جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 73365 10:39 1396/09/01
روند کامودیتی ها در هفته گذشته بررسی شد: کاهش تب شایعات در خصوص نفت ۷۰ دلاری

روند کامودیتی ها در هفته گذشته بررسی شد: کاهش تب شایعات در خصوص نفت ۷۰ دلاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روند کامودیتی ها در هفته گذشته بررسی شد: کاهش تب شایعات در خصوص نفت ۷۰ دلاری

روند کامودیتی ها در هفته گذشته بررسی شد: کاهش تب شایعات در خصوص نفت ۷۰ دلاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) نوشت: در بررسی قیمت های بازارهای جهانی کامودیتی، یکی از عوامل تاثیر گذار، نرخ برابری دلار با سایر ارزهاست، که رابطه عکس با قیمت اغلب کالاهای اساسی از جمله طلا، نفت و فلزات اساسی دارد.

علی بخشنده، مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری بورس بیمه ایران، در خصوص روند حرکتی کامودیتی ها در هفته گذشته کاری اعلام داشت: در هفته گذشته در پی بروز تنش های داخلی و سیاسی در قطب اقتصادی اروپا یعنی آلمان برای تشکیل دولت ائتلافی، ارزش برابری یورو در برابر دلار کاهش یافت. همچنین انتشار گزارش های اقتصادی آمریکا نشان از وضعیت رو به بهبود این غول اقتصادی می دهد که به نوبه خود به پر قدرت شدن دلار در برابر یورو و در نتیجه فشار بر روی قیمت کامودیتی ها می انجامد.

وی در ادامه ابراز داشت: البته دلار آمریکا از تداوم تنش بر سر لایحه کاهش مالیات های آمریکا و امکان انتقال زمان اجرا به سال ۲۰۱۹ میلادی تحت فشار است، که این مسئله می تواند محرک قیمتی برای کامودیتی ها باشد.

بخشنده در ادامه اظهار داشت: در بازار نفت، قیمت این کالا در روز ۱۵ نوامبر، به بالاترین میزان خود (یعنی ۶۴ دلار برای هر بشکه)، در طی ۲ سال گذشته رسید و پس از آن به زیر ۶۲ دلار برای هر بشکه کاهش قیمت داشت. روند معکوس در بازار نفت، موجب خاتمه یافتن شایعات در مورد نفت ۷۰ دلاری شد. شایعاتی که پس از بازداشت ده ها تن از اعضای خانواده پادشاهی عربستان و افزایش تنش های این کشور با سایر کشورهای خلیج فارس بر سر ماجراهای یمن و لبنان ایجاد شده بود.

وی در خصوص قیمت نفت ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی، که پیش بینی عرضه و تقاضا را ارائه کرده است، در روز ۱۴ نوامبر اظهار داشت که قیمت ۶۰ دلار یک کف جدید برای قیمت نفت خواهد بود. در گزارش این آژانس، پیش بینی ناامید کننده ای از میزان تقاضای نفت منتشر شد که خود دلیلی بر کاهش قیمت این کالا بعد از رسیدن به سقف قیمتی بود.

بخشنده گفت: با این حال تمامی نگاه ها به جلسه مهم ۳۰ نوامبر اوپک و ۱۰ کشور عمده (غیر عضو) صادر کننده نفت به رهبری روسیه است. گرچه خبرها از تمدید توافق کاهش تولید حکایت دارد اما کارشناسان بر این عقیده اند که حتی در صورت تمدید این توافق ، به علت افزایش احتمالی عرضه نفت شیل، افزایش قیمت زیادی برای نفت متصور نیستند. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ میلادی، میزان تولید روزانه نفت شیل از بزرگترین میدان عربستان پیشی بگیرد که خود زنگ خطری بلند مدت برای قیمت نفت است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازار فلزات اساسی اذعان داشت: بازار فلزات اساسی ، چند روزی است که شاهد افت و خیز قیمت با روند کاهشی است که از عوامل موثر بر این بازار می توان به کاهش رشد تولیدات صنعتی چین و نگرانی از کاهش تقاضا و خروج سرمایه گذاران از بازار قلمداد کرد.

وی در خصوص این دلایل بیان داشت: بخش عمده ای از رشد قیمت کامودیتی ها در سال جاری ناشی از ورود سرمایه گذاران به این حوزه بوده که متاسفانه با احساس تهدید اندک، بلافاصله از بازار خارج شده و عامل سرد شدن معاملات شدند.

وی به دیگر فاکتور تأثیرگذار در بازار فلزات اساسی اشاره داشته و گفت: افزایش نرخ بهره بانکی چین که بالاترین رقم طی ۲٫۵ سال گذشته است می تواند نقدینگی بازار را کاهش داده و نگهداری کامودیتی ها در انبارها را گران کند. در بازار فلزات اساسی ، قیمت مس در بازارهای جهانی از روز دوشنبه مجددا روندی صعودی به خود گرفته است و موجودی انبارهای بورس فلزات لندن کاهش ۶ هزار و ۳۰۰ تنی داشته است. همچنین شاهد شروع اعتصابات معدنی هستیم که می تواند قیمت ها را به مرز ۷ هزار دلار برگرداند . قیمت معاملات نقدی مس در بورس لندن هم اکنون در سطح ۶ هزار و ۷۲۰ دلار بر تن است که نسبت به قیمت مشابه سال قبل، رشد حدود ۲۲ درصدی را نشان می دهد.

بخشنده ادامه داد: قیمت آلومینیم بر خلاف مس، از روز دوشنبه روندی نزولی داشته و فعالان بازار را ناامید کرده است. دلیل آن نیز ابهام در برنامه کاهش تولید چین در فصل زمستان است. با این وجود، کاهش قیمت چشم گیر نبوده و تداوم کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن مانع کاهش قیمت بیشتر است. قیمت هر تن آلومینیوم هم اکنون در بورس فلزات لندن دو هزار و ۶۷ دلار است که نسبت به قیمت مشابه سال قبل، رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان ساخت: در تازه ترین پیش بینی که توسط موسسه S&P برای قیمت کامودیتی ها تا سال ۲۰۱۹ منتشر شده ، قیمت طلا با شیبی ملایم تا انتهای سال ۲۰۱۹ روند صعودی خواهد داشت و از نرخ حدود یک هزار و ۲۵۸ دلار در هر انس به یک هزار و ۳۱۴ دلار در هر انس خواهد رسید. بازار نقره وضعیت مشابهی خواهد داشت. آلومینیوم در سال ۲۰۱۸ میلادی کمی صعودی خواهد بود اما در سال ۲۰۱۹ میلادی کاهش خواهد یافت. قیمت مس با شیب ملایم تا انتهای ۲۰۱۹ میلادی روند صعودی را خواهد داشت در حالی که، روند قیمتی سنگ آهن در سال ۲۰۱۸ میلادی با کاهش شدید قیمت مواجه خواهد شد. به طوری که از قیمت کنونی ۶۹ دلار در هر تن به ۶۰ دلار در سال ۲۰۱۸ میلادی و ۵۹ دلار در هر تن در سال ۲۰۱۹ میلادی خواهد رسید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |