جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 2823 13:58 1393/04/08
ریسک و ابهام دو چالش بزرگ بازارهای مالی

ریسک و ابهام دو چالش بزرگ بازارهای مالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ریسک و ابهام دو چالش بزرگ بازارهای مالی

ریسک و ابهام دو چالش بزرگ بازارهای مالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه : معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از ضرورت بزرگ شدن شرکت های مشاروه سرمایه گذاری و صندوق های سبدگردان خبر داد و گفت: برای ورود افراد متخصص و حرفه ای به بازار لازم است به جای تعدد صندوق های کوچک، تعدادی صندوق بزرگ با کفایت سرمایه مناسب وجود داشته باشد

دکتر "علی سعیدی" با بیان مطلب فوق افزود : برای تقویت صندوق های سرمایه گذاری و جذب حداکثری سرمایه در عین افزایش توانمندی صندوق ها، روش های تشویقی و تنبیهی به طور همزمان اجرا می شود.
وی ادامه داد : با توجه به اینکه عمر صندوق های سرمایه گذاری محدود است، سازمان بورس به صندوق هایی که فعالیت مناسبی ندارند و بازدهی آنها گاه از بازدهی بانک ها به مراتب کمتر است،  دیگر مجوز ادامه فعالیت نمی دهد و همچنین هیأت مدیره این گونه صندوق ها، دیگر نمی توانند صندوق دیگری تشکیل دهند.
دکتر سعیدی با بیان اینکه عمر صندوق های سرمایه گذاری سه ساله است، اظهار داشت: مدیران صندوق ها در صورت عملکرد ضعیف طی یک این دوره مشخص به سازمان  فراخوانده می شوند و برخی اوقات مدیر سبدگردان آنها تغییر می کند و در نهایت اگر به نتیجه نرسند نه تنها فعالیت صندوق تمدید نمی شود بلکه به طور کامل امکان تشکیل و تأسیس صندوق از افراد هیأت مدیره و دست اندارکاران صندوق گرفته می شود.
او افزود: حتی مجوز تأسیس ETF ها به مدیران سبدی داده می شود که پیش از درخواست تأسیس ETF، صندوق سرمایه گذاری موفق و با بازدهی مناسب داشته باشند.
این مقام مسوول درباره ضرورت این گونه برخوردها با صندوق های سرمایه گذاری گفت: این روش ها گذاشته شده است تا صندوق هایی که موفق تر هستند به فعالیت بهتر تشویق و غیرموفق ها از دور خارج شوند. ضمن اینکه ما هر چه تجربه بازارمان از حضور صندوق ها بیشتر می شود، مردم خود صندوق های خوب را از بد تشخیص می دهند. افزایش تعداد ابطال واحدها اگر از حد مجاز فراتر رود،  منجر به حذف صندوق می شود و بدین ترتیب عملاً مدیران ناموفق نه در بازار سرمایه و نه در هیچ بازار دیگری به دلیلی بی اعتمادی مردم به آنها دیگر نمی توانند اقدام به جذب سرمایه کنند.
وی درباره تأثیر صندوق های سرمایه گذاری در افت بازار خاطر نشان کرد: ارزش صندوق های سرمایه گذاری حدود هزار میلیارد تومان است، این رقم در کلیت بازار عدد و رقم بزرگی نیست این موضوع را باید در نظر داشت که همه این واحدها معامله نمی شوند و همچنین بر اساس گفته مدیران صندوق های بزرگ درخواست بالایی برای فروش واحد ها وجود ندارد.
سعیدی با بیان تأکید بر این نکته که افت بازار بخاطر صندوق های سرمایه گذاری نیست، گفت: آمارها نشان می دهد عرضه سهامداران حقوقی بزرگ بیشترین اثر را در افت قیمت ها داشت و عملاً بر خلاف سال گذشته امسال اشخاص حقیقی فعالتر از حقوقی ها هستند.
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان اینکه به نظر می رسد فعالیت کمرنگ حقوقی ها برای تجهیز شدن است، اظهار داشت: سال گذشته در کوران رشد قیمت ها، بسیاری از اشخاص حقوقی خریدند و حتی معتقد بودند بازار در برخی سهم ها بیش از قیمت خرید، ظرفیت بالا رفتن دارد اما وقتی آنطور که پیش بینی می کردند بازار پیش نرفت بلکه همه چیز برعکس شد این نوع رفتار و برداشت از بازار به یک نوع یادگیری برای حقوقی ها تبدیل شد تا محتاط تر اقدام به معامله کنند و در معامله خود تحلیل را فراموش نکنند و هم اکنون سعی دارند از پرمعامله بودن بدون تحلیل پرهیز کنند.
او درباره شرایط فعلی بازار و ریسک های موجود گفت: بازارهای سرمایه در دنیا با دو چالش عمده ریسک و ابهام مواجه اند. که این دو معنای متفاوتی را در بازار دارد. ریسک یعنی قابل سنجش کردن آینده، اما ابهام یعنی نمی دانیم آینده چه اتفاقی می افتد.
سعیدی خاطر نشان کرد: هم اکنون بازار با ریسک سیستماتیک یا غیر سیستماتیک جدی مواجه نیست اما برخی ابهامات باعث بروز چنین سیکلی در بازار شده است که یک بخش آن مربوط به مذاکرات ایران با 5+1 است و بخش دیگر به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و نامشخص بودن میزان اثر گذاری افزایش حامل های انرژی و نامشخص بودن افزایش قیمت محصولات برمی گردد.
او درباره ضرورت بزرگ شدن صندوق های مشاوره سرمایه گذاری و سبدگردانی گفت: برنامه سازمان این است که اندازه شرکت های مشاوره ای و سبدگردان بزرگ شود چون شرکت های بزرگ از نظر اقتصادی مرقون به صرفه تر است.
سعیدی با بیان اینکه بازار سرمایه به تعداد زیادی صندوق کوچک نیاز ندارد بلکه تعدادی محدود صندوق بزرگ برای بازار سرمایه کاراتر است، گفت: با بزرگ شدن و افزایش کفایت سرمایه سبدگردان ها علاوه بر اینکه این شرکت ها می توانند در تجهیز شرکت و استفاده از نیروی متخصص بهتر استفاده کنند امکان جذب سرمایه های بیشتر را نیز دارند.
او تأکید کرد: وقتی کفایت سرمایه یک شرکت کم باشد هیچ سرمایه گذار بزرگی اقدام به سرمایه گذاری در شرکتی کوچک با توان مالی اندک نمی کند اما شرکت های با توان مالی بالا علاوه بر جذب نیروهای متخصص تر می توانند اعتماد سرمایه گذاران بزرگ را نیز به بازار سرمایه جذب کنند اما شرکت های کوچک بابت کارمزدی معاملات گاه حتی از پس مخارج و هزینه های جاری خود برنمی آیند.
این مقام مسوول دربخش پایانی گفتگو با سنا درباره شکل گیری موسسات رتبه بندی تصریح کرد: مقررات موسسات رتبه بندی در حال تکمیل است به عبارتی نیمی از مقرارت تدوین و نیمی دیگه ظرف چند هفته آینده تمام می شود.
او با اشاره به برنامه های سازمان برای مذاکره با موسسات رتبه بندی بزرگ دنیا،گفت: آنطور که ما به جمع بندی رسیدیم بازار سرمایه ایران به یک یا دو موسسه رتبه بندی نیاز دارد که بتواند با مشارکت موسسات رتبه بندی بین المللی کار خود را شروع کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |