پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 36908 18:30 1395/05/03
رکورد زنی تاریخی مصرف آب و برق در ایران

رکورد زنی تاریخی مصرف آب و برق در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رکورد زنی تاریخی مصرف آب و برق در ایران

رکورد زنی تاریخی مصرف آب و برق در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

هشدارهای پیاپی هم کارساز نشد

گروه امورزیربنایی-مصرف آب و برق در کشور این روزها به یکی از پرچالش ترین موضوعات کشور تبدیل شده است؛ آمارها نشان می دهد که هشدارهای پیاپی مسئولان،فعالان و دست اندرکاران حوزه انرژی کشور کارساز نبوده چراکه بنابر اظهارات یکی از مقامات وزارت نیرو، مصرف آب و برق کشور به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است. از سوی دیگر نیز بالاترین مقام وزارت نیرو روزیکشنبه دوباره به این موضوع ورود کرده و نسبت به افزایش مصرف آب و برق هشدار داد.حمید چیت چیان گفت: از مردم درخواست می‌کنیم که با توجه به افزایش دمای هوا، میزان مصرف آب و برق خود را مدیریت کنند. چیت‌چیان در خصوص وضعیت منابع آبی کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته آمارهای نگران‌کننده‌ای در حوزه آب دیده می‌شود به طوری که بارش ایران یک‌سوم متوسط بارش کل سرزمین‌های کره خاکی است. وی با بیان اینکه ایران از نظر وجود منابع آبی فقیر است، خاطرنشان کرد: وجود خشکسالی‌های ۱۵ ساله، تغییر اقلیم، تغییر نوع بارش‌ها، افزایش تبخیر و میزان بارش‌ها از جمله دلایلی است که موجب فقر منابع آبی ایران شده است. به گفته وزیر نیرو، مقایسه میزان بارش‌ها بیانگر این است که اگرچه میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد اما نسبت به متوسط درازمدت، بیانگر ۲ درصد کاهش است. وی تصریح کرد: ممکن است که امسال نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بارش‌ها خوب بوده باشد اما با توجه به اینکه سیاست بر این است که آب در سد برای ۱۸ ماه آینده ذخیره شود، لذا لازم است که مدیریت مصرف برای منابع آبی صورت بیگیرد تا شاید سال آینده منابع آب کافی در اختیار نباشد و بتوان از این منابع آب ذخیره شده استفاده کرد. چیت‌چیان تصریح کرد: حدود ۵۵ درصد آب مورد نیاز کشور از آب‌های زیرزمینی است و ۴۵ درصد از آب‌های سطحی استحصال می‌شود و باید گفت گرچه میزان بارش‌ها امسال خوب بوده و توانسته آب‌های زیرزمینی را تغذیه کند، اما با در نظر گرفتن این مسئله که برداشت از آب‌های زیرزمینی زیاد است باید گفت که این میزان بارندگی نمی‌تواند پاسخگوی زیاده‌روی برداشت آب‌های زیرزمینی باشد.

ایران از مرحله بحران آبی هم فراتر رفته

چیت‌چیان تصریح کرد: بر اساس مطالعات سازمان ملل اگر مردم به اندازه ۴۰ درصد از منابع تجدیدشونده از آب استفاده کنند آن منطقه در مرحله تعادل و اگر بیشتر از ۴۰ درصد استفاده شود در مرحله تنش آبی و اگر بیش از ۶۰ درصد از منابع تجدیدشونده مورد استفاده قرار بگیرد آن منطقه در مرحله بحران قرار گرفته است و این در شرایطی است که در حال حاضر ۸۶ درصد از منابع آب تجدیدشونده در ایران مصرف می‌شود. وی با بیان اینکه این عدد در گذشته بیش از ۹۰ درصد بود اظهار کرد: در حال حاضر با مدیریت مصرف این عدد به ۸۶ درصد رسیده است و این در شرایطی است که ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

مصرف برق رکورد زد

وی با اشاره به میزان مصرف برق نیز در کشور گفت: در چهارشنبه گذشته میزان مصرف برق موجب ایجاد یک رکوردشکنی قابل توجه شد چرا که میزان مصرف به ۵۲۶۹۵ مگاوات رسید که این عدد در طول تاریخ صنعت برق سابقه نداشته است. چیت‌چیان با بیان اینکه این رکوردشکنی درحالی اتفاق افتاد که در سال گذشته و در روز پیک میزان مصرف برق ۵۰۱۷۷ مگاوات گزارش شده بود البته باید می‌توان گفت که اگر میزان مصرف برق همچون سال قبل مدیریت نمی‌شد این عدد به ۵۴ هزار مگاوات می‌رسید اما با تلاش همکاران توانستیم حدود ۱۸۰۰ مگاوات میزان مصرف را کاهش دهیم. وی اصلی‌ترین علت این مسأله را قیمت برق دانست و افزود: با توجه به اینکه قیمت برق در ایران بسیار پایین است باعث می‌شود که مردم نسبت به نحوه مصرف برق توجه نداشته باشند اما اگر برق به مقدار واقعی خود به فروش برسد مردم قطعا در مصرف برق صرفه‌جویی خواهند داشت. وزیر نیرو ادامه داد به طور مثال خانه‌های ما به نحوی ساخته می‌شود که دیوارها عایق مناسبی ندارد که همین مسئله موجب هدررفت بسیار انرژی می‌شود همچنین وسایلی که مردم می‌خرند همچون یخچال و تلویزیون به برچسب انرژی آن توجه نمی‌کنند چرا که برای خرید یک یخچال با رده انرژی بالاتر باید قیمت بیشتری را پرداخت کنند اما چون پول برق بسیار ارزان است ترحیجی به انجام این کار نمی‌دهند. البته در کنار این مسئله مواردی همچون آموزش و مقررات نیز بسیار تأثیرگزار است. وزیر نیرو ادامه داد: اگر در یک شهر نیز میزان مصرف و تأمین آب نزدیک به هم باشد در برخی از زمان‌ها فشار آب افت پیدا می‌کند اما وزارت نیرو تدابیری را برای حل این مسئله در نظر گرفته است.

تبخیر ۷۵ درصدی آب شرب

وی در خصوص تبخیر ۷۵ درصدی آب شرب اظهار کرد: در تمام دنیا بخشی از منابع آب کشور تبخیر می‌شود که با افزایش میزان حرارت این تبخیر نیز افزایش می‌باید اما باید به این نکته توجه کرد که در همه موارد نمی‌توان مانع تبخیر شد اما می‌توان این میزان تبخیر را کاهش داد. چیت‌چیان ادامه داد: در سیستان و بلوچستان با ایجاد آبیاری توسط لوله توانستیم میزان تبخیر را به حد قابل توجهی کاهش دهیم اما باید به این مسأله توجه کرد که اجرایی کردن چنین طرح‌هایی با هزینه زیادی رو به رو است.

رکوردهای بی سابقه ثبت شد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو هم در این باره گفت: مصرف آب و برق کشور به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده و در این وضعیت، ریسک پایداری ارائه خدمات نیز بسیار افزایش می‌یابد. علیرضا دائمی در خصوص آخرین وضعیت مصرف آب و برق در کشور اظهار داشت: با دوام گرمای بالای ۴۰ درجه در تهران و وجود گرمای هوای بیش از ۵۰ درجه در بخش عمده کشور میزان مصرف در روزهای اخیر در بخش آب و برق به بیشترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است، به نحوی که رکوردهای ثبت شده مصرف به‌ویژه در بخش برق تاکنون در این صنعت سابقه نداشته است. وی ادامه داد: در پایان هفته گذشته مصرف برق کشور به حدود ۵۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسید، در حالی‌که این رقم مصرف در سال‌های گذشته بیشتر از ۵۰ هزار مگاوت نبود. دائمی با اشاره به افزایش مصرف آب شرب به حداکثر میزان خود گفت: بخشی از این جهش مصرف به دلیل افزایش جمعیت و بخشی مربوط به پایداری گرما در دو هفته اخیر بوده است، به نحوی که مصرف آب شرب در تهران در روزهای اخیر به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب رسیده است. وی ادامه داد: خوشبختانه با پیش‌بینی‌های انجام شده و افزایش ظرفیت تامین آب در شهرهای مختلف از جمله تهران توانسته‌ایم به تقاضای بالای آب شرب پاسخگو باشیم، برای نمونه در تهران با وارد شدن سد ماملو به مدار مصرف توانستیم حجم آب ورودی به شبکه را افزایش دهیم. وی با بیان اینکه در مصرف برق همانطور که گفته شد به حداکثر رسیده است، افزود: در بخش حرارتی ۴۳ هزارمگاوات و در بخش برق‌آبی ۹ هزارمگاوات از نیروگاه‌های کشور در مدار تولید قرار داشتند و توانستیم در اوج مصرف روزهای گذشته برق مورد نیاز شبکه را ارائه دهیم.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |