماندگی فرودگاه امام از برنامه‌های توسعه

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان این که ساخت فرودگاه امام از سال ۴۲ شروع شد و قرار بر این بود که فرودگاهی با ظرفیت جابجایی ۹۰ میلیون مسافر در سال و همچنین جابجایی ۱۰ میلیون تن بار در سال ساخته شود اما امروز ظرفیت فرودگاه امام برای جابجایی هفت میلیون مسافر و ۲۰۰ هزار تن بار در سال کفاف می‌دهد. وی افزود: این در حالی است که فرودگاه اینچئون زمانی قرار بود با ظرفیت صد میلیون مسافر ساخته شود و ساخت آن همزمان با ساخت فرودگاه امام شروع شد امروز به ظرفیت ۵۰ میلیون مسافر رسیده است.

درآمد ۴۶۰۰ میلیارد ریالی فرودگاه امام در سال گذشته

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی با اشاره به درآمدهای سال گذشته فرودگاه امام گفت: درآمد فرودگاه حضرت امام در سال گذشته ۴۸۰۰ میلیارد ریال بوده که ۲۰ درصد آن از منابع مراکز تجاری و ۱۵ درصد آن از منابع درآمدهای پارکینگ حاصل شده است. وی افزود: بعد از برنامه ششم سیاست ما این است که فرودگاه امام را به شهر فرودگاهی تبدیل کنیم و در این صورت باید بار بدون گمرکی وارد این منطقه شود. مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه سال گذشته قراردادی را با شرکت ناکوی هلند برای طراحی مستر پلن فرودگاه امام داشتیم گفت: طبق این برنامه پنج ساله قرار است که ظرفیت فرودگاه حضرت امام به ۲۰ میلیون مسافر در سال برسد . وی افزود: در این راستا برای ساخت ترمینال سلام قراردادی را با بنیاد مستضعفان به امضا رساندیم. نویدی ادامه داد: همچنین در بخش‌های افزایش ظرفیت پارکینک و ساماندهی تاکسی‌ها اقداماتی انجام دادیم که بخشی از آنها تا پایان سال و بخشی از آن ها سه ماهه اول سال ۹۶ به افتتاح می‌رسد. وی ادامه داد: همچنین قرار است بخشی از سفرهای داخلی از فرودگاه حضرت امام انجام شود چرا که فرودگاه امام از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح تعطیل است و از ظرفیت این فرودگاه باید استفاده شود. این مقام مسئول ادامه داد: ‌همچنین پکیج‌های سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در حال طراحی است که اوایل سال آینده این پکیج‌ها به سرمایه‌گذاران عرضه خواهد شد.

مزایای تاسیس بندر خشک در فرودگاه امام

نویدی با بیان این که فرودگاه حضرت امام بهترین نقطه برای ایجاد بندر خشک و راه اندازی حمل‌ونقل ترکیبی است، ادامه داد:‌ هم در شرق هم در غرب فرودگاه دسترسی به ریل ، جاده ترانزیتی و اتوبان داریم. بنا بر این به راحتی می‌توان این فرودگاه را به بندر خشک تبدیل کرد. وی افزود: ۷۰ درصد اجناسی که از مرزها وارد کشور می‌شوند به تهران می‌رسند و از تهران توزیع می‌شود بنابراین فرودگاه امام بهترین نقطه برای توزیع کالاهای وارداتی باشد.

رقابت بنیاد با دو بخش خصوصی برای ساخت ترمینال سلام

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در واگذاری و ساخت ترمینال سلام به بنیاد مستضعفان درخواستی از سوی بخش خصوصی برای ورود به این پروژه وجود داشت ، گفت: پیش از این ترمینال سلام از محل منابع داخلی ساخته می‌شد اما به مشکلاتی برخوردیم و از آیین نامه مشارکت بخش‌های غیردولتی برای ورود به این پروژه استفاده کردیم. وی ادامه داد: سه تقاضا برای ورود به ترمینال سلام وجود داشت یکی از این متقاضیان بنیاد مستضعفان بود و دو درخواست از سوی شرکت‌های بخش خصوصی مطرح شد اما شرایط بنیاد مستضعفان از دو شرکت دیگر چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ مدت زمان بازپرداخت‌ها بهتر بود و در نهایت بنیاد انتخاب شد. نویدی ادامه داد: البته بنیاد مستضعفان به این پروژه آشنا بود و درخواست‌های بخش خصوصی برای مشارکت در این پروژه هم منطقی نبود از جمله اینکه مدت زمان بهره‌برداری از پروژه را ۴۰ ساله در نظر گرفته بودند. وی ادامه داد: در حال حاضر بنیاد مستضعفان با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی وارد پروژه شده است و در حال حاضر این پروژه ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |