جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 5140 13:32 1393/06/18
رييس جمهور در همايش تجاري ايران و قزاقستان:  اقتصاد ايران در کانون توجه بين‌المللي

رييس جمهور در همايش تجاري ايران و قزاقستان: اقتصاد ايران در کانون توجه بين‌المللي

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رييس جمهور در همايش تجاري ايران و قزاقستان:  اقتصاد ايران در کانون توجه بين‌المللي

رييس جمهور در همايش تجاري ايران و قزاقستان: اقتصاد ايران در کانون توجه بين‌المللي

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رييس جمهور ديروز (سه‌شنبه) در همايش تجاري ايران و قزاقستان اعلام کرد: اقتصاد ايران اينک در کانون توجه بين المللي قرار گرفته است و با موفقيت ممتاز خود در ثبات و امنيت منطقه و با تکيه بر سرمايه انساني و زيرساخت هاي گسترده، يکي از اميدبخش ترين فضاهاي سرمايه گذاري در دو دهه آينده را نويد مي دهد.


به گزارش ايسنا،حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني در اين همايش که نورسلطان نظربايف همتاي قزاقستاني وي نيز حضور داشت، گفت: تمايل شرکت هاي بزرگ بين المللي براي گشودن باب مراوده با شرکتهاي ايراني در حوزه هاي مختلف به خوبي مويد اين مطلب است.
رييس جمهور اظهارداشت: تقويت همکاري ها و تعامل با کشورهاي منطقه از اولويت هاي خاص دولت جمهوري اسلامي ايران است و در اين راستا توسعه مناسبات دوستانه با قزاقستان جايگاه خاصي دارد.
روحاني گفت: جمهوري اسلامي ايران و قزاقستان علاوه بر همکاري هاي دوجانبه، ظرفيت هاي قابل توجهي براي همکاري در قالب ساختارهاي منطقه اي از جمله اکو، سازمان همکاري اسلامي و سيکا دارند.
رييس جمهور تصريح کرد: توسعه همکاري مشترک در اين چارچوب علاوه بر مزيت هاي اقتصادي و تجاري، مي تواند در شرايطي که بي ثباتي و ناامني کل منطقه را تهديد مي کند، موجب افزايش ضريب امنيتي براي تمامي کشورهاي منطقه شود.
روحاني با اشاره به امکانات و فرصت هاي بسيار گسترده دو کشور، افزود: بي ترديد، اشتراکات عميق جمهوري اسلامي ايران و قزاقستان از لحاظ تاريخي، فرهنگي، جغرافيايي و اقتصادي به عنوان دو کشور دوست در اين بخش از قاره کهن آسيا، سرمايه بزرگ ما براي ساختن آينده اي پربارتر است.
رييس جمهور گفت: برنامه هاي توسعه اي جمهوري اسلامي ايران در قالب افق ???? در کنار برنامه هاي توسعه اي جمهوري قزاقستان با نگاه بلندمدت 2050 نشان از عزم و اراده دو کشور براي پيشبرد اهداف عاليه مدون دارد.
روحاني افزود: توسعه سرمايه گذاري، اجراي طرح هاي مشترک در حوزه هاي زيربنايي، عمراني، خدمات فني و مهندسي، صنعتي و معدني، حمل و نقل، ترانزيت، سواپ نفت و گاز، مخابرات، گردشگري و ساير حوزه ها مي تواند به عنوان بخش مهمي از استراتژي هاي توسعه دوجانبه مدنظر قرار گيرد.
رييس جمهور گفت: هدف‌گذاري مسوولان دو کشور جهت نيل به مبادلات تجاري حداقل 5 ميليارد دلاري بين دو طرف، واقع بينانه و قابل دستيابي است.

روحاني با اشاره به دعوت رييس جمهوري قزاقستان از وي براي شرکت در نمايشگاه اکسپو 2017گفت: امروزه حفظ منابع طبيعي، انرژي براي نسل آينده، چالش هاي زيست محيطي و بهره مندي از انرژي هاي نو، سبز و تجديد پذير از مهمترين موضوعات پيش رو مي باشد که در ايران نيز مورد توجه خاص است.
رييس جمهوري افزود: بنابراين زمينه همکاري مشترک در اين بخش مهيا بوده و مطمئنا دو کشور با برنامه ريزي منسجم، ظرفيت قابل توجهي براي توسعه همکاري در بخش انرژي هاي تجديدپذيرخواهند داشت.
روحاني در ادامه با اشاره به شرايط مساعد ايران براي توسعه مناسبات اقتصادي با قزاقستان گفت: ايران با تکيه بر دانش بومي و متخصصان و دانشمندان داخلي ، طي سالهاي اخير در زمينه دستيابي به فناوري هاي نو در حوزه نانو و بيوتکنولوژي به پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي دست يافته و کشور قزاقستان نيز در اين زمينه از ظرفيت هاي قابل توجهي برخوردار مي باشد که مي توان با تبادل تجربيات و دانش فني به رشد و توسعه دو کشور کمک نمود.
رييس جمهور اظهارداشت: درحوزه صنعت حمل و نقل و ترانزيت، وجود کريدور شمال - جنوب و دسترسي به آب هاي آزاد و همچنين زيرساخت ها و امکانات فراوان در بنادر و گمرکات و ارائه خدمات مطلوب به تجار و بازرگانان، جمهوري اسلامي ايران را به عنوان مسيري امن، کوتاه، ارزان در منطقه شاخص نموده است.
روحاني همچنين با اشاره به برگزاري موفق سيزدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاريهاي اقتصادي دو کشور که در هفته گذشته در تهران برگزار شد، گفت: نتايج اين اجلاس نقشه راه جديدي را براي توسعه همه جانبه فعاليت هاي اقتصادي دو کشور در حوزه هاي گوناگون تبيين نموده است.
رييس جمهور در پايان ابراز اميدواري کرد که تمامي دست اندرکاران، مسوولان، بازرگانان، فعالان اقتصادي و صاحبان صنايع دو کشور با استراتژي و برنامه ريزي بلندمدت توام با همدلي و دوستي شرايط مناسبي را براي افزايش سطح مبادلات تجاري دوجانبه فراهم آورند.
روحاني گفت: وظيفه دولتها فراهم کردن بسترهاي لازم، تامين امنيت اقتصادي و تسهيلات تجاري است و وظيفه بخش خصوصي، شناسايي فرصت هاي اقتصادي و تحقق نفع متقابل در ابتکارها و همکاري هاي مشترک است.
رييس جمهوري تصريح کرد: در اين راستا تشکيل و تقويت شوراي مشترک بازرگاني دو کشور، اطلاع رساني از قابليت ها از طريق برگزاري نمايشگاه ها و تبادل هيات ها ضروري است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |