جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 63318 13:59 1396/04/10
زنگنه تأکید کرد: ضرورت حفظ وحدت ملی عراق و تداوم حمایت مرجعیت پس از آزادسازی موصل

زنگنه تأکید کرد: ضرورت حفظ وحدت ملی عراق و تداوم حمایت مرجعیت پس از آزادسازی موصل

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
زنگنه تأکید کرد: ضرورت حفظ وحدت ملی عراق و تداوم حمایت مرجعیت پس از آزادسازی موصل

زنگنه تأکید کرد: ضرورت حفظ وحدت ملی عراق و تداوم حمایت مرجعیت پس از آزادسازی موصل

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل جهان اسلام، درباره شکست کامل داعش در موصل و بازپس‌گیری این منطقه راهبردی از دست این جریان تروریستی و تأثیر آن در ادامه روند مبارزه با باقی‌مانده داعش در مناطق اندک در اختیار این جریان گفت: آزادسازی موصل اقدام بسیار بزرگ و ارزشمندی بود که پس از ۳ سال از اشغال این شهر توسط داعش رخ داد. این پیروزی بزرگ با وحدت اقشار مختلف مردم و نیروهای امنیتی، نظامی و حشدالشعبی حاصل شد و عملا در اجابت دعوت مرجعیت در دفاع از مردم و تمامیت ارضی عراق صورت پذیرفت.

ضرورت حفظ وحدت ملی و حمایت مرجعیت پس از پیروزی موصل

وی ادامه داد: با وجود حمایت گسترده برخی دولت‌ها و سازمان‌های امنیتی از داعش و حتی حمایت نظامیان باقی‌مانده بعثی از تداوم داعش، اما با وحدت میان شیعه و سنی و استقامت ارتش و نیروهای مؤمن و داوطلب حشدالشعبی این پیروزی بزرگ حاصل شد. البته اگر از حمایت‌های عربستان، ترکیه، اردن و بعثی‌های باقی‌مانده از داعش نام برده می‌شود باید از این سو از حمایت مرجعیت، ایران و به ویژه نیروهای مستشاری سپاه از نیروهای عراقی هم اسم برد که دو جبهه بسیار بارز و شاخص در این نبرد بودند.

زنگنه اظهار کرد: البته موفقیت در نبرد موصل و آزاد کردن این شهر مهم به معنای آزاد شدن کل استان نینوا نیست و هنوز «تلعفر» و «حویجه» در اشغال نیروهای باقی‌مانده داعش هستند. تأخیرهایی هم که در آزادسازی موصل و سایر مناطق صورت گرفت عمدتا ناشی از این بود که امریکایی‌ها تلاش داشتند و هنوز هم تلاش دارند که پیروزی نهایی را خود آنها اعلام کنند و بگویند با حضور نیروهای آمریکایی چنین اتفاقی رخ داد.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: البته عراقی‌ها برای ادامه این نبرد با مسائل و مشکلاتی روبرو خواهند شد که لازم است همچنان بر وحدت ملی و حضور همه‌جانبه مردم و حمایت مرجعیت تأکید کرد و به این مسیر ادامه داد.

آینده داعش پس از شکست موصل

وی درباره آینده داعش پس از این شکست حیاتی گفت: در این میان نیروهای داعشی که از شهر موصل و شهرهای دیگر فرار کردند یا متفرق شدند را نباید نادیده گرفت. این نیروها یا با حمایت و چشم‌پوشی آمریکایی‌ها به سوریه منتقل خواهند شد یا اینکه به مناطق دیگری از جمله آفریقا، افغانستان، برخی کشورهای اروپایی و حتی به سمت شرق آسیا و کشورهایی مانند فیلیپین و چین خواهند رفت. بنابراین با تخلیه موصل از نیروهای جنایتکار داعش نباید مبارزه و مراقبت از دستاوردهای این پیروزی را تمام‌شده تلقی کرد.

زنگنه درباره تأثیر این شکست بر افزایش فشار مرتجعین منطقه به رهبری آمریکا بر سوریه از طریق حمایت بیشتر از گروه‌های تروریستی گفت: سوریه به دلیل مجاورت با فلسطین اشغالی از اهمیت بالایی برخوردار است و حتی وقتی که جریانات تروریستی تکفیری می‌خواستند به عراق حمله کنند و شهر‌های موصل و انبار را اشغال کنند از طریق خاک سوریه این حملات را انجام دادند و لذا جایگاه و موقعیت سوریه بسیار حساس است و به لحاظ تنوع قومیت‌ها و اقلیت‌ها هم احتیاج به دقت و مراقبت بیشتری دارد.

آمریکا شمال و جنوب سوریه را به عنوان مناطق تنش در آینده حفظ می‌کنند

وی تأکید کرد: لذا آمریکایی‌ها سعی خواهند کرد برخی مناطق را در سوریه به عنوان مناطق حضور خود که می‌تواند در فردای سوریه عامل تنش و درگیری باشد نگه دارند که عمدتا شامل دو منطقه است که نیروهای خود را در آنجا متمرکز خواهند کرد؛ یک منطقه در شمال سوریه است که با کمک کردهای وابسته به خودش و ارتش آزاد سوریه در آنجا حضور پیدا خواهد کرد و منطقه دیگر در جنوب سوریه است که نزدیک مرز اردن و فلسطین اشغالی و مرز عراق است. به عبارتی یک مثلثی است که سوریه، عراق، اردن و فلسطین اشغالی در آنجا بسیار نزدیک به هم هستند و حضور نیروهای آمریکایی و مزدوران آمریکا در این دو نقطه همچنان به عنوان یک دمل چرکین در این مناطق تداوم خواهد یافت.

زنگنه عنوان کرد: همچنین آمریکایی‌ها به منظور تضعیف دولت سوریه و حامیان آن که ایران و روسیه باشند احتمال تنش را به بهانه غیرمعقول و غیرقابل پذیرش استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی تشدید خواهند کرد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ دولت سوریه همه تسلیحات شیمیایی خود را تحت نظارت سازمان ملل نابود کرد، اما آمریکا همواره از این بهانه سوءاستفاده کرده و خواهد کرد و حتی اگر نیروهای داعش، جبهه النصره و ارتش آزاد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کنند این عملیات را به دولت سوریه منتسب خواهد کرد.

وی ابراز کرد: متأسفانه به دلیل نبود یک دادگاه عادلانه و یک قدرت مسلط بالاتر از آمریکا، که مانع چنین اقداماتی شود آمریکا هر اقدامی که دلش می‌خواهد انجام داده و ممکن است انجام دهد. بنابراین افشاگری این حیله و حقه باید در رأس امور تبلیغاتی و رسانه‌ای در جبهه مقاومت قرار بگیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |