جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 3331 14:08 1393/04/22
رهبر معظم انقلاب در ديدار شاعران: برخي تهاجم گسترده‌ جبهه سوگند خورده عليه هويت اسلامي و فرهنگي را نمي‌بينند

رهبر معظم انقلاب در ديدار شاعران: برخي تهاجم گسترده‌ جبهه سوگند خورده عليه هويت اسلامي و فرهنگي را نمي‌بينند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رهبر معظم انقلاب در ديدار شاعران: برخي تهاجم گسترده‌ جبهه سوگند خورده عليه هويت اسلامي و فرهنگي را نمي‌بينند

رهبر معظم انقلاب در ديدار شاعران: برخي تهاجم گسترده‌ جبهه سوگند خورده عليه هويت اسلامي و فرهنگي را نمي‌بينند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


رهبر انقلاب در ديدار با جمعي از شاعران، وجود انگيزه‌ مهم "پاسداري از هويت فرهنگي" را زمينه ساز احساس وظيفه براي مقابله با تهاجم آشکار دشمن به هويت ملي خواندند و فرمودند: اشکال برخي اين است که اصل تهاجم گسترده‌ جبهه سوگند خورده عليه هويت اسلامي و هويت فرهنگي را با وجود نشانه هاي آشکار آن نمي بينند، اما شاعر با روح هنري و نگاه تيزبين و دغدغه مند خود، به دفاع از اين هويت برمي خيزد.
به نقل از پايگاه اطلاع رسانى دفتر مقام معظم رهبرى، در شب ولادت کريم اهل بيت حضرت امام حسن مجتبي عليه السلام، جمعي از اهالي فرهنگ، اساتيد شعر و ادب فارسي، شاعران جوان و پيشکسوت کشور، و تعدادي از شاعران پارسي‌گو از کشورهاي تاجيکستان، هندوستان، افغانستان و پاکستان با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار کردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار با تبريک ولادت امام حسن مجتبي(ع) و توصيه به بهره‌گيري از نسيم معنوي و قدسي شب‌هاي قدر، کارکرد اوليه و طبيعي شعر را پاسخگويي به افکار، احساسات و دلتنگي هاي شاعر خواندند و افزودند: البته کارکرد اصلي شعر، عبارت است از حضور و اثرگذاري بر خلوت ذهن و دل انسانها و تغذيه فکري مخاطبان.
ايشان با اشاره به تلاش شياطين براي ورود به اين خلوت فکري با هدف تزريق ارزشهاي شيطاني، خاطرنشان کردند: شاعر وظيفه دارد همانند شعراي بزرگ تاريخ فارسي، با ورود هنرمندانه به اين محدوده، خلوت مخاطبان خود را با معنويات و با دميدن روحيه اميد، نشاط و تحرک و پيشرفت غني سازد و اين عناصر را که سازنده هويت حقيقي ملت هستند، تقويت کند.
رهبر انقلاب اسلامي، اصلاح "ناهنجاريهاي اجتماعي" را در گروي اصلاح دروني انسانها و انگيزه‌مندي و اميدواري و نشاط آنها خواندند و درخصوص کارکرد اجتماعي شعر افزودند: "مشخصه هاي فرهنگي" و "مزيتهاي فرهنگي"، هويت فرهنگي يک ملت را تشکيل مي دهند و شعر نيز بايد پاسدار همين هويت ملي باشد و آن را غني و پاکيزه کند.
حضرت آيت الله خامنه اي در بيان اهميت "هويت فرهنگي"، خاطرنشان کردند: هويت فرهنگي همان "عقلانيت معنوي" و "خرد جمعي" است که اصل و منشأ حيات و امتيازات يک ملت است و انقلاب اسلامي و امام بزرگوار ما نيز ساخته و پرداخته همين هويت فرهنگيِ برخاسته از حکمت و انديشه هاي والا هستند.
ايشان، وجود انگيزه‌ مهم "پاسداري از هويت فرهنگي" را زمينه ساز احساس وظيفه براي مقابله با تهاجم آشکار دشمن به هويت ملي خواندند و گفتند: اشکال برخي اين است که اصل تهاجم گسترده‌ جبهه سوگند خورده عليه هويت اسلامي و هويت فرهنگي را با وجود نشانه هاي آشکار آن نمي بينند، اما شاعر با روح هنري و نگاه تيزبين و دغدغه مند خود، به دفاع از اين هويت برمي خيزد.
رهبر انقلاب در ادامه با يادآوري واقعيت هاي تلخ دنياي امروز نظير دست اندازي قدرتها به "استقلال، ثروت، دين، معنويت، ناموس و اخلاق ملتها" و دگرگون کردن حقايق با سلطه تبليغاتي، به حوادث دردناک غزه اشاره و خاطرنشان کردند: گاهي براي کشته شدن يک حيوان در گوشه اي از دنيا، چنان جنجال تبليغاتي براه مي اندازند، اما تهاجم اخير به غزه و کشته شدن بيش از ??? تن که اغلب آنان نيز کودکان معصوم و مظلوم هستند، نه تنها برايشان اهميتي ندارد بلکه امريکا و انگيس رسماً از اين حملات حمايت مي کنند.
حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: واقعيت امروز دنيا، حمايت بي واهمه سلطه گران از هر بدي و پلشتي و فساد و نجاستي است که در خدمت منافعشان باشد و در مقابل، با هر پاکي و قداستي است که با منافعشان سازگاري نداشته باشد، بطور وحشيانه برخورد و معارضه مي‌کنند.
ايشان پس از تشريح اين واقعيات تلخ، اين سؤال را مطرح کردند: شاعرِ برخوردار از "شعور و درک و فهم و قدرت بيان"، چه تکليفي در قبال اين واقعيات و شرايط دارد؟
رهبر انقلاب اسلامي در پاسخ به اين سؤال گفتند: شاعر بايد با برخورداري از اين امتيازات که در واقع نعمت و حجت الهي است، به ياريِ جبهه مظلوم برآيد و حق و حقيقت را با شعر خود نشان دهد.
رهبر انقلاب در پايان با اظهار خرسندي از پيشرفتهاي کاروان شعر کشور بخصوص شعر شاعران جوان و شعر انقلاب اسلامي، افزودند: شرط اصلي ماندگاري و اثرگذاري شعر، علاوه بر مفهوم و مضمون خوب، برخورداري از ترکيب و شاکله هنري قوي است.
پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب، تعدادي از شاعران جوان و پيشکسوت به ارائه اشعار خود پرداختند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |