شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 4299 15:05 1393/05/18
رويکرد پخش آگهي‌هاي تلويزيون  با اقتصاد مقاومتي مغاير است

رويکرد پخش آگهي‌هاي تلويزيون با اقتصاد مقاومتي مغاير است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رويکرد پخش آگهي‌هاي تلويزيون  با اقتصاد مقاومتي مغاير است

رويکرد پخش آگهي‌هاي تلويزيون با اقتصاد مقاومتي مغاير است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مشاور رييس جمهور در امور فرهنگي با اشاره به حجم زياد تبليغات و مغاير بودن اين رويکرد با اقتصاد مقاومتي از مسئولان رسانه ملي خواست که اجازه دهند بعضي شبکه‌هاي صداوسيما از زنجير تبليغات تجاري آزاد شوند.
به گزارش مهر، تبليغات تلويزيوني اين روزها حجم قابل توجهي از ميان برنامه‌هاي تلويزيوني را به خود اختصاص داده است. پيام‌ها و تبليغات بازرگاني در ابتداي برنامه، ميان آن و پايان آن و حتي به شکلي مجزا در رپورتاژها و گزارش‌هاي تبليغي از تلويزيون روي آنتن رفته‌اند.
اين رويکرد باعث شد تا به سراغ کارشناسان ارتباطات، رسانه، نمايندگان مجلس و منتقدان برويم و نظر آنها را درباره تبليغات تلويزيوني و تاثير آنها بر سبک زندگي مردم جويا شويم. محمدصادق کوشکي از جمله استادان دانشگاه است که در اين گفتگوها به تبليغات بانک‌ها انتقاد کرد و اينکه اين تبليغات باعث مي‌شوند مردم کمتر به سمت کار و تلاش بروند و برعکس خوشبختي خود را در گرو قرعه‌کشي‌هاي بانک‌ها مي‌بينند.
همچنين شجاعي کياسري نماينده مجلس نيز با تاييد حجم تبليغات تلويزيوني بيان کرد که خود تلويزيون نيز به اين حجم از تبليغات راضي نيست اما چون بايد دو سوم از بودجه خود را از اين طريق تامين کند چاره‌اي ندارد و دولت بايد بودجه بيشتري به سازمان صداوسيما بدهد.
ديگر کارشناسان و منتقدان نيز با تاکيد بر اينکه نوع تبليغات تلويزيوني بر سبک زندگي مردم و الگوي مصرفي آنها تاثير مي‌گذارد اين تبليغات را داراي المان‌هاي جامعه مدرن و غربي دانستند که مردم را به سمتي مي‌برد که با الگوهاي اسلامي و ايراني ما نسبتي ندارد. البته تعدادي از صاحب نظران معتقد بودند کمبود بودجه در چند سال اخير باعث شده چنين رويکردي در رسانه ملي ايجاد شود.
در ادامه اين سلسله گفتگوها با مشاور فرهنگي رييس جمهور پيرامون تبليغات و پيام‌هاي بازرگاني صحبت شده است.
حسام الدين آشنا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آسيب‌شناسي تبليغات تلويزيوني عنوان کرد: اتفاقي که در سال‌هاي اخير به ويژه 2 سال گذشته در صداوسيما در حوزه تبليغات تجاري رخ داده است يکي از فجايع فرهنگي در کشور ما است که با نبود تدبير مناسب در مورد مديريت دخل و خرج يک بنگاه مديريتي رخ مي‌دهد.
وي ادامه داد: متاسفانه صداوسيما بدون اينکه با مانعي جدي مواجه شود شروع به فروختن آنتن به ارزان‌ترين قيمت و نازل‌ترين کيفيت کرده است. ديده مي شود که محصولاتي در مناسب‌ترين ساعات پخش رسانه‌اي ترويج مي‌شوند که از حداقل کيفيت هم برخوردار نيستند و بعضي شرکت‌ها به صورت انحصاري توانسته‌اند حجم زيادي از آنتن را به خود اختصاص دهند.
مشاور رييس جمهور با بيان اينکه ارزان‌فروشي آنتن تنها يک پديده اقتصادي نيست، تاکيد کرد: اين امر نشان دادن وجهه پايين رسانه است که به اين ارزان‌فروشي دست پيدا کرده است. متاسفانه امروزه بسياري از مسئولان رسانه مدعي هستند که افزايش آگهي‌هاي تجاري به معناي توجه شرکت‌ها به ميزان بالاي مخاطبان رسانه است حال آنکه در شرايط وجود بازار رقابتي اين ادعا درست است و در بازار انحصاري افزايش آگهي و تبليغات تجاري صرفا به معناي افزايش سود و از طريق فروش آنتن است.
آشنا با اظهار اميدواري از کاهش تبليغات بازرگاني عنوان کرد: اميدواريم در دوره جديد اصلاحات بنيادي در اين زمينه انجام شود. من بعنوان يک دانشجوي ارتباطات از مديران صداوسيما تقاضا مي‌کنم حداقل اجازه دهند بعضي شبکه‌ها از زنجير تبليغات تجاري درون برنامه‌ها آزاد شوند تا مردم بتوانند همين برنامه‌هاي ضعيف صداوسيما را روان ببينند.
اين مسئول فرهنگي با بيان اينکه اميدواريم نهاد مستقلي وجود داشته باشد که اين تبليغات را ارزيابي کند در واکنش به اينکه بعضي اين تبليغات را در جهت توليد مي‌دانند، تصريح کرد: کساني که تبليغات تجاري را اينطور در رسانه‌ها به عرضه مي‌رسانند به اميد فروش کالاهاي خود هستند اما نتيجه نهايي اين است که اتفاقا توليد داخل را ضربه مي‌زنند چون اينها کالاهايي نيستند که نياز اساسي جامعه باشد.
وي در پايان بيان کرد: کالاهاي تبليغ شده معمولا کالاهايي هستند که بدون تبليغ تلويزيوني فروش نمي‌روند و اين نشان مي‌دهد که اينها نيازهاي کاذب هستند و علاوه بر آن با شعارها و اصول ما مثل اقتصاد مقاومتي، اصلاح الگوي مصرف و خودکفايي اقتصادي چندان همخواني ندارند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |