جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 62647 18:46 1396/03/29
رکود تمام شد!

رکود تمام شد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رکود تمام شد!

رکود تمام شد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ادعای معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت:

گروه تولید-معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ثبت رشد بیش از ۶ درصدی بخش صنعت در سال گذشته، گفت: این رشد براساس آمارهای بانک مرکزی ۶٫۹ درصد و آمارهای مرکز آمار ایران ۶٫۵ درصد بوده که بیانگر موفقیت آمیز بودن سیاست های تولیدی و ارزش افزوده وزارتخانه است. «محسن صالحی نیا» در نشستی خبری در آستانه ۱۰ تیرماه روز صنعت و معدن، افزود: رشد بخش صنعت در سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ به ترتیب منفی ۱۰٫۵ درصد، منفی ۱٫۷ درصد، ۷٫۶ درصد و منفی سه دهم درصد بوده است. به گفته این مقام مسئول، در ۲ ماه نخست امسال بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با سال گذشته، ۱۳٫۷ درصد رشد داشته است.وی افزود: این در حالی است که سال گذشته در مجموع شاهد رشد ۳۷ درصدی تولید خودرو نسبت به سال ۱۳۹۴ بودیم. معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تولید ۲۱۰ هزار تن تایر در سال گذشته، رشد تولید آن نسبت به سال ۹۴ را ۱۷ درصد اعلام کرد و گفت: تا پایان اردیبهشت ماه امسال ۳۳ هزار تن تایر تولید شد که در همسنجی با پارسال ۱۹٫۷ درصد رشد داشته است. وی تصریح کرد: تولید سیمان نیز در ۲ ماه نخست امسال کاهش ۵٫۷ درصدی را در همسنجی با پارسال تجربه کرده که متاثر از افت صادرات این محصول است؛ همچنین در تولید انواع روغن موتور صنعتی، تولید کارتن و نئوپان نیز با کاهش تولید مواجه بودیم. این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: پارسال بیش از ۲۵ هزار واحد تولیدی صنعتی و معدنی، همچنین واحدهای زیرمجموعه بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن مشمول دریافت تسهیلات رونق تولید شدند.وی ادامه داد: سه هزار و ۷۰۰ مورد از این واحدها، طرح هایی بودند که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت کار داشتند و ۲۱ هزار و ۵۰۰ واحد دیگر سرمایه در گردش دریافت کردند.صالحی نیا تصریح کرد: در مجموع ۱۷۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات به همه این واحدها اعطا شد که سهم سرمایه در گردش ۱۵۰ هزار میلیارد ریال و سهم سرمایه ثابت برای تکمیل طرح ها حدود ۲۸ هزار میلیارد ریال بوده است.

طرح رونق تولید دوباره کلید خورد

صالحی نیا همچنین از آغاز طرح رونق تولید سال ۹۶ از دو روز پیش با ابلاغ معاون اول رئیس جمهوری خبر داد و افزود: مطابق ابلاغیه بانک مرکزی ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در مجموع در این طرح پیش بینی شده است.وی توضیح داد: ۱۰۰ هزار میلیارد ریال این اعتبار صرف رونق تولید ۱۰ هزار واحد تولیدی، ۱۰۰ هزار میلیارد دیگر برای تکمیل ۶ هزار واحد صنعتی نیمه تمام و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال باقی مانده نیز صرف بازسازی، نوسازی، به روز رسانی و رقابت پذیر شدن پنج هزار واحد صنعتی خواهد شد.

تولید پراید فعلا ادامه دارد

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اینکه برنامه خروج خودروی پراید را از خط تولید تا پایان امسال نداریم ، گفت: همه خودروهایی که نتوانند تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۷ به ۸۳ استاندارد موردنظر سازمان ملی استاندارد دست یابند، از خط تولید خارج می شوند. صالحی نیا افزود: شورای سیاستگذاری خودرو، برنامه کنترل کیفیت و بازرسی را تصویب کرده که بر اساس آن از ابتدای امسال از ۵۲ استاندارد آغاز و به ۸۳ استاندارد در سال آینده ختم می شود؛ شرکت های خودروساز داخلی نیز باید بر مبنای این استانداردها تولید کنند. صالحی نیا نبود صرفه اقتصادی تولید یا از دست رفتن مطلوبیت و بازارپسندی پلتفرم و بدنه را دلیل دیگر برای خروج خودروها از خط تولید برشمرد و گفت: تولید خودروهای SP100 و SP0 در گروه سایپا به جای پراید و خودروهای ۲۰۷، دناپلاس و تندرپلاس در گروه ایران خودرو در همین راستا است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: برنامه ای برای خارج کردن خودروی پراید از خط تولید تا پایان امسال در دستور کار نیست، بلکه مطابق ضرب العجل اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، همه خودروهایی که نتوانند تا پایان آذرماه سال آینده به ۸۳ استاندارد یاد شده برسند از خط خارج می شوند.

دلیل کاهش صادرات سیمان، قاچاق خاک کشور است

دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران نیز که در این نشست حضور داشت گفت: یکی از دلایل اساسی کاهش صادرات سیمان قاچاق خاک به خارج کشور که آسیب های جدی به این صنعت وارد کرده است. داریوش مهاجر افزود: خصوصی سازی ها و واگذاری ها به بخش خصوصی در کشور نتیجه بخش نبوده و بدهی ها و زیان های زیادی را متوجه صنایع کشور کرده است. مهاجر ادامه داد: فساد آسیب های جدی به اقتصاد کشور وارد کرده است و دولت به تنهایی نمی تواند در مقابل آن بایستد، بلکه همه ارکان حاکمیت باید به مقابله با آن بپردازند. وی تاکید کرد هرچند در دولت یازدهم اقدام های زیادی بویژه در بخش صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت اما برخی کارهای مورد انتظار انجام نشد. به گفته این مسئول، دولت در این سال ها برای کاهش حجم قوانین و مقررات در بخش های اجرایی تلاش کرد اما مهمتر از آن اجرای قانون هایی مانند قانون کسب و کار، رفع موانع تولید و برنامه ششم کشور است که ۲مورد نخست به خوبی اجرا نشد. به گفته وی، در این زمینه دولت باید بخش خصوصی را همراه و در کنار خود داشته باشد. دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران اعلام کرد: پژوهش ها نشان داده تاثیر بخش کشاورزی بر رشد اقتصادی از بخش صنعت بیشتر است، بر این اساس توجه به مکانیزاسیون کشاورزی ضرورت دارد و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید به این امر توجه کنند. وی همچنین بر لزوم مشارکت با سرمایه گذاران خارجی و اجرای طرح های مشارکتی تاکید کرد و گفت: شکاف ۴۰ ساله صنعت کشور با صنعت روز جهان، در سال های گذشته به دلیل تحریم ها تشدید شد و همین مساله قدرت رقابت پذیری تولیدات صنعتی ایران را در بازارهای منطقه ای و بین المللی کاهش داده است. مهاجر بر لزوم حمایت از تولیدات و محصولات داخلی تاکید کرد و گفت: انگلیسی ها در گذشته مروج جنس فرنگی و برتری آن بر اجناس ایرانی بوده اند و این مساله امروز به برتری همه اجناس خارجی- حتی بی کیفیت- بر اجناس ایرانی بدل شده است. به گفته وی، در این زمینه به اقدام های فرهنگی نیاز است.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |