پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 87333 13:07 1397/06/03
رعایت حال مردم توسط بازاریان دستور اکید قرآن است

رعایت حال مردم توسط بازاریان دستور اکید قرآن است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رعایت حال مردم توسط بازاریان دستور اکید قرآن است

رعایت حال مردم توسط بازاریان دستور اکید قرآن است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: بعد از گرانی‎های اخیری که در بازار بسیاری از کالاها پدید آمد، عده‌ای از کارشناسان، یکی از دلایل اصلی این وضعیت را احتکار کالا در بازار و عدم فروش محصولات به مردم بیان کردند. قطعا اقدام به احتکار کالا در شرایط کنونی که از آن به وضعیت «جنگ اقتصادی» تعبیر می‎شود، هم خیانت به کشور و هم اقدامی غیر شرعی است و باید به صورت جدی با آن برخورد شود و از آنجا که اقدام به احتکار مخصوصا در شرایط کنونی، به صورت مستقیم زندگی اقتصادی مردم را تحت تأثیر و آنان را در مضیقه قرار می‌دهد بنابراین از وظایف مهم حکومت اسلامی است که با این افراد برخورد جدی داشته و بازار را به حالت عادی بازگرداند و یکی از نهادهایی که می‎تواند تنظیم بازار نقشی اساسی ایجاد کند، بسیج اصناف و بازاریان کشور است. غلامرضا حسن‌پور، رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره ضرورت رعایت مصالح عمومی از سوی بازاریان و همچنین اقدامات بسیج اصناف برای تنظیم بازار پرداخت و اظهار کرد: طبق دستورات اقتصادی قرآن کریم و ائمه معصومین(ع) یکی از وظایف مهم کسانی‌که در مسائل اقتصادی و مخصوصا در بازار فعال هستند این است که به مردم خدمت کرده و به مشتریان خود حقیقت را بگویند. همچنین آنان نباید به مشتریان خود اجحاف کنند.

تأکیدات قرآن در مورد فعالیت بازاریان

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: « بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ وَمَا أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ؛ اگر مؤمن باشید باقیمانده حلال خدا براى شما بهتر است و من بر شما نگاهبان نیستم». (هود/ ۸۶). این آیه اشاره به داستان قوم حضرت شعیب دارد که خداوند به بازاریان آنها می‌گوید شما کسب و کار خود را حلال کنید و باقی مانده‌ای که برای شما می‌ماند، برای شما خیّر است. رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور یادآور شد: این دستور اکید قرآن است که بازاریان باید حال مردم را رعایت کنند؛ بنابراین ما باید آموزه‎های دینی را در بازار مد نظر قرار دهیم و توجه داشته باشیم که تمام رزق و روزی‌ها دست خداوند متعال است و با همین نگاه به فعالیت در بازار بپردازیم.

بازاریان از طمعی که برای آنها ایجاد شده عبور کنند

حسن‌پور تأکید کرد: اصناف و بازاریان ما در زمان دفاع مقدس از جان و مال خود گذشتند و الان هم باید از این وضعیت ایجاد شده در بازار که شاید منجر به ایجاد طمعی برای آنها شده است، عبور کنند تا با کمک به همه مردم بتوانند دِین خود به مردم را ادا کنند. وی افزود: البته تعداد آنانی که در ماه‎های اخیر در بازار به طمع افتادند، بسیار اندک است که در حال شناسایی هستند و با آنان برخورد هم خواهد شد اما اکثریت قریب به اتفاق بازاریان همچنان تدیّن خود را حفظ کرده و ان‌شاء‌الله در راستای خدمت‌‎رسانی به مردم کوشا هستند.

برگزاری دوره‎های آموزشی فقه و اخلاق برای بازاریان

رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور درباره اقدامات این نهاد برای تنظیم و کنترل بازار در ماه‎های اخیر نیز گفت: ما در طول سال، دوره‎های آموزشی فقه و اخلاق در بازار را برگزار می‌کنیم و سخنرانی‎ها و جلسات بصیرت‌افزایی را به میزان بیشتری برگزار کرده و توسعه دادیم و خود بنده هم چند روز قبل که مهمان همکاران در استان قزوین برای یادواره شهدای اصناف و بازار بودم، بخشی از نکاتی که عرض کردم در همین رابطه بود. حسن‌پور یادآور شد: ما از همه علما، سخنرانان و کسانی‌که در این موضوع دستی بر آتش دارند درخواست کردیم که به افزایش معنویت در بازار و تذکراتی که باید به بازاریان داده شود کمک کنند و فضای گفتمانی هم در این زمینه ایجاد شده است. ضمن اینکه از طریق فضای مجازی هم کانال‌هایی برای ترویج رزق حلال و امثالهم تأسیس کردیم که روزانه خوراک فرهنگی و اعتقادی را به مخاطبان عرضه می‌کنند.

برخورد بسیج اصناف با برهم‎‌زنندگان نظم بازار

وی درباره اقدامات برای برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان از وضعیت موجود و بر هم‌زنندگان نظم بازار نیز گفت: بنده در نهم مردادماه، فرمانی را خطاب به همه بسیجیان سراسر کشور صادر کردم تا محتکرانی که به صورت شبکه‌ای کار می‎کنند شناسایی شوند. مثلا کسانی‎که اقدام به قاچاق، احتکار، اجحاف یا کم‌فروشی می‌کنند باید شناسایی شوند که بحمدلله این شناسایی توسط بسیج اصناف در سطح کشور انجام شد و ارزش کالایی که کشف شد به بالای ۱۷۵ میلیارد تومان رسید که آرامشی را هم در بازار ایجاد کرد. رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور در پایان عنوان کرد: این کالاهای کشف شده در شبکه سالم توزیع بازار توزیع خواهد شد تا اگر به دلیل احتکار، در مورد کالایی کمبود ایجاد شده بود، این کمبود از این طریق جبران شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |