جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 52926 15:07 1395/11/11
روسیه در سوریه به اهداف خود رسیده است

روسیه در سوریه به اهداف خود رسیده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روسیه در سوریه به اهداف خود رسیده است

روسیه در سوریه به اهداف خود رسیده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شفقنا نوشت: نشست «جایگاه ایران در سیاست خاور میانه ای روسیه» با همت “گروه پژوهش مطالعات اوراسیای مرکزی” دانشگاه تهران و “بنیاد مطالعات قفقاز” با حضور دکتر الهه کولایی مدیر گروه مطالعات پژوهش اوراسیای مرکزی دانشگاه تهران و گوِرُک میرزایان دانشیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه اقتصادی روسیه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شفقنا، الهه کولایی در ابتدای سخنان خود با اشاره به تحولات قرن بیست، توضیح داد: از زمان فروپاشی شوروی سابق دولت روسیه همواره در پی احیای قدرت از دست رفته خود بود؛ تحولات دهه پایانی قرن بیستم و اوضاع خاورمیانه می توانست بهترین زمان برای حضور روسیه در خاورمیانه باشد. این کشور در جریان اشغال عراق با آمریکا همراهی نکرد و به نوعی با حمله نظامی به عراق مخالف بود. یک دهه بعد از سقوط عراق و شروع انقلاب های عربی، روسیه فرصت را غنیمت دانست و حضور خود در خاورمیانه را پررنگ کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه روسیه بعد از سقوط لیبی در شمال آفریقا جدی تر شد، بیان کرد: بعد از لیبی دولت روسیه هماهنگ با سیاست های ایران در سوریه حضور نظامی داشت و به خوبی هم پیمانان خود را در این کشور حمایت کرد. سطح روابط ایران و روسیه و همکاری آنها در موضوع مقابله با داعش در کشور سوریه فراتر از آن است که بتوان با یک تحلیل سطحی نگرانه به آن نگاه کرد.

میرزایان: روسیه بعد از بحران سوریه از انزوای رسانه ای خارج شد

گورک میرزایان سخنران بعدی نشست در ابتدای سخنان خود به بحران سوریه پرداخت و گفت: خاورمیانه به یکی از حوزه های اصلی سیاست خارجی روسیه تبدیل شده است اهمیت خاورمیانه به ویژه کشور سوریه برای روسیه و ولادیمیر پوتین در سیاست خارجی بعد از تحولات اوکراین در درجه بعدی اهمیت قرار می گیرد. پس کشور سوریه بعد از اوکراین در اولویت دوم روسیه قرار دارد.

او ادامه داد: نباید فراموش کرد که هدف دولت روسیه از مداخله در سوریه مساله مبارزه با تروریسم و دفاع از صلح است. روسیه و پوتین با حضور در سوریه نه تنها قدرت خود را به طرف مقابل اثبات کردند بلکه به گروه های شورشی نیز ثابت کردند کسی نمی تواند بدون دلیل دولت منتخب مردمی را سرنگون کند. مساله مبارزه با اسلام تکفیری مساله تازه برای روسیه نیست، این کشور در آسیای میانه زمان زیادی است که با تکفیری ها مشکل دارد و با آنان مبارزه می کند.

این استاد دانشگاه در خصوص مبارزه روسیه با تروریست ها توضیح داد: حضور در سوریه فرصت سرکوب بسیاری از تروریست های تکفیری برای روسیه بود؛ چون در کشور هزاران نفر از مسلمانان تکفیری از آسیای میانه در سوریه حضور دارند. نباید هدف روسیه برای حضور در سوریه را در تروریسم و صلح خلاصه کنیم.

این کارشناس مسایل سیاسی درباره پیام حضور روسیه در سوریه اظهار کرد: در بستر جنگ سوریه، روسیه دو پیام مهم برای مردم جهان دارد، ابتدا اینکه نشان داد تضمین دفاعی جدی نسبت به هم پیمانان خود دارد و دوم اینکه در مقابل طرف های قدرتمند خود در عرصه های جهانی ثابت کرد هنوز قدرت نظامی این کشور توانایی تاثیر گذاری دارد. این کشور نشان داد می تواند مسوولیت های بزرگی را در سطح جهانی بر عهده گیرد. بعد از جنگ اوکراین رسانه های غربی چهره ای اهریمنی از روسیه ساخته بودند اما سرکوب تروریست های تکفیری توسط این کشور در سوریه، روسیه را از انزوا رسانه ای خارج کرد. دولت پوتین در سوریه داعشی راسرکوب کرد که در تمام دنیا به عنوان تهدید محسوب می شود.

میرزایان افزود: ذهنیت مخاطب غربی یک ذهنیت سیاه و سفید است، طرف بد پوتین بود که خاک اوکراین را اشغال کرده و طرف خوب هم پاراشنکو مهربان که در مقابل دشمن از خاک خودش دفاع می کند. اما پاراشنکو مردم خودش را از بین می برد و اقتصاد اوکراین را نابود کرده است. پس باید این جنگ رسانه ای به جای دیگری منتقل می شد، البته به پوتین حاکم خودکامه را نسبت می دهند اما او در مقابل دوربین سر افراد را نمی برد و کودکان را برای بردگی نمی فروشد.

او داعش را دشمنی برای همه دانست و اظهار کرد: وضعیت در سوریه به گونه ای شد که شخص پوتین در مقابل آن جنبه بد یعنی داعش ایستادگی کرد؛ چون داعش تهدیدی برای همه به حساب می آید. قطعا هم تلاش هایی از سوی عربستان سعودی وجود دارد برای اینکه چهره روسیه را تخریب کنند اما برای این کشورها دستیابی به هدفشان سخت می شود چون داعش دشمنی برای همه است. بعد از آزادسازی حلب هم مخالفان روسیه چیزی برای عرضه ندارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه روسیه در سوریه به اهداف خود رسیده است، تصریح کرد: در حال حاضر دو گزینه پیشروی مسکو است ابتدا اینکه آرام آرام نیروهای خود را از سوریه خارج کند تا در سوریه زمین گیر نشود؛ بعد هم کار را تا نابودی داعش پیش ببرد. از سوی دیگر هم با شرکای خودش مسایل سیاسی و اقتصادی را حل کند. برای مثال بین امریکا و روسیه ممکن است در دوره ترامپ همکاری در حوزه نظامی پیش بیایید و می تواند پلی برای گسترش روابط نظامی بین این دو کشور باشد.

شفقنا



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |