پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 11667 14:18 1394/01/24
روز وعده های فضایی

روز وعده های فضایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روز وعده های فضایی

روز وعده های فضایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معارفه اولین رییس سازمان فضایی ایران پس از بازگشت دوباره به وزارت ارتباطات

مهدی زاهدی

روز دوشنبه در حالی اولین رییس سازمان فضایی ایران پس از پیوستن دوباره این سازمان به وزارت ارتباطات معارفه شد که سخنرانان اصلی این مراسم بر پرهیز از بزرگ نمایی و حاشیه سازی براین حوزه تاکید داشتند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این روز به ارایه گزارش هایی درباره آنچه که پیش روی این بخش مهم اقتصادی کشور است پرداخت و وعده های فضایی بسیاری از پرتاب دوباره ماهواره در سال جدید و پیشروی تولید ماهواره ملی در کشور ارایه کرد، رییس جدید این سازمان نیز کمی بلندپروازانه تر از فرستادن انسان به فضا خبر داد.

بررسی اتفاقات رخ داده در این حوزه نشان می دهد ایران نهمین کشور دنیا است که به صورت مستقل موفق به پرتاب ماهواره به فضا شده است، نگاهی به کشورهای این فهرست گواه روشنی است بر پیشرفت های فضایی ایران؛ با این حال اما سرنوشت تولید ماهواره ملی پس از سالها تلاش همچنان به عنوان یکی از کمبودهای مهم حوزه فناوری فضایی کشور به حساب می آید.

ماهواره های ایران؛ از زهره ناکام تا

از سرنوشت ماهواره زهره که نخستین طرح فضایی ایران است و هنوز پس از گذشت بیش از 40 سال به سرانجام نرسیده که بگذریم، ماهواره امید به عنوان اولین ماهواره‌ای است که تمام مراحل تولید و ساخت آن در خود ایران انجام و به فضا فرستاده شد.

ماهواره های دوگانه مصباح، اولین پروژه ایران برای ساخت ماهواره پس از انقلاب نام گرفتند و ماهواره سینا نخستین ماهواره و کاوشگر فضایی ایران لقب گرفت که در سال 1384، ه فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار اختصاصی ایران قرار داده شد.

طلوع نخستین ماهواره سنجش از راه دور ایران و رصد دومین ماهواره ماهواره ایرانی بود که توسط موشک‌های حامل ایرانی به فضا فرستاده شده است.

ماهواره نوید علم و صنعت که به اختصار ماهواره نوید نیز نامیده می‌شود، سومین ماهواره پرتاب شده ایرانی و نخستین ماهواره ساخت مرکز تحقیقات ماهواره‌ای دانشگاه علم و صنعت است که در سال1388مصادف با روز فناوری فضایی رونمایی شد.

در آخر نیز می توان به ماهواره فجر به عنوان اولین ماهواره با ماموریت انتقال مداری کشور اشاره کرد که در سیزدهم بهمن 1393به فضا پرتاب شد.

با این حال در این میان جای خالی ماهواره ای که نام ماهواره ملی را یدک بکشد بسیار خالی است.

پیگیری ثبت نقاط مداری جدید

در همین راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم معارفه رییس سازمان فضایی در جمع خبرنگاران با اشاره به چهار ماهواره در انتظار پرتاب گفت: با مسؤولیت سازمان فضایی یکی از چهار ماهواره در انتظار پرتاب انتخاب و به فضا پرتاب می‌شود.

محمود واعظی با اشاره به اثرات ماهواره در حوزه‌های مختلف چون محیط زیست، کشاورزی و مخابرات صدا و سیما افزود: ماهواره یکی از زیرساخت‌های اساسی شبکه‌های مخابراتی است که ما در بخش مخابرات علاوه بر استفاده از فیبر نوری و رادیو می‌توانیم از ماهواره‌ها به عنوان پشتیبانی ارتباطی استفاده کنیم.

وی با اشاره به افزایش کانال‌های صدا و سیما اظهار داشت: در حال حاضر صدا و سیما اقدام به اجاره ماهواره‌های خارجی می‌کند که به دلایل غیر منطقی اقدام به تحریم کشور می‌کنند.

واعظی با تاکید بر ضرورت طراحی و ساخت ماهواره ملی یادآور شد: در این راستا لازم است تا با همکاری نهادهای مختلف اقدام به طراحی ماهواره ملی شود که این اقدام یکی از اولویتهای سازمان فضایی خواهد بود.

وزیر ارتباطات با اشاره به تصمیم شورای عالی اداری در اواخر سال گذشته در خصوص بازگشت سازمان فضایی به وزارت ارتباطات گفت:سازمان فضایی نقش حمایتی برای بخش‌های دولتی و خصوصی دارد که در امر تحقیق و تولید فناوری‌های فضای فعال هستند از این رو این سازمان نقش تعاملی با سایر نهادها دارد.

وی با بیان این که طراحی و ساخت ماهواره ملی یک برنامه زمان‌بر است، گفت:‌ ما در این حوزه گام‌های اولیه را برداشتیم و درصدد آن هستیم که ضمن طراحی این ماهواره کمبودهای علمی کشور را از این طریق بر اساس قراردادهایی که با شرکت سازنده منعقد می‌شود، جبران کنیم.

واعظی با تاکید بر این که در سال 94 نیز برنامه پرتاب ماهواره‌ها را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد:‌برنامه پرتاب ماهواره‌ها دنبال می‌شود که این امر مستلزم تدوین برنامه‌های جدید یک ساله سازمان و برنامه ششم است.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره‌های در انتظار پرتاب توضیح داد: در حال حاضر علاوه بر ماهواره های شریف‌ست و تدبیر ماهواره‌های دیگری در پژوهشگاه فضایی و دانشگاه امیرکبیر داریم و از آنجایی که هدف ما پرتاب ماهواره نیست، درصدد هستیم که ماموریت‌هایی که برای هر یک از این ماهواره‌ها تعریف شده است، مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا دستوراتی که از زمین برای آنها ارسال می‌شود از سوی ماهواره‌ها اجرایی می‌شود یا خیر.

واعظی همچنین حفظ نقاط مداری را یکی دیگر از برنامه‌های سازمان فضایی عنوان و خاطرنشان کرد: IUT برای واگذاری نقاط مداری شرایط و مقرراتی را تدوین کرده است که در صورتی که در زمان مقرر از نقاط مداری استفاده نشود آن نقاط به سایر متقاضیان واگذار می‌شود.

وزیر ارتباطات با تاکید بر این که امکان بازپس‌گیری نقاط مداری از دست رفته ایران وجود ندارد، تاکید کرد: در مقابل ما درصدد حفظ و ثبت نقاط مداری هستیم که در این راستا درصددیم که چند نقطه مداری جدید را به ثبت برسانیم و دنبال نهایی کردن این نقاط هستیم.

پروژه های قبلی فضایی حذف نمی‌شود

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: رسانه‌ها باید کمک کنند تا بتوانیم توقعات را مدیریت کنیم زیرا هر چه بگوییم باید طبق بودجه عمل شود. البته این به معنای قلع و قمع یا حذف برنامه‌ها و پروژه‌ها نیست.

محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران و معاون وزیر ارتباطات هم در حاشیه این مراسم در ارتباط با مهمترین اولویت‌های سازمان مورد نظر گفت: اولین کار ما تدوین برنامه‌های یک و چهار ساله است و امیدواریم بعد از استقرار در جایگاه خود و بررسی شرایط بتوانیم اطلاعات دقیق‌تری را از وضعیت کنونی و برنامه‌های مورد نظر ارائه دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روز ملی فضایی شاهد پرده‌برداری از دستاورد ایرانی که قرار است با استناد بر آن فضاپیمایی حامل انسان به فضا پرتاب شود و آیا همچنان بر این برنامه تاکید دارید، گفت: رسانه‌ها باید کمک کنند تا بتوانیم توقعات را مدیریت کنیم زیرا هر چه بگوییم باید طبق بودجه عمل شود. البته این به معنای قلع و قمع یا حذف برنامه‌ها و پروژه‌ها نیست.

رئیس سازمان فضایی ایران در ارتباط با بودجه مورد نیاز سازمانش که به وزیر ارتباطات طی برنامه‌ای اعلام کرده گفت: خوشبختانه در این مورد زرنگی به خرج دادم و حرفی از بودجه در برنامه ارائه‌ای خود به وزیر نزدم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |