جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 81809 14:39 1397/02/23
زنگنه تشریح کرد: اهداف نتانیاهو از تأکید بر نقش ایران در حملات اخیر

زنگنه تشریح کرد: اهداف نتانیاهو از تأکید بر نقش ایران در حملات اخیر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
زنگنه تشریح کرد: اهداف نتانیاهو از تأکید بر نقش ایران در حملات اخیر

زنگنه تشریح کرد: اهداف نتانیاهو از تأکید بر نقش ایران در حملات اخیر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: پنجشنبه شب درگیری‌های شدید موشکی در جولان رخ داد به نحوی که ۶۸ موشک از سوریه به سمت مناطق مرزی اسرائیل شلیک شد و پاسخی به حملات اخیر صهیونیست‌ها داده شد؛ حملاتی که به تعبیر صهیونیست‌ها حمله به پایگاه‌های ایرانی در سوریه برای وادار کردن ایران برای خروج از این کشور انجام شده بود.

تغییر شرایط پیرامونی اسرائیل نگرانی امنیتی صهیونیست‌ها را افزایش داده است

در این راستا صبح زنگنه، کارشناس مسائل منطقه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره همزمانی این درگیری با پیروزی جبهه مقاومت در انتخابات پارلمانی لبنان و خروج آمریکا از برجام گفت: تحلیل این حوادث از دو منظر می‌تواند انجام گیرد؛ اولین منظر مربوط به شرایط داخلی ترامپ و نتانیاهو است که هر دو اتهامات زیادی را متوجه خود می‌بینند؛ به نوعی که حلقه اتهامات دور گردن ترامپ روز به روز تنگ‌تر تر می‌شود و همچنین نتانیاهو، همسرش و نزدیکانش، چندین بار بازجویی شده‌اند. این دو نفر در این شرایط به یک نمایش قدرت احتیاج دارند تا از فشار اتهاماتی که در داخل با آن روبرو هستند رها شده و آن را منحرف کنند.

وی ادامه داد: منظر تحلیلی دیگر توجه به تغییراتی است که در محیط پیرامونی رژیم صهیونیستی به وجود آمده است؛ امروز سوریه به شرایط باثبات‌تری رسیده، امنیت بیشتری در پایتخت این کشور ایجاد شده، مناطق تنش و درگیری با تروریست‌ها در غوطه شرقی، دوما و قلمون تخلیه شده و ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در این جهت به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند. از طرفی حزب‌الله و متحدانش در انتخابات پارلمانی اخیر لبنان موفقیت چشم‌گیری را کسب کردند و مجموعه این مسائل برای اسرائیل غیرقابل تحمل و نگران‌کننده است و طرح‌های منطقه‌ای‌اش را با شکست مواجه ساخته است.

زنگنه اظهار کرد: همچنین این اتفاقات سیاست‌های عربستان در منطقه و طرح‌های آمریکا برای بازگشت تروریست‌ها به سوریه و اشغال برخی مناطق مهم این کشور در شرق فرات را ناکام گذاشته است. همه این موارد نشان می‌دهد اسرائیل و آمریکا در صحنه میدانی با شکست مواجه شده‌اند و گروه‌های مورد حمایت آنها مجبور به تخلیه این مناطق یا جابجایی شده‌اند، لذا اسرائیل برای اعاده نوعی از حیثیت و هیمنه قدرت نظامی خود، دست به این حملات به مناطقی در سوریه زد تا مقدمات ایجاد یک سرپوش بر انتقال سفارت آمریکا از تل الربیع(تل‌آویو) به قدس شریف را فراهم کند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای یادآور شد: این نوع حملات اسرائیل که با پاسخ متقابل سوریه در پنجشنبه شب مواجه شد در جهت ایجاد یک فضای غبارآلود است تا بتوانند اینگونه اقدامات ضد قوانین بین‌المللی و خلاف خواست جهان اسلام را انجام دهند.

اهداف نتانیاهو از تأکید بر نقش مستقیم ایران در حملات اخیر جولان

زنگنه درباره هدف نتانیاهو از برجسته کردن نقش مستقیم ایران در حملات به اسرائیل و اعلام مکرر نگرانی آمریکا و اسرائیل از حضور و نفوذ منطقه‌ای ایران گفت: به نظر می‌رسد تأکید نتانیاهو بر نقش مستقیم ایران تنها یک بهانه است، زیرا اغلب این عملیات توسط نیروهای سوری انجام گرفت که ایران هم ممکن است از آن پشتیبانی کرده باشد.

وی عنوان کرد: اینکه نتانیاهو اعلام می‌کند عملیات اسرائیل در سوریه علیه ایران است یک نوع کمک تبلیغاتی به ترامپ برای مشروع جلوه دادن خروج آمریکا از برجام از یک سو و فشار به کشورهای اروپایی مخالف سیاست برجامی آمریکا از سوی دیگر است تا این کشورها به ایران بیشتر از این نزدیک نشوند و موضوع برجام و سایر همکاری‌های بین ایران با اروپا و سایر کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار دهد و این کشورها را نسبت به شرایط آتی منطقه به لحاظ افزایش تنش و درگیری نگران سازد تا این کشورها نیز از برجام خارج شده تا در ادامه یک جبهه متحد در کنار اسرائیل و امریکا در مسئله نفوذ و حضور منطقه‌ای ایران شکل گیرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |