جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 77341 13:03 1396/11/09
رییس منطقه آزاد چابهار : نبود زیرساخت مسیر ماموریت مناطق آزاد را منحرف کرد

رییس منطقه آزاد چابهار : نبود زیرساخت مسیر ماموریت مناطق آزاد را منحرف کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رییس منطقه آزاد چابهار : نبود زیرساخت مسیر ماموریت مناطق آزاد را منحرف کرد

رییس منطقه آزاد چابهار : نبود زیرساخت مسیر ماموریت مناطق آزاد را منحرف کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایلنا نوشت: عبدالرحیم کردی با اشاره به تاکید مسئولان نسبت به توسعه سواحل مکران اظهار داشت : توسعه سواحل مکران، مورد تاکید مقام معظم رهبری است بنابراین دولت یازدهم برای به اجرا رسیدن این پروژه تاکید ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه توسعه سواحل مکران و توسعه بنادر چابهار یکی از مگاپروژه‌های دولت دوازدهم محسوب می‌شود، ادامه داد: توسعه سواحل مکران محدوده‌ای از جاسک تا بندر گوادر را شامل می‌شود که اصلی ترین کانون فعلی که فعال است و سرمایه گذار می‌تواند در آن مستقر شود، در حال حاضر بندر چابهار است.

** چابهار در مسیر صنعتی شدن

رییس منطقه آزاد چابهار با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده در این منطقه اظهار داشت: در حال حاضر مجموعه کارگاهی سایت پتروشیمی ۱۰۰۰ هکتاری آماده به کار شده‌اند و سه مجموعه پتروشیمی عملیات ساخت را در آن منطقه شروع کرده‌اند.

وی افزود: هدف گذاری دیگر علاوه بر توسعه پتروشیمی، راه اندازی تولید فولاد است و براساس طرح جامع فولاد کشور قرار بر این است که تولید فولاد به سمت حاشیه دریا برود و از این رو تولید ۱۰ میلیون تن هم هدفگذاری شده است.

کردی با بیان اینکه مجموعه تولید ۱٫۶ میلیون تن در حال ساخت است، اظهار داشت : منابع این پروژه از طریق صندوق ذخیره ارزی فراهم شده است. همچنین مجموعه دوم فولادی یک پروژه مشارکتی با یک شرکت کره‌ای است که در حال حاضر مجوزهای قانونی سرمایه گذاری آن صادر شده است.

وی گفت : فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار هم به بهره برداری رسیده است که می‌تواند در پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما و تخلیه و بارگیری کالا در این منطقه بسیار حائز اهمیت است و همچنین خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار در حال اجرا است.

رییس منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: مجموعه این اقدامات چابهار را در مسیر صنعتی شدن قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف و مسئولیت های مدیران در مناطق آزاد تسهیل روند راه اندازی کسب و کار است، گفت: امروز فرایند اداری شروع کسب و کار و ثبت شرکت در چابهار دو روزه به اتمام می‌رسد.

کردی با اشاره به انحراف مناطق آزاد از مسیر تحقق اهداف تعیین شده گفت: یکی از دلایلی مناطق آزاد طی ۲۰ سال گذشته از ماموریت خود فاصله داشتند، نبود زیرساخت ها در این مناطق بوده است بنابراین مدیران باید درآمدهای این منطقه را صرف توسعه زیرساخت‌ها می‌کردند.

** نبود زیرساخت مانع از تحقق اهداف مناطق آزاد شد

وی ادامه داد: اگر مناطق آزاد بزرگ دنیا در راستای تحقق اهداف و ماموریت‌های اصلی خود حرکت می‌کنند، به این دلیل است که زیر ساخت‌های مورد نیاز را دولت‌هایشان تامین کرده‌اند اما در ایران در بدو تاسیس یک منطقه آزاد زیرساختی در آن منطقه وجود ندارد. بنابراین دغدغه اصلی مدیران مناطق آزاد در ۲۰ سال گذشته این بوده که چطور درآمد بیشتری کسب کنند که بتوانند زیرساخت‌هایش را توسعه دهند.

رییس منطقه آزاد چابهار ادامه داد: خوشبختانه در دولت یازدهم اتفاق بسیار بزرگی که رخ داد این بود که برای هر منطقه ماموریت ویژه‌ای تعریف شد و برای تحقق این ماموریت خاص هم ابزارهای خاصی تعریف شد.

وی با بیان اینکه رویکرد عمومی در مناطق از تجارت به تولید تغییر پیدا کرده است، گفت: تنها در مناطق آزاد چابهار در سال گذشته، تولیدات داخل منطقه ۴۵ درصد رشد داشت و همچنین قراردادهای سرمایه گذاری ها برای راه اندازی واحدهای تولیدی به ۱۷۰ فقره قرارداد رسید.

** هندی ها توقع همکاری با زیر قیمت جهانی دارند

وی همچنین درباره همکاری با کشورهای همسایه اظهار داشت: در ارتباط با پتروشیمی به دلیل اینکه هندی‌ها حاضر به همکاری با قیمت جهانی نیستند و قیمت‌های کمتری را پیشنهاد می‌دهند، به توافق نرسیدیم.

کردی ادامه داد: با عمان مذاکرات خوبی داشتیم و یکی از اهداف ما در چابهار توسعه مناسبات اقتصادی با عمان است. از این رو یک کنسرسیوم لجستیک را تشکیل داده‌ایم و یک شرکت عمانی در این کنسرسیوم حضور دارد. هدف از تشکیل این کنسرسیوم کاهش قیمت تمام شده بار در چابهار است.

وی تاکید کرد : همچنین به زودی خط کشتیرانی بین عمان وچابهار راه‌اندازی می‌شود.

**قاچاق، اتهام نابه جا به مناطق آزاد است

رییس منطقه آزاد چابهار همچنین درباره موضوع قاچاق از مناطق آزاد گفت: متاسفانه یکی از همجه‌های سنگینی که در چند سال گذشته علیه مناطق آزاد صورت گرفته اتهام ورود کالای قاچاق از این مناطق است. اگر آمار و ارقام مربوط به ورود کالا را از مناطق آزاد با حجم کل قاچاقی که به صورت رسمی و غیر رسمی مقایسه کنیم، عدد غیر قابل استنادی به دست می آید و مشخص است که این اتهامات به مناطق آزاد نابه جا هستند.

وی افزود: میزان ارزش کالایی که از دالان منطقه آزاد وارد کشور می شود ۳ میلیارد دلار است که ورود و خروج آن توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت و ضبط می‌شود.

کردی ادامه داد: از سوی دیگر، کالایی که وارد منطقه آزاد می‌شود، دو رویه دارد یا کالای تجاری است که از طریق منطقه آزاد و گمرک وارد کشور می‌شود یا کالای همراه مسافر است که این کالاها هم در مبادی ورودی توسط بندر، گمرک و نیرو انتظامی کنترل می‌شود.

وی تاکید کرد: از آنجایی که منطقه آزاد چابهار در این نطقه، مزر آبی، هوایی و خشکی ندارد به این معنا که دریا در اختیار سازمان بنادر و مرز خشکی در اختیار نیروی انتظامی است اگر قاچاقی بخواهد صورت بگیرد از طریق منطقه آزاد نمی‌تواند باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |