شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 71925 10:47 1396/08/06
روح الله حسینی مقدم مطرح کرد: واکاوی شرایط ورود خارجی ها به بورس تهران

روح الله حسینی مقدم مطرح کرد: واکاوی شرایط ورود خارجی ها به بورس تهران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روح الله حسینی مقدم مطرح کرد: واکاوی شرایط ورود خارجی ها به بورس تهران

روح الله حسینی مقدم مطرح کرد: واکاوی شرایط ورود خارجی ها به بورس تهران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پایگاه اصلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) نوشت: ورود سرمایه گذار خارجی به بازار سرمایه الزامات خاص خود را دارد و طی سال های اخیر این بازار در خصوص دستیابی به این الزامات موفقیت هایی داشته است.

روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران در خصوص لوازم و اقتضائات حضور در صحنه بین المللی، گفت: حضور در بازارهای بین المللی برای جذب سرمایه گذار خارجی الزامات خاص خود را دارد، که از آن جمله می توان به روش قرضی برای فروش سهام شرکت ها اشاره کرد. در این روش شرکت ها با انتشار انواع اوراق، فاینانس، یوزانس و خط اعتباری می توانند در بازارهای جهانی تحرک بیشتری داشته باشند .

وی با اشاره به اینکه شرکت ها در بازار سرمایه برای استفاده از این ملزومات باید به نکات بسیار مهمی توجه کنند، ادامه داد: اولین موضوع، استاندارد در گزارشگری مالی است. در این زمینه شرکت ها باید بتوانند از زبان های استاندارد بین المللی که قابل درک برای سرمایه گذار خارجی است استفاده کنند.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران دومین موضوع در جذب سرمایه گذار خارجی را موضوع رتبه اعتباری شرکت ها دانست و گفت: چنانچه شرکتی بخواهد اوراق قرضه یا اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشر کند مسلما باید از رتبه اعتباری برخوردار باشد.

وی افزود: رتبه اعتباری تاکنون برای شرکت های ما تعریف نشده است که برای دریافت رتبه خود باید به سراغ موسسات اعتبارسنجی بروند. اگر شرکت ها تمایل به جذب سرمایه با هزینه اندک داشته باشند، قاعدتا باید به سراغ موسسات رتبه بندی معتبر بروند.

حسینی مقدم همچنین تصریح کرد: از دیگر موارد، الزام شرکت ها به نظام حاکمیت شرکتی است. در این مسیر شرکتها می توانند برای همکاری های بیشتر بین المللی، نظام حاکمیت شرکتی را پیاده سازی کنند.

وی افزود: بخش های اصلی نظام راهبری شرکتی یا حاکمیت شرکتی در بسیاری از قوانین اقتصادی مانند قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری آمده است.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران همچنین گفت: از دید سرمایه گذار خارجی، بسیار با اهمیت است که اطمینان لازم برای رعایت حقوق تمام ذینفعان رعایت شود. در این خصوص هرچه نزدیکتر شدن به قوانین بین المللی می تواند فضایی را ایجاد کند تا سرمایه گذار خارجی با اطمینان بیشتری به بازار ایران بیاید.

جایگاه اقتصادی جذاب ایران برای خارجی ها

حسینی مقدم همچنین در خصوص جایگاه ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی بیان کرد: در حال حاضر ایران در میان ۲۰ اقتصاد برتر دنیا قرار دارد. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران خارجی و اقتصادهای بین المللی با توجه به شرایط رکودی دنیا به دنبال بازاری برای عرضه فعالیت و خدمات هستند.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از اقتصادهای بزرگ اروپا مانند آلمان و فرانسه، اقتصادهای شرق آسیا مانند کره جنوبی و ژاپن به شیوه های مختلف تمایل خود را برای حضور در ایران نشان داده اند.

حسینی مقدم همچنین بیان کرد: متاسفانه در حوزه جذب سرمایه گذار خارجی نتوانسته ایم از پتانسیل هایی که وجود دارد استفاده کنیم، به همین منظور شرکت ها باید برای ارتباط با سرمایه گذار بین المللی خودشان را آماده و تجهیز کنند.

وی در ادامه گفت: امروزه برای ارتباط گرفتن با شرکت های بین المللی صرفا استفاده از تسهیلات ارائه شده از سوی دولت ها مطرح نیست. در این زمینه خود شرکت ها و بنگاه ها باید بسترهای لازم را برای این همکاری ها آماده کنند.

بسترهای لازم برای ورود خارجی ها

حسینی مقدم همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص بسترهای لازم برای آماده شدن بازار سرمایه در جذب سرمایه گذار خارجی اینچنین گفت: چند نکته به صورت ذاتی شرایط آماده ای را برای جذب سرمایه گذار خارجی فراهم کرده است. مورد اول اقتصاد کشور است که سال هاست سرمایه گذاری زیرساختی و اساسی در آن صورت نگرفته است.

وی در توضیح این مطلب گفت: در سال های اخیر دولت ها تمام منابع کسب شده را در هزینه های جاری صرف کرده اند، به همین دلیل نقدینگی لازم جهت ارتقای زیرساخت ها به وجود نیامده است. لذا این اولین بستر برای جذب سرمایه گذار خارجی است.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس با اشاره به اینکه موضوع دوم فعالیت شرکت هایی است که در ایران هستند، ابراز داشت: شرکت های زیادی در ایران وجود دارند که می توانند در جذب سرمایه گذار خارجی یک پتانسیل محسوب شوند. برخی از این شرکت ها در حال حاضر محصولات استراتژی بسیار مهمی را تولید می کنند.

حسینی مقدم در تشریح این موضوع گفت: برخی از شرکت های ایرانی با فعالیت هایی که دارند می توانند بازار بزرگ منطقه را در اختیار بگیرند. قاعدتا از دید سرمایه گذار خارجی این یک مزیت بسیار بزرگ است، که در بازاری فعالیت کند که پتانسبل عرضه محصولات به سایر کشورها را داشته باشد.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت همه موارد فوق الذکر، مزیت های ذاتی در ایران و اقتصاد کشور است، با این وجود برای جذب سرمایه گذار خارجی بسترهای لازم را باید فراهم کنیم.

حسینی مقدم در خصوص بسترهای لازم نیز گفت: برای جذب این سرمایه گذاران نیاز به قوانین محکمی است که بتوانند اطمینان لازم را به سرمایه گذار خارجی بدهد. آن ها باید مطمئن شوند سرمایه گذاری در ایران اگر ریسکی دارد مربوط به مقوله کسب و کار است.

نقش کلیدی نهادی مالی

روح الله حسینی مقدم در بخش دیگری از گفتگو با سنا، در خصوص نقش کارگزاران بورس در گشایش بازار سرمایه به روی خارجی ها بیان کرد: کارگزارانی که تحت عنوان نهادهای مالی در بازار سرمایه کشور فعالیت می کنند قطعا در معرفی شرکت های ایرانی به سرمایه گذاران خارجی نقش بسیار اثرگذاری دارند.

وی افزود: یک نهاد مالی فعال در بازار سرمایه اگر شناخت دقیقی نسبت به صنایع و شرکت های ایرانی داشته باشد می تواند اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذار خارجی را آماده کند.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران همچنین گفت: قطعا یک نهاد فعال در بازار سرمایه بهتر می داند که چه اطلاعاتی از شرکت ها می تواند برای خارجی ها جذابیت بیشتری داشته باشد. لازمه این موضوع نیز این است که کارگزاری ها و شرکت های تامین سرمایه اطلاعات شرکت ها را پردازش کرده و گزارش های متنوعی ارائه دهند.

وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر بسیاری از سرمایه گذاران خارجی در ارتباط گرفتن با مدیران شرکت ها با توجه به عدم شناخت آن ها مشکلاتی دارند. اگر تمایل یک شرکت یا صندوق خارجی سرمایه گذاری در سهام یک شرکت بورسی باشد، این ارتباط می تواند از طریق نهاد های مالی فعال صورت گیرد.

حسینی مقدم همچنین گفت: نهادهای مالی می توانند با حضور در مجامع و جلسات بین المللی از جمله جلسات تبلیغاتی که در سطح دنیا برگزار می شود ارتباط لازم را به وجود آورند.

پوشش ریسک های ارزی برای خارجی ها

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران همچنین در خصوص ایده تشکیل صندوق پوشش نوسانات نرخ ارز گفت: تشکیل صندوقی که بتواند ریسک نرخ را برای سرمایه گذاران خارحی پوشش دهد از الزامات جذب سرمایه گذاری خارجی است.

وی در ادامه افزود: ریسک نرخ ارز برای خارجی ها موضوع بسیار مهمی است. خارجی ها اطلاعات دقیقی از متغیرهای اثرگذار بر کشور ما ندارند. در نتیجه آن هایی که می خواهند برای کوتاه مدت یا میان مدت در ایران سرمایه گذاری کنند نگران این موضوع هستند که چقدر از ارزش پول ملی از دست می رود.

حسینی مقدم همچنین بیان کرد: قاعدتا اگر از ابزارهای پذیرفته شده مانند قراردادهای آتی ارز، ابزارهای مشتقه و صندوق پوشش نوسانات نرخ ارز استفاده شود، کمک بزرگی به سرمایه گذار خارجی است تا دغدغه اولیه آن ها را در سرمایه گذاری از بین ببرد.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران به پیگیری مقامات بورس تهران برای عضویت در آیسکو اشاره کرد و گفت: آیسکو یک نهاد موثر در میان کمیسیون های اوراق بهادار است. از سویی موضوع عضویت بورس اوراق بهادار در فدراسیون جهانی بورس ها پیگیری شده است، خوشبختانه عضویت وابسته شرکت بورس انجام شده و بحث عضویت پیوسته در حال پیگیری است.

وی در پایان یادآور شد: روز نهم آبان ماه، همایش بزرگ بین المللی، بازار سرمایه ایران ، فرصت های بیشتر-بازده بالاتر " همزمان با چهارمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی در جزیره کیش میزبان ۵۰ مقام ارشد اقتصادی، مالی، سیاسی و سرمایه گذاران ۱۶ کشور جهان است. این همایش می تواند فرصت های سرمایه گذاری در کشور را بیش از پیش برای سرمایه گذاران خارجی نمایان کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |