جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 77665 18:11 1396/11/14
ساخت‌وسازهای غیرمجاز به ایل‌راه‌ها رسید!

ساخت‌وسازهای غیرمجاز به ایل‌راه‌ها رسید!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ساخت‌وسازهای غیرمجاز به ایل‌راه‌ها رسید!

ساخت‌وسازهای غیرمجاز به ایل‌راه‌ها رسید!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئیس سازمان امور عشایر اذعان کرد:

مهناز اسماعیلی-رییس سازمان امور عشایر اعلام کرد که تخلفات و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مناطق عشایری عمدتا به احداث بزرگراه‌ها در مسیر ایل‌راه‌ها و کوچ عشایر برمی‌گردد که البته رسیدگی به آن وظیفه سازمان جنگل‌هاست. به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، کرمعلی قندالی در نشست خبری اظهار کرد: ما در سال جاری علیرغم محدودیت‌هایی که داشتیم در سطح ملی ۴۵ درصد، تخصیص اعتبارات عمرانی داشتیم که ۱۶ میلیارد تومان از آن به صورت نقدی اختصاص یافته و عمدتا برای ۲۵ پروژه ملی در سطح کشور توزیع شده و در حال اجرا است. وی افزود: طبق گزارشاتی که از استان‌ها رسیده است، در سال جاری ۱۱۳ پروژه با اعتبار حدود ۸ میلیارد تومان در سطح کشور افتتاح خواهد شد. شش هزار خانوار از خدمات زیرساختی استفاده خواهند کرد و ۱۶۰۰ شغل جدید ایجاد می‌شود.

**توزیع ۲۱۰ هزار علوفه دامی در کل کشور

قندالی در رابطه با تسهیلات اختصاص یافته توسط دولت اظهار کرد: در بحث تسهیلات و کمک دولت از محل مدیریت بحران، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با سود ۴ درصد در نظر گرفته شده که تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته و در راستای اهداف مصوب، بالای ۸۰ درصد جذب شد. وی افزود:‌ ۱۵۰ میلیارد هم برای سال ۹۶ با همان سود مصوب شد که تا سال ۹۷ تخصیص پیدا خواهد کرد تاکنون ۱۱۰ میلیارد تومان هم از صندوق توسعه ملی برای تامین ذخیره گوشت قرمز جذب شده است. رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به خشکسالی و بحران آب تشریح کرد: علیرغم بحران خشکسالی و کاهش نزولات جوی به عنوان یک پدیده تاثیرگذار در زندگی عشایر، تشکل‌ها و اتحادیه‌های عشایری با کمک پشتیبانی امور دام سعی در تامین نهاد‌ه‌های دامی با قیمت مناسب داشتند و تاکنون ۲۱۰ هزار علوفه دامی در کل کشور توزیع شده است. قندالی در خصوص پراکندگی عشایر در کشور عنوان کرد: به غیر از کردستان در بقیه استان‌های کشور عشایر وجود دارند اما این جمعیت به صورت پراکنده ۶۵ درصد در حوزه زاگرس و مابقی در حوزه البرز و مرکز مستقر هستند و فارس بیشترین جمعیت عشایر کشور را دارا است. وی در رابطه با شیوع آنفولانزا در دام‌های عشایر تاکید کرد: خسارت آنفولانزا به عشایر وارد نشده و مزارع صنعتی درگیر بودند.

** نگرانی بابت گوشت قرمز در ایام نوروز نداریم

وی بیان کرد: ما سالانه ۹٫۵ میلیون دام را از طریق عشایر پروار و وارد بازار می‌کنیم. تولیدات عشایر تاکنون ۲۰۰ هزار تن است که ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز کشور را در بر می‌گیرد. نگرانی بابت گوشت قرمز در ایام نوروز نداریم و ما نگران تاخیر توزیع گوشت در بازارها هستیم. قندالی افزود: با تسهیلاتی که به عشایر پرداخت شده عمده استان‌ها وارد میدان شدند و دام‌ها پرواربندی شده‌‌اند و جای نگرانی بابت کمبود گوشت نیست. وی با اشاره به اسکان برخی از عشایر و تغییر شغل این افراد تصریح کرد: بحث اسکان اولویت ما نیست اما یک ضرورت محسوب می‌شود. خانواده‌هایی که تمایل به اشتغال جدید دارند، اسکان داده می‌شوند ضمن اینکه منابع کشور اجازه افزایش جمعیت را به عشایر نمی‌دهد و این قشر سالیان بسیاری است که جمعیت‌شان ثابت مانده است. وی افزود: تغییر معیشت از دامداری مبنی بر کوچ به دامپروری و کشاورزی اتفاق می‌افتد اما وظیفه ما حمایت از کوچندگان است. تسهیلات ما برای عشایر دو نوع است یکی از طریق مدیریت بحران و دوم بند ب ماده ۵ احکام اسلامی که وام به دامدار پرداخت می‌شود و در این زمینه بانک کشاورزی در پرداخت وام به خوبی عمل کرده است. رئیس سازمان امور عشایر در رابطه توسعه سازماندهی عشایر اظهار داشت: در بحث توسعه سازماندهی عشایر هم در خصوص اسکان هم کوچ مورد نظر این سازمان است. ما امروز بالای ۶۰ درصد آب آشامیدنی سالم را در سامانه عرضه می‌کنیم و در زمینه ذخیره گوشت قرمز، صنایع دستی، تولیدات عشایری، گردشگری و اشتغال زنان، عشایر را مورد حمایت قرار می‌دهیم. وی افزود: در حوزه آبرسانی علاوه بر شبکه‌هایی که ایجاد شده امروز ۶۰۰ دستگاه تانکر به صورت شبانه‌روز به توقفگاه‌ها و مناطق عشایری خدمات می‌رسانند. رئیس سازمان امور عشایر با بیان این‌که ۱۵ هزار خانوار عشایری از انرژی پاک استفاده می‌کنند، گفت: با توجه به مصوبات بودجه‌های سنواتی در هر منطقه‌ای که امکان ایجاد اشتراک برق وجود نداشته باشد، دولت ۸۵ درصد از هزینه‌های استفاده انرژی پاک برای تامین برق را پرداخت می‌کند و مابقی آن سهم خانوار عشایری است.

**انتشار اطلس ایل‌راه‌ها برای جلوگیری از تصرف

قندالی با اشاره به مسدود شدن راه‌های عشایری توسط نهادهای دولتی تشریح کرد: احداث بزرگراه‌ها بخش عظیمی از مسیرهای کوچرو را مسدود کرده است که این اتفاق در این ۳۵ سال گذشته افتاده است بسیاری از راه‌های عشایری تصرف شده است و آنچه که ما انجام دادیم از سال ۹۲ نقشه‌برداری از مناطق عبوری عشایر بود که در آن ما تمام ایل‌راه‌ها را با GPS مشخص کرده و لینک گذاری کردیم که در آینده اطلس ایل‌راه‌ها را منتشر می‌کنیم تا دیگر توسط ارگان‌ها تصرف نشود و راه‌های ایل‌رو باقی مانده از بین نرود. رئیس سازمان عشایر کشور در رابطه با حمایت از زنان شاغل عشایر خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد جمعیت عشایر کشور را زنان تشکیل می‌دهند و بیشترین فعالیت را به خود اختصاص داده‌اند. ما برای آنها ۳۰۸ صندوق خرد زنان عشایری تشکیل دادیم و با تخصیص اعتبار یک میلیاردی بلاعوض به صندوق زنان باعث افزایش جمعیت صندوق‌ها شدیم. از سوی دیگر، طرح ارائه خدمات آموزشی به جامعه عشایری را در دستور کار داریم که بهزیستی و رفاه اجتماعی هم در آن حضور خواهند داشت تا زنان سرپرست خانوار در تمام حوزه‌ها تحت پوشش قرار گیرند.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |